Het is nu do 18 apr 2024, 11:21


Prius-rijder?

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

gensing

Newbie

  • Berichten: 30
  • Geregistreerd: di 26 nov 2013, 15:53
  • Woonplaats: Nieuwegein
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 29 nov 2013, 15:24

shumway schreef:Een vraagje, wat is nu je bereik op de accu met dit weer?
(..)
Dat zou bij de prius een km of 8 a 9 electrisch betekenen. Klopt dit?


Nee hoor, zo erg is het ook weer niet... gisteravond was de range die de Prius aangaf 15.5 km, met airco uit. In de praktijk klopt dat wel met wat je echt kan rijden (Er komen daar nog een paar kilometer bij vanwege het regeneratief remmen (of hoe dat ook precies heet))

Dat is voor mij voldoende voor een enkele rit van werk naar huis of van huis naar andere locaties waar ik regelmatig kom..

Als het echt gaat vriezen, gaat ie wel omlaag naar net boven de 11 (ik rij erin sinds afgelopen januari, dus al wel winter meegemaakt), maar tegen die tijd hoop ik mijn eigen laadpunt voor de deur in gebruik te hebben. (de lolo hangt, maar parkeerplaats ben ik nog voor bezig)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 29 nov 2013, 15:32

gensing schreef:... maar tegen die tijd hoop ik mijn eigen laadpunt voor de deur in gebruik te hebben. (de lolo hangt, maar parkeerplaats ben ik nog voor bezig)

Waar ben je mee bezig? Om op eigen terrein een parkeerplaats te maken, of om een openbare parkeerplaats gereserveerd te krijgen?

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

gensing

Newbie

  • Berichten: 30
  • Geregistreerd: di 26 nov 2013, 15:53
  • Woonplaats: Nieuwegein
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 29 nov 2013, 17:32

Waar ben je mee bezig? Om op eigen terrein een parkeerplaats te maken, of om een openbare parkeerplaats gereserveerd te krijgen?

Groet, Alex


Ongeveer dat eerste (het is nog geen eigen terrein op dit moment dus) Ik koop een aantal m2 van de gemeente, waar ik dus op privé-grond een eigen parkeerplaats laat aanleggen. Eentje met laadmogelijkheid dus.


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Prius-rijder?

Berichtdo 05 dec 2013, 14:48

Ik heb op het Prius forum mijn brandstofkosten over 25.000km eens vergeleken met een Prius Plug-In met gelijke kilometerstand en min of meer gelijk gebruik (lange stukken rijden). Het blijkt dat de Ampera zo'n 100 euro meer aan brandstof heeft opgemaakt in die 25.000km. Dat valt dus wel mee.
En dat die Prius kwalitatief beter is dan de Ampera staat voor mij als een paal boven water. Ik ben nu al vaker bij de dealer geweest als in totaal 140.000km met de Prius die ik voorheen had. Ook is de kofferbak groter en beter toegankelijk en heb je wel 3 plaatsen achterin. Toch wil ik niet terug. Reden? Oa de voor mij beroerde stoelen en zitpositie in een Prius. Ik heb er echt rugklachten van gekregen. Ook vind ik het rumoerige geloei van de motor in de Prius een echt minpunt.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline

gensing

Newbie

  • Berichten: 30
  • Geregistreerd: di 26 nov 2013, 15:53
  • Woonplaats: Nieuwegein
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 06 dec 2013, 13:01

Morgoth schreef:een Prius Plug-In met gelijke kilometerstand en min of meer gelijk gebruik (lange stukken rijden).


Tja.. als je veel lange stukken rijdt, is een Prius Plug-in minder geschikt vind ik, vanwege de beperkte range (en ja, ook ik rijd weleens langere stukken hoor...)

Morgoth schreef: Ook vind ik het rumoerige geloei van de motor in de Prius een echt minpunt.


Ik snap wel wat je bedoelt... dat heeft Toyota wel vaker vind ik... maar misschien is het voor de plug-in een extra stimulans om vooral elektrisch te willen rijden (stukken stiller)? ;-) :angel: :lol:


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 06 dec 2013, 13:12

Op het Prius-forum is uitgerekend, dat als tussen twee laadbeurten meer dan 136 km zit, een Prius uiteindelijk zuiniger is, daaronder is een Ampera/Volt zuiniger.

Los van het feit of de keuze puur een centenkwestie is.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 06 dec 2013, 13:35

Alex, dat is info waar je wat mee kunt.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 06 dec 2013, 14:54

Alex schreef:Op het Prius-forum is uitgerekend, dat als tussen twee laadbeurten meer dan 136 km zit, een Prius uiteindelijk zuiniger is, daaronder is een Ampera/Volt zuiniger.

Los van het feit of de keuze puur een centenkwestie is.

Ik zit regelmatig tegen dat omslagpunt aan met mijn ritten naar Amsterdam.

Zal wel een uitdaging zijn om zo alle PIH's zo tegenover elkaar te zetten.
Inderdaad hele nuttige informatie.


Offline

Razwer

Stamgast

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: do 30 mei 2013, 14:09
  • Woonplaats: Amsterdam
  • km-stand: 17000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Prius-rijder?

Berichtzo 08 dec 2013, 22:48

http://www.autoweek.nl/video/3088/dubbe ... us-plug-in

de opmerking op 5.20 blijft geniaal. Prius rijden is gewoon niet leuk :)


Offline

gensing

Newbie

  • Berichten: 30
  • Geregistreerd: di 26 nov 2013, 15:53
  • Woonplaats: Nieuwegein
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 24
  • Auto: Volt

Re: Prius-rijder?

Berichtvr 03 jan 2014, 16:44

Razwer schreef:http://www.autoweek.nl/video/3088/dubbeltest-chevrolet-volt-vs-toyota-prius-plug-in

de opmerking op 5.20 blijft geniaal. Prius rijden is gewoon niet leuk :)


Tja.. dat kan je vinden... als je volledig elektrisch rijdt is het wel prima rijden hoor... en op de achterbank kan je wel 3 kinderen kwijt (dit i.t.t. de Ampera bijv.)..

Maar goed... inmiddels ben ik eigenaar van het stukje grond waar de parkeerplek moet komen... later deze maand zal de aannemer er ook daadwerkelijk een parkeerplek van maken... ben benieuwd wat dat met mijn lifetime doet.


VorigeVolgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron