Het is nu do 28 maart 2024, 13:57


Prettig. Zeer prettig...

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

RayMich

Newbie

  • Berichten: 11
  • Geregistreerd: za 03 aug 2013, 20:48
  • km-stand: 2300
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera-e

Prettig. Zeer prettig...

Berichtza 03 aug 2013, 21:29

Begin 2008 - vlak na de onthulling van de Tesla Roadster - heb ik me als doel gesteld zo snel mogelijk elektrisch te gaan rijden. Die "mogelijkheid" hield in mijn geval in dat ik minimaal 180 km bereik moest hebben en dat e.e.a. ook nog eens betaalbaar moest zijn.

De €43.000 of €48.000 voor een Volt of Ampera waren ongeveer 3x zo duur als mijn huidige auto (een iQ) én de Ampera was "niet compatibel met mijn smaak". Om een of andere reden heb ik nooit serieus naar de Volt gekeken.

En toen maakte een vriend mij attent op een aktie waarin nieuwe Volt's vanaf €29.995 werden aangeboden! Gelijk aan het rekenen geslagen en wat bleek: zo'n Volt zou mij per maand minder kosten dan m'n huidige lease-iQ!!! (Als DGA kan ik 'em zakelijk aanschaffen dus MIA + KIA + 0% bijtelling) En laat die iQ-lease nu bijna op z'n einde zijn...

Direct voor een proefrit gebeld, diezelfde dag nog naar de dealer geweest en direct het koopcontract getekend. De keuze was beperkt, maar er stond een hele mooie Crystal Red (zoals hier) in de showroom en dat is 'em geworden (die uitvoering, de auto uit de showroom was al verkocht). Omdat het een voorraad-auto betrof kon ik 'em twee weken later ophalen.

Vooraf de US-handleiding gedownload en gelezen (hé, daar hebben ze een progammeerbare garagedeuropener in het dak zitten! wil ik ook!) dus freakishly voorbereid kon ik 31 juli aan mijn Volt-avontuur beginnen.

Met mijn zeer geringe ervaring zie ik dat ik de 80 km elektrisch bereik net niet haal (na 76 rijden had ik nog 2 km over; A/C op ECO), maar dat viel me dus reuze mee vergeleken met de 50-80 km waar ik me op had voorbereid.

In de wachttijd heb ik thuis een SPX Voltec opgehangen (tegen een leuk prijsje op Marktplaats gevonden) en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben mij mijn aankoop. Vergeleken met een Tesla Model S is de Volt een traag bakkie, maar vergeleken met alles wat ik ooit gereden heb is het een racemonster. De snelweg opdraaien en met vol vermogen wegrijden zal vast een keer gaan vervelen. Maar voorlopig nog niet!

Bij de oplaadpaal in de garage in Haarlem had wel een klein briefje mogen hangen dat je *eerst* de kabel moet aansluiten en dat je *dan* pas je pasje moet aanbieden. Nou ja, dat weten we dan ook weer.

Ondanks m'n 32.000 km/jaar is de bedoeling dat m'n Lifetime benzine verbruik zo rond de 0,6 gaat uitkomen. Om de maand een keer tanken, wat moet dat fijn zijn!

Maar wanneer moet ik m'n ruiten dan schoonmaken?!?


Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron