Het is nu do 28 maart 2024, 14:14


Op zoek naar een Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

erikbruinsma

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: do 17 jan 2019, 19:22
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Op zoek naar een Ampera

Berichtdo 17 jan 2019, 21:39

Dag Allemaal,

Sinds de Ampera uit is gekomen ben ik fan geweest van het prachtige uiterlijk maar tot van de week heb ik de auto nooit overwegen om te kopen. Vanwege een regeling van mijn vriendin haar werkgever krijgt ze extra km vergoeding bij plug-in of elektrische auto. Dit scheelt aanzienlijk en leek voor ons een mooi moment om te kijken naar een (semi) elektrische auto.

Ik heb al heel wat uurtjes het internet afgestruind naar informatie en begin aardig enthousiast te worden. De eerdere kinderziektes waarvan sommige mensen de Ampera afdoen als slecht zijn inmiddels wel allemaal opgelost en houden mij dan ook niet tegen.

Dan even wat gerichte vragen:
1) Kantoor is 78 km verderop en gaat ongeveer 50% over 130 km wegen, en de rest voornamelijk 100km. Begrijp ik goed dat bij het rijden van deze wegen de actieradius relatief kort is? Is het denkbaar dat als je overal aan de snelheid houdt je wel 55 km kan rijden?
2) Een snelle rekensom maakt dat thuis laden best goedkoop is. Ik ga dan uit van 12 kw laden (inc verlies) tegen 0,21 euro en dan 55 km kunnen rijden = 4,6 cent. Maar hoe zit dit met die laadpalen? Ik las ergens in de buurt van de 30-35 cent, is dat niet veel duurder dan menig diesel/benzine auto? :crazy:
3) Er schijnen 2 laadvermogens te zijn via regulier kabel, 6A en 10A maar hij blijft standaard op 6A staan, is dat ook te omzeilen?
4) Hoe denken jullie over hogere km stand? Het staat mij wat tegen vanwege de visuele staat (steenslag, slijtage etc) maar hoe gaat dat technisch?


Vragen waar ik nog niet naar heb gezocht :silent: .

4) Is er voor laadpalen 1 universele pas?
5) Kan een Ampera op elke type laadpaal aangesloten worden (zijn er verschillende?)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtvr 18 jan 2019, 10:18

De Ampera is niet per definitie slecht te noemen, het was een auto van €35k en is met dito materialen gebouwd.
Let wel op dat reparaties bij de dealer onaangenaam duur uit kunnen pakken.

Welke range je nu elektrisch haalt dat is volkomen afhankelijk van de kachel en de rijstijl/ snelheid, een dagje proefrijden schept voor jullie meer duidelijkheid dan 100 vragen en antwoorden hier op het forum.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Emieliooo

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: vr 11 nov 2016, 10:58
  • Woonplaats: Goes
  • km-stand: 101000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Volt

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtvr 18 jan 2019, 14:06

Beste Eric,

Welkom en goed dat je je eerst goed gaat informeren voordat je een beslissing maakt.
Ik rij nu 120 km enkele reis en ik ben ook eerst aan de slag gegaan met de Omalader dus ik denk dat ik je wel Vance juiste informatie kan voorzien. Ook mede door onze forumleden heb ik hierover veel geleerd.

1. Zoals japio al zegt is de range puur afhankelijk van omstandigheden als gebruik verlichting/kachel/rijstijl. Het is om grote afstanden boven de 70 km geen auto van instappen, starten en gas op die lollie. 55km is in de winter bijna niet haalbaar en in de zomer makkelijk! In de winter druk je dus bij opstaan op sluiten+voorverwarmen, bij vertek zet je m op stand-by en als de kachel en interieur warm zijn schakel je over op elektrisch rijden. Zoek een laadpunt in de buurt van je werk of vraag er eentje aan.
2. Gemiddeld rijdt een ampera op brandstof 1:17 dus als je een rekensom maakt leert t je dat t nog steeds goedkoper is maar niet veel scheelt. De vraag is of t je daarom moet draaien? Electrisch rijd stiller, lekkerder en is beter voor t milieu en portemonnee! Ik zou niet meer anders willen!
3. De omalader stop je in het stopcontact en er gaan 2 lampjes bewegen bij opladen. Je druk op de knop eronder en er gaan 4 lampjes bewegen, dat is alles. Zolang je de lader niet uit t contact haalt onthoud hij de keuze. Het verschil zit dus op de lader, niet in de auto. Advies is juist om dat ding helemaal niet te gebruiken! Eigen oprit is t makkelijkste en gewoon een wandlader op te hangen want dan laad je op 3,7kw en is je auto binnen 3,5 uur vol i.p.v. 8. Ik heb gewoon grondkabel vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de zijgevel gelegd waar de wandlader hangt. Aan laten sluiten op een apparte 16A groep en je hebt t helemaal voor elkaar.
4. Het is afhankelijk hoeveel km er electrisch mee is gereden. Het gebruik levensduur kan je daar een inschatting van geven. Staat rechtsonder in t scherm als je op de knop met het “blaadje” drukt. Elektromotoren hebben geen rakende delen zoals zuigers in verbrandingsmotoren en behoeven geen onderhoud. Accu’s gaan sneller achteruit als je ze weinig gebruikt. Oftewel hoe meer electrisch gereden hoe beter en dit kun je mede aflezen aan het verbruik levensduur. Kilometerstanden zijn dus heeeeel relatief en de manier hoe we daar tegenaan kijken gaat dus veranderen. 200k voor alleen electrisch is niks, 200k alleen generator is minder briljant. En dan hebben we t nog niet eens gehad over t feit dat de motor geen distributieriem heeft door het ontbreken van stuurbekrachtigingspomp, aircopomp en dynamo voor de 12v accu! Nooit vervangen tegen 400+ euro en veel minder interne weerstand. Slijtage remmen ook een stuk lager doordat het regeneratief remmen een gedeelte van de remkracht op zich neemt. Achterste schijven bij mij moeten waarschijnlijk volgende beurt vervangen worden doordat ze helemaal lelijk en slecht zijn geworden, niet doordat ze te dun zijn bij 191k! Ik lag me bij elke beurt kapot om de factuur en heb nog nooit dure reparaties gehad. En die schijven, die gaan er echt niet bij de dealer op maar mooi bij een universele garage bij een bandenwissel!
5. Laadpassen werken tegenwoordig overal. Verschil is alleen met abonnementskosten met lagere kWh prijs of starttarief met iets hoger tarief. Met maar 12 kWh afname en thuislader heb ik starttarief genomen bij EVcompany.
6. Je kunt alle laadpalen gebruiken behalve de snellaadstations van b.v. Fastned langs snelwegen. Snelladen bestond destijds nog niet. En wees gerust, de stekker is anders dus een foutje kun je niet maken!

Lees gewoon veel op dit forum en wees je ervan bewust dat de meeste verkopers bij bedrijven GEEN reet van deze auto’s af weten. Als je jezelf inleest kun je hun vaak juist dingen vertellen. Boekjes ingevuld en verbruik levensduur kunnen je een inschatting geven van de staat. Alvorens proefrit vragen of ze m opladen en anders even 10 minuten rijden in de berg stand en overschakelen. Hoor je gelijk de generator op zijn “slechtst” want in stand-by maakt hij veel minder toeren en daarna op electrisch is t een weelde! De drempels raak he allemaal door de flexibele flap en dat is normaal, gezichtsuitdrukking voetgangers onbetaalbaar. Net als dat ze heel erg kunnen schrikken als je plots electrisch achter ze staat! De “krekel” bied vaak uitkomst, uiteinde linker pook induwen.

Veel succes!


Offline

erikbruinsma

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: do 17 jan 2019, 19:22
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtvr 18 jan 2019, 16:30

Dag Emiel,

Bedankt voor je reactie, daar zitten een paar mooie tips tussen. Het forensen doen wij relatief zuinig dus hoop dat er daar van kunnen profiteren. Het economisch aspect speelt wel een belangrijke rol omdat we onze zuinige twingo diesel daarvoor zullen inruilen, en dus een hoop centen moeten bijleggen. Zoals ik 't nu heb uitgerekend scheelt het ons ongeveer 200 euro op maandbasis, dat is een leuke opsteker. (35000 km waarvan 24000 km elektrisch onder 21 cent (55 km op 12kw), brandstofverbruik 1 op 17,5)

Leuk verhaal ook van de brandstof motor, hoe minder onderdelen hoe beter ;-)

Los daarvan wordt ik wel ontzettend enthousiast van alle positieve verhalen over de rijbeleving en het hypermilen deden we voorheen ook al met onze seat mii op aardgas (270km op tank, 3 keer per week tanken, niet direct aan de weg)

Dat van de levensduur is wel interessant, is er ook een getal dat je zegt dat is goed of slecht?

Ik zal nog wel even rondhangen op het forum voor ik tot koop overga, we willen nog een 3-4 tal maanden wachten om ons goed in te lezen en een hele knappe uit te zoeken.

@japio
Ik was al wezen kijken of ik ergens 1 kan huren maar in de regio groningen/drenthe kan ik dat niet vinden, hooguit van snappcar en dichstbijzijde is enschede, niet ideaal.


Bedankt beide voor jullie informatie!


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtzo 20 jan 2019, 20:54

Ik heb wel eens een opdrachtgever op zo'n 75km. gehad en bij +10 graden redde ik dat prima. Alleen reed ik dan "gewoon" slipstreamend achter een vrachtwagen aan (dus ca. 90km/uur "uit de wind") en s'zomers had ik dan nog elektrisch bereik over... opladen doe ik bij voorkeur aan de wandlader thuis (obviously) en voor onderweg heb ik voor een Nuon pas gekozen; geen abo. en voordelig tarief bij Nuon palen... (download even hun app om te kijken waar je ze kunt vinden). Daarnaast een redelijk tarief voor alle ander openbare palen (ca.35ct/Kw).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

erikbruinsma

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: do 17 jan 2019, 19:22
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtma 28 jan 2019, 21:26

Zo, ik heb een huur-ampera geregeld voor volgende week, ik zal mijn bevindingen daarna delen!


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtdi 29 jan 2019, 12:14

erikbruinsma schreef:Zo, ik heb een huur-ampera geregeld voor volgende week, ik zal mijn bevindingen daarna delen!


Veel plezier!
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtdi 29 jan 2019, 17:27

Verstandige keus. Eerst even ervaren hoe het in het eggie is.


Offline

erikbruinsma

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: do 17 jan 2019, 19:22
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtma 04 feb 2019, 15:46

Zo, gisteravond opgehaald en nu ongeveer 130 km gereden in totaal.

Eerste indrukken:
- Heerlijk stil
- Ligt rustig op de weg, voelt als een prettige reisgenoot
- Verbruik op snelweg rond de 105 km/h lag rond de 16,5 km op benzine. Nog ietwat aan de hoge kant maar kou en winterbanden hebben wel invloed.
- Ventilatiesysteem niet kapot van, wellicht nog wat spelen maar ik bleef aanpassen om ramen schoon te houden
- Tijden snelweg rit af en toe ging brandstofmotor ineens wat harder lopen voor een korte periode, apart?
- Verlichting zou slecht zijn in ampera, het is niet fantastisch maar ook zeker niet zo erg dat ik me er druk om maak.
Door ontbreken van hoedenplank en in dit geval de middenarmsteun-klitteband ding beetje rijgeluid vanuit de koffer.
- Bij dit 2012 model heb je niet de KW indicatie op je dashboard bij accelereren of remmen. Als je 100% moet afgaan op die groene balk geeft mij wat te weinig informatie.
- Na het pre-condition via sleutel zie ik het lampje op het dashboard weer op groen staan. Is daarmee de accu nu ook deels leeg gegaan door het gebruik van het voorverwarmen? Na ongeveer 15 min gaat het groene lampje weer knipperen (Gebruik de granny lader op 10A)

Zoals ik nu reed haalde ik ongeveer 50 km uit de accu bij alles onder de 100 km/h. Opzich redelijk in mijn met mijn verwachtingen. Na 1 dagje rijden ben ik heel content, de ampera is en doet wat ik ervan verwacht.

Oh P.s. Het blijft een héél cool model om te zien!


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Op zoek naar een Ampera

Berichtma 04 feb 2019, 23:43

Verstandig!

Het benzineverbruik zal niet veel beter worden, je bent wel in een klap van alle condens af :lol:
De motor zal af en toe in een ander toerental draaien om de SoC op peil te houden, dat is een eigenschap.
KW info kun je vanuit Torque halen al denk ik niet dat er hier nog iemand is die dit langer dan 1 week in de gaten heeft gehouden.
De verlichting is voor NL onder normale omstandigheden voldoende, maar met een beetje mist of eenmaal in de Ardennen is het mikken ipv sturen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron