Dag Allemaal,
Sinds de Ampera uit is gekomen ben ik fan geweest van het prachtige uiterlijk maar tot van de week heb ik de auto nooit overwegen om te kopen. Vanwege een regeling van mijn vriendin haar werkgever krijgt ze extra km vergoeding bij plug-in of elektrische auto. Dit scheelt aanzienlijk en leek voor ons een mooi moment om te kijken naar een (semi) elektrische auto.
Ik heb al heel wat uurtjes het internet afgestruind naar informatie en begin aardig enthousiast te worden. De eerdere kinderziektes waarvan sommige mensen de Ampera afdoen als slecht zijn inmiddels wel allemaal opgelost en houden mij dan ook niet tegen.
Dan even wat gerichte vragen:
1) Kantoor is 78 km verderop en gaat ongeveer 50% over 130 km wegen, en de rest voornamelijk 100km. Begrijp ik goed dat bij het rijden van deze wegen de actieradius relatief kort is? Is het denkbaar dat als je overal aan de snelheid houdt je wel 55 km kan rijden?
2) Een snelle rekensom maakt dat thuis laden best goedkoop is. Ik ga dan uit van 12 kw laden (inc verlies) tegen 0,21 euro en dan 55 km kunnen rijden = 4,6 cent. Maar hoe zit dit met die laadpalen? Ik las ergens in de buurt van de 30-35 cent, is dat niet veel duurder dan menig diesel/benzine auto?
3) Er schijnen 2 laadvermogens te zijn via regulier kabel, 6A en 10A maar hij blijft standaard op 6A staan, is dat ook te omzeilen?
4) Hoe denken jullie over hogere km stand? Het staat mij wat tegen vanwege de visuele staat (steenslag, slijtage etc) maar hoe gaat dat technisch?
Vragen waar ik nog niet naar heb gezocht
.
4) Is er voor laadpalen 1 universele pas?
5) Kan een Ampera op elke type laadpaal aangesloten worden (zijn er verschillende?)