Hallo allemaal,
Na jaren met veel plezier een Audi A3 sportback te hebben gereden moest ik dit jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken. Bijna had ik automatisch weer een nieuwe A3 uitgezocht, maar ben toch even bij de Volt en Ampera wezen kijken. En eerlijk is eerlijk, het niet hebben van bijtelling was een belangrijke reden. De A3 reed ik alleen maar zakelijk, en na jaren van kilometeradministratie bijhouden wordt je dat ook wel eens zat.
Als de Volt nu fijn zou rijden, kon het best eens een serieuze kandidaat worden. De proefrit overtuigde mij wel: je voelt wel dat het heen zware auto is, en de besturing is vager dan van de Audi. Ook de afwerking kan niet tippen aan die van de A3. Maar wat is elektrisch rijden leuk! Heerlijk stil, en veel trekkracht bij lagere snelheden. Ik heb ook nog even in een Ampera gereden, maar de dealer waar ik zaken mee zou moeten gaan doen stond me niet aan. Ook vindt ik de achterkant en neus van de Chevy net wat mooier. Daarom toch maar voor de Volt gegaan, in Blue Topaz. Het werd nog even spannend met de levering, maar hij is netjes voor het einde van de kortingsactie in Augustus afgeleverd. Inmiddels ook thuis een laadpaal (naast die op het werk), dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Er komt nog een Recaro stoel in, ik vindt de standaard stoelen voor mensen met lange benen zoals ik wat korte zittingen hebben die je ook niet helemaal goed ondersteunen. Deze moet nog komen, dus daarover nog geen ervaringen.
De ervaringen in de eerste 1100 km zijn overwegend positief. Hij rijdt heerlijk, ik mis mijn Audi in Nederland niet. In Duitsland bij hogere snelheden is het een ander verhaal, daar was de Audi duidelijk fijner. Helaas wel gisteren de eerste probleempjes: het laadklepje wilde niet open. Met wat peuteren ging dat wel, maar opladen wilde hij niet meer. Auto uit, aan, en daarna wilde hij wel laden. Ook stond het motorstoringslampje aan. Vandaag bij de dealer geweest, en foutcodes gewist. Het klepje doet het weer, maar is niet vervangen. Dat gaat waarschijnlijk nog wel eens voorkomen. Ook werkt het uitgesteld laden niet altijd, soms gaat de auto (ondanks 2x toeteren en lampje knipperen) na een paar minuten toch al laden. Nog wat uit te zoeken dus, maar ik ben er blij mee. We gaan zien hoe hij zich houdt!
Hieronder wat plaatjes. De auto nieuw bij de dealer:
Laden op het werk:
En thuis (EV box met vast snoer, op aparte groep in huis):
Laatst bijgewerkt door
Arnout op za 14 sep 2013, 23:08, in totaal 1 keer bewerkt.