Het is nu do 28 maart 2024, 10:33


Tips & tricks voor aangenamer Ampera-/Voltrijden

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Tips & tricks voor aangenamer Ampera-/Voltrijden

Berichtvr 03 jan 2014, 15:59

Bijgewerkt per 8 september 2019

Op dit forum staan op diverse plaatsen tips en handigheidjes om het rijden en het leven met de Ampera/Volt te veraangenamen. Handig om ze bij elkaar te hebben. Hier onder een selectie, ingedeeld in een aantal rubrieken.

NB: dit topic is de voortzetting van het vroegere topic "Kleine handigheidjes om het Ampera-rijden te veraangenamen". Latere aanvullingen in dit topic zelf ten opzichte van een eerdere versie staan er gekleurd op. Het overzicht begint altijd met een opsomming van de nieuwe informatie.

NIEUW

Verwijderen deurpaneel
  • Het deurpaneel is er met 2 min. af, heb het voor rammels inmiddels al meermalen gedaan.
    in het vakje moet je het rubber matje verwijderen, 2 schroeven los draaien, achter de handgreep het plaatje verwijderen en ook 1 schroef verwijderen.

    Dan kun je hem aan de onderkant losmaken, als je hem helemaal los hebt moet je eerst de kabel aan de voorkant loskoppelen om de stroom af te sluiten en dan het paneel omhoog eraf halen (hangt over de rand bovenaan)
    Let op dat je dan nog de kabel van de handgreep eraf haalt omdat die eraan zit als het paneel los is.

Storingsmelding stuurslot
  • Bij de 'Storingsmelding stuurslot' kan het volgende helpen om weer snel op weg te kunnen gaan. Houd de aan/uitknop 5 seconden ingedrukt en de auto gaat uit. Daarna een minuut wachten en hij doet het weer. Mocht dat niet helpen, dan kun je altijd nog de oplossing van "sleuteltje 10" gebruiken.

Voor nieuwe (en oude) Ampera- & Voltrijders: maak goede afspraken met de dealer en leg deze vast
Bij aflevering:
  • Bij aflevering navragen/controleren of de 12V-accu is doorgemeten en zo nodig is vervangen. Er is/was namelijk een slechte serie accu's in omloop die voor problemen zorgde. Zie 12V-accu leeg.
  • Ga na wat er onder de afleverkosten valt (zie Kosten rijklaar maken). Verschillende dealers rekenen een verschillende prijs en doen andere dingen in het afleverpakket. Oriënteer je bij andere dealers.
Bij onderhoud:
  • Wat moet de 1e beurt kosten en wat doet de dealer daarvoor (zie Lijstje voor eerste beurt)?
  • Die eerste beurt is voor de Volt trouwens al bij 15.000 kilometer en bij de Ampera pas bij 30.000 kilometer. De Ampera kan dus duidelijk langer zonder 'dealer-knuffel'.
Trucs & Foefjes
Aansluiting telefoon e.d.
  • Probleem bij het aansluiten van je Samsung Galaxy S? Het volgende kan helpen:
    Mijn SGS2 heeft een custom rom (Jelly Bean). Dit houdt in dat je de SGS2 moet rooten om de rom te installeren. Geeft je veel meer vrijheid in de keuze van roms en geïnstalleerde software. Dus, snel Jelly Bean installeren en je bent van een hoop gezeik af. Daarnaast is Jelly Bean ook nog eens veel sneller en gebruikersvriendelijker. 12 januari 2013 is V4.0 uitgekomen met Android 4.2.1: http://www.igio90.net/device/samsung-galaxy-s2-i9100/
    Vervolgens maak ik gebruik van Llama om mijn BT automatisch te laten aanschakelen op de SGS2 wanneer ik in de auto zit. Werkt perfect! In Llama heb ik twee area's aangemaakt (home & work). Deze bevatten de GSM masten waarmee de locatie bepaald kan worden. BT schakelt alleen aan wanneer ik buiten deze twee zones kom terwijl de S2 ook aan de oplader hangt (in de Volt).
  • Probleem om je nieuwe iPhone aan te sluiten? Als je nog geen muziek op je iPhone hebt staan, voeg je 1 nummer via iTunes toe en dan werkt je iPhone met de Ampera zoals je verwacht.
  • Om de HTC Desire Android te kunnen koppelen via Bluetooth kan het volgende hulpmiddel werken. Installeer via Play Store de app Bluetooth File Transfer (gratis). Maak via deze app de verbinding (wel eerdere pairing verwijderen of nieuwe naam geven). Het telefoonboek wordt soms wel maar vaak niet geladen, maar bellen en gebeld worden gaat nu prima. Zodra je instapt en de auto aanzet wordt de verbinding al weer gelegd.
Verbetering van de accuprestaties
  • Om te voorkomen dat de motor opeens uitvalt, is het aan te raden tegelijk met het vullen van de ruitenwisservloeistof de vloeistofniveau's van de remmen, lader, accu en motorkoeling te bekijken. Sta je niet onverwacht stil met een vreemde melding op het scherm.
  • Als het kouder wordt, dan is de afstand kleiner die je met een volle accu kunt bereiken. Dit wordt deels veroorzaakt doordat de accu nu ook de auto moet verwarmen. Voorverwarmen voor vertrek biedt dan uitkomst. Ten eerste stap je in een warme auto en ten tweede verbruik je minder energie uit de accu om de boel op te warmen. TIP: zet voor het uitzetten van de auto de voorruitverwarming aan. Als je dan remotestart doet dan staat de Climate Control op max en wordt de auto snel warm. Is straks ook handig als het vriest.
    Aldebaran schreef:Slotconclusie:
    Wegrijden op de accu (met of zonder voor verwarmen) bij een koude omgevingstemperatuur kost je veel accukilometers!

    Ik had dit gevoel al en heb daarom bewust een paar dagen getest. In de eerste periode ben ik direct op de accu gaan rijden (met voorverwarmen). Je ziet direct de eerste kilometers dat de accuteller naar beneden zakt. Op een afstand van 2 kilometer ben ik al 7 Km kwijt.

    De accutemperatuur is erg belangrijk. Wanneer je op de accu wegrijdt, zal de accu ook de verwarming van het accupack voor zijn rekening nemen alsmede de interieurverwarming (tenzij je in de kou gaat zitten :lol: ).

    Methode om de accukilometers te behouden:
    - accu pas laden voor vertrek (middelste optie)
    - voorverwarmen voor vertrek (hiermee breng je het accupack al deels op temperatuur)
    - Op de accu het woonerf (in mijn situatie) afrijden (100 meter)
    - Motor gebruiken en de hiermee het interieur, accupack verwarmen
    - Na pakweg 8 Km overschakelen op accu
    - Accu zoveel mogelijk gebruiken binnen de bebouwde kom. Ik rij binnen de bebouwde kom meer kilometers dan de aangegeven accukilometers. Soms rij ik wel 3 kilometer terwijl de teller niet zakt.
    - Trek rustig op. Trap het pedaal niet vol in.
    - Anticipeer zoveel mogelijk op situaties waarbij je de auto kunt laten rollen. Vanuit stilstand optrekken is 'killing'.

    Tot slot durf ik te stellen dat ik ook 73 of 74 kilometer had kunnen halen. De laatste kilometers heb ik 'getrapt' en de accu leeg gereden omdat ik thuis was. Ik kijk al uit naar lente en zomer 8-)

    General motors zou een stand in moeten bouwen waarbij je super ECO rijdt (gebaseerd op buitentemperatuur en rijstijl).
    Nu moet je zelf alle parameters die van invloed zijn managen.
  • Als de auto niet wil gaan voorverwarmen controleer dan je portieren of die echt goed dicht zijn gedaan.
  • Het interieur kun je gratis verwarmen: goedkoper dan de stroom. Je kunt de auto voorverwarmen voordat je vertrekt, maar dat kost stroom uit de accu of het stopcontact. Als je weet dat je tijdens je reis toch moet overschakelen op de range-extender, kun je dat net zo goed aan het begin van de rit doen. Want de range extender is een bezine motor en produceert dus overtollige warmte. Zet de auto aan het begin van de rit in standby mode en dan produceer je met de overtollige warmte het intereur. (Climate control op ECO en de verwarming bleef inderdaad uit).
  • Pomp je banden iets harder op (2.7kPa/bar) dan ze bij aflevering waren: je komt dan verder op een batterijlading.
  • Als je lange stukken op de snelweg gaat rijden en je volgende stop-/laadplaats is veel verder weg dan je op electriciteit kunt halen, zet op de snelweg de Drive Mode in de Hold-stand: je bewaart de electrische energie dan zoveel mogelijk voor stadsverkeer en provinciale wegen, je rijdt efficiënter en komt dus verder.
  • Een heel belangrijke tip is de "battery saver mode" die je kan gebruiken als je lang van huis bent en de auto thuis laat:
    http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... #post50735 ==> voor de niet-Engels sprekenden: de 4 knipperlichten aanzetten auto starten en dan de Start-knop ingedrukt houden voor meer dan 15 seconden. Voor de "battery saver mode" te verlaten, dezelfde procedure gebruiken.
Voorkom rammeltjes en ruis
  • Als je last hebt van een dreunende resonantie bij het rijden met open raam, dan kun je dat heel eenvoudig voorkomen. Maak gewoon je 'hoedenplankdoekje' los. Dat ding gaat namelijk ontzettend klapperen en veroorzaakt een groot deel van de resonantie. Losgemaakt = opgelost.
  • Als je rammeltjes bij de wielen hoort, dan kan dat worden veroorzaakt door het rammelen van de buitenste remblokken. Door op de wang van de betreffende band te slaan, krijg je een duidelijke bevestiging. Het kan ook gaan optreden na rond pakweg 10000km. Zie ook http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... brake-pads met een oplossing en uitleg. Iets anders (of niet?): http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... -Not-Happy
  • Schuif een viltje aan de rechterkant van het dashboard tussen dashboard en raamstijl: dat voorkomt een rammeltje (met name model 2012).
  • Breng die kwebbelende mevrouw van de navigatie tot zwijgen: je kunt dan rustig naar je lievelingsmuziek of voorkeurzender luisteren.
  • Als je het geschraap van de bumper/flap niet langer meer kunt aanhoren kun je de flap 4 cm inkorten. Nog geen kwartiertje werk; plakband en scherp mesje. En je spaart minsten EUR 48 ex BTW uit.
Maak electrisch rijden voor anderen aangenamer
  • Als je in gesprek gaat met je eigen gemeente omtrent oplaad-zaken kan het beleidsstuk van de gemeente Delft je helpen. Genoeg raakvlakken met topics op dit forum, en daarom volgens behoorlijk interessant, en wellicht bruikbaar om als voorbeeld te dienen.
  • Voorkom een irritant prrrrrt-prrrrt-prrrrt geluid van de auto als door wat voor reden dan ook tijdens het laden de stroom uitvalt. Bijvoorbeeld als je op de camping bent en de auto oplaadt. Diegenen die vlak bij de auto staan worden wakker door het geprrrrrrt wanneer de campingzekering (ook 6A...) het onverwachts begeven heeft. Maar het kan je ook thuis overkomen. Dat signaal kun je uitzetten door in het config-menu naar voertuig/comfort en gemak/waarschuwing verlies oplaadvermogen te gaan. Daar zet of verwijder je het vinkje.
  • Om te voorkomen dat je een laadpaal langer bezet dan noodzakelijk om je eigen auto op te laden (en daarmee collega-electrische rijders het genoegen ontzegt cq teleurstelt in hun verwachting om te kunnen opladen), kun je een visitekaartje achter de voorruit van je auto achterlaten. Dan kun je in ieder geval worden opgebeld en je auto verplaatsen. Moet je natuurlijk wel in de buurt zijn, maar als dat niet zo is, kun je het in ieder geval even uitleggen.
  • Bij een paal met dubbele aansluiting is slechts één parkeervak afgekruist. Als je aankomt en het niet-afgekruiste vak ernaast is vrij, parkeer dan daar. De kans is altijd groter dat het vak mèt bord vrijgelaten wordt door ICE-rijders en dus beschikbaar is voor een tweede oplaad-behoeftige.
    Als je parkeert op een niet-aangewezen plek (van waar je wel het oplaadpunt haalt met de kabel) hoef je als de accu vol is alleen maar de kabel hoef weg te halen (en niet de auto te verzetten) om de laadplek weer beschikbaar te maken voor de volgende klant.
Zo kom je altijd weer weg: harde reset en andere oplossingen
  • Ontgrendelen pook: als je op een plek staat waar geen bergingsauto kan komen, de pook in de parkeerstand staat en daar niet uit te krijgen is (bijvoorbeeld omdat de accu's leeg zijn) moet je de auto toch verplaatsen. Dan krijg je de pook in de N-stand door de volgende actie.
    Op de middenconsole aan zijkant van de bijrijderszijde, kun je het grote paneel tussen de bodemplaat en de bovenkant van de console, er gewoon af trekken). Daar zit links van de twee kabelstekkers een metalen pennetje waar je aan kunt trekken. Daarmee ontgrendel je de pook en de auto gaat naar de Neutraal stand. De auto kan dan geduwd worden en de berger kan hem dus meenemen.
  • Verwijderen laadkabel: als de (LOLO)paal je kabel niet meer los laat, kan het helpen om je laadpas 20 seconden lang voor de laadpaal te houden. Na iets van 12 seconden, gebeurt er iets in de paal, en 2 seconden later kun je je kabel eruit trekken. Bij sommige palen blijkt het gewoon lang te duren voordat je je kabel eruit kunt halen.
  • Als je niet kunt laden, zijn er nu dus minstens twee oplossingen:
    (1) als je aangekoppeld bent even de auto starten
    (2) de bergstand eerst de auto een stuk bijladen.
  • Voorkom vastgevroren ruitenwissens na het voorverwarmen:
    Situatie: auto voorverwarmd, 2 maal, want ik vond het wel erg koud. Op het moment dat ik weg wilde gaan, was de verwarming al uit, maar stond de auto nog te laden. Ruiten waren mooi ontdooid , maar het water dat van de voorruit naar beneden was gelopen, had de ruitenwissers laten vastvriezen. Lastig om nu te vertrekken en de laatste druppels op de voorruit nog weg te laten vegen. Nog een rondje voorverwarmen zou niet lukken (max 2 keer maar) dus toch vertrokken en verwarming en blower maar op MAX. Na verloop van tijd was de boel weer ontdooid en waren de ruitenwissers bruikbaar.
    TIP 1 naar aanleiding hiervan: de ruitenwissers 's avonds 'omhoog' zetten . Kunnen ze ook niet vastvriezen.
    TIP 2: als je een kurk onder de wisserarm doet, komt het wisserblad net genoeg vrij van de ruit. Ruitenwissers rechtop staat zo raar......
    TIP 3: de auto toch maar niet voorverwarmen .
  • Als de laadkabel is vastgesmolten (dat kan werkelijk gebeuren :cry: ; geldt vooral voor de laadkabels die zijn geleverd bij model 2012), dan moet je deze bij je dealer onder garantie vervangen een nieuwe. Het betreft kabels met een BLAUWE Mennekes-stekker en een blauwe knop aan de auto-zijde, zonder dopje over de stekker (auto-zijde). Opel (iig Nefkens) levert vanaf december 2012 een zwarte.
  • Belangrijkste les bij sneeuw is dat een wagen van twee ton nauwelijks tot stilstand is te brengen op een besneeuwde afrit... :o Tip: begin eerder dan je gewend bent met remmen. Veel eerder :angel: en een nog belangrijker tip: zet de auto de avond tevoren niet weg op een plek waar hij vol in de wind staat. Als het gaat sneeuwen of hagelen smelt de neerslag in eerste instantie rond de stekkeraansluiting en bevriest daarna. Het klepje kan niet meer dicht en de laadkabel niet meer los.
  • Als je je sleutel in de achterbak hebt liggen nadat je de auto hebt afgesloten, wordt die sleutel niet gedetecteerd en moet je de reservesleutel gaan halen. Hopelijk is die dan niet ettelijke kilometers verder. :oops: :shock:
    Opletten dus met het in de achterbak plaatsen van je spullen. Voorkom dat je autosleutel er bij zit.
  • De procedure om een sleutel te programmeren staat niet in de Nederlandse versie van de Ampera-handleiding, maar wel in de Volt handleiding, (blz 2-5).
  • Een reset of een soort CRTL-ALT-DEL dus of ALT-F4 om je Ampera of Volt weer op weg te helpen (wel een paardenmiddel): de 12V accu even loshalen. Met een sleuteltje 10 even de min-pool los maken, 5 minuten wachten en vervolgens de min-pool weer aansluiten. Nog een minuutje wachten en vervolgens de auto weer starten. En voila, storing verholpen. MAAR .... door de accu los te halen zijn alle eventuele storingscodes gewist waardoor deze niet meer te achterhalen zijn. Je dealer zal dus ook niet blij zijn met een dergelijke actie.
    NB: als de accu is los geweest en je wilt dat het bestuurdersraam weer automatisch op en neer kan gaan, moet de computer dat opnieuw worden aangeleerd. Hij moet opnieuw de eind punten van het raam kennen. Als hij dat niet weet zal de automatische functie niet werken. Dat betekent dat je het raam handmatig helemaal naar beneden moet doen en daarna weer helemaal naar boven.
  • Als het motorstoringslampje aan en uit gaat en je dan probeert te laden aan een paal, krijg je het "Laden niet mogelijk" bericht in je scherm. :-(
    Intussen is bekend dat dat simpel is te verhelpen door de auto, terwijl ie aan de paal gekoppeld is, even aan te zetten. Hij begint dan meteen te laden waarna je de auto gewoon weer uit kunt zetten.
  • Krijg je de melding Storing stuurslot? Dan is er een foefje wat het bij iemand heeft opgelost en t nooit meer terug is gekomen.
    Met een tangetje een zekering verwijderen, even schoonmaken en terugstoppen. Zit in de zekeringenkast aan de linkerzijde dashbord. Rechter rijtje, 4e van boven die van 10a. Probleem opgelost!
  • Starten met lege accu; eerst booster onder motorkap, dan kun je de achterklep openen en daar kun je startkabels op de accu zetten om echt te starten
  • Als je reservesleutel in de auto ligt en je wilt hem op slot doen met je andere sleutel, gaat er een claxonalarm ter waarschuwing.
  • Als de batterij van je sleutel leeg is, kun je de auto toch starten door de sleutel met de baard in het gaatje onder het rubber matje in het bovenste vakje van het dashboard te stoppen.
  • Check of de slangen van de compressor/bandenreparatieset conform instructieboekje zijn geplaatst.
    Bij diverse Ampera's met navigatie is de zwarte slang voor alleen lucht te zijn en de doorzichtige slang de gecombineerde afdichtmiddel-/luchtslang. In het instructieboekje van die auto (met name model 2012) staat het precies andersom. Als je dan de instructies uit het boekje volgt, gebeurt er dus niets (behalve dat je gefrustreerd en geërgerd raakt). Bij de Volt en de Ampera zonder navigatie zou de tekst in het instructieboekje wel kloppen, ook voor model 2013 zou het moeten kloppen.
Diverse apps en sites voor laadpalen op je iPhone, Android of TomTomAndere 'weetjes'
  • Zenders kwijt of geen ontvangst DAB+: voor diegenen die een Ampera of Volt uit 2012 hebben waarbij de DAB+ naderhand is ingebouwd en tegen het probleem aanlopen dat er af en toe geen DAB ontvangst is, is er de volgende tip. Doorgetest door degene die deze truc heeft ontdekt en inmiddels ook door andere rijders 'goedgekeurd'.
    Het verdwijnen van de ontvangst van DAB+ lijkt alleen te gebeuren als tijdens het UITzetten (van de gehele auto) het volume op 0 staat. Dan heb je daarna bij het aanzetten van de auto geen DAB-ontvangst. Zet je de hele auto uit met het volume op 1 of hoger, dan heb je bij het opstarten van de auto wel DAB-ontvangst .... slordig, maar als je 't weet is het nu ook weer geen ramp.
  • Voor als je de instructiehandleiding van je Menabo dakdragerset bent kwijtgeraakt. Volgens Menabo kit zijn de afstanden voor 43 cm en achter 26 cm. Dit is gemeten vanuit de naad tussen de deuren tot de "binnenzijde" van de voet, bij voorste voet de achterkant, bij de achter voet de voorkant.
  • Vervangen van de richtingaanwijzer voor gaat toch wel heel gemakkelijk (wel de 30w variant nemen, anders neemt ie te weinig stroom af en gaat ie snel knipperen). Bumper hoeft er zeker niet af.
    3 boutjes onderkant voorzijde bumper per kant losdraaien, (gemeten vanaf midden), en 1 boutje naar het midden onderkant motorblok. Dan trek je het luchtgeleidingsplaatje aan de onderkant gewoon naar beneden zodat je hand+ arm er makkelijk bij komen. Kwartslag draaien en lamp is eruit. Je kunt er makkelijk bij als je de auto per kant even opkrikt. Vervangen duurt 10 min. per kant. Geweldig resultaat. Succes!
  • Eindelijk is een oplossing gevonden voor een al lang optredende storing bij gebruik van de dagrijverlichting. In het topic LED-verlichting-probleem eindelijk opgelost staat uitvoerig beschreven wat er aan de hand is en wat de oplossing is. Simpelweg de dealer om een BMC-update vragen. Deze update staat niet in de officiële lijst en veel dealers weten ook niet van het bestaan ervan. Een copietje maken van dat topic kan helpen (of de dealer daarnaar verwijzen). Klasse :thumbup:
  • Een mogelijke oplossing om te voorkomen dat je een vastlopend navigatiesysteem krijgt, lijkt de volgende te zijn. Verwijder alle (extra) POI-categorieën. Toen ik dat had gedaan had ik geen last meer van een vastlopende navigatie. Toen ik deze oplossing op dit forum meldde, bleek dat anderen die ook geen POI-categorieën hadden geprogrammeerd, zich realiseerden dat ze daarom evenmin last hadden van een vastlopend navigatiesysteem.
  • Wat je echt niet moet doen, is de Aan/uit-schakelaar tijdens het rijden indrukken. Bij twee keer achter elkaar indrukken gaat de auto echt uit, ook als je rijdt.
    Nou denk je misschien dat je dat niet zult doen, maar het kan je per ongeluk overkomen als je denkt de auto in de sportstand te zetten door twee keer op de knop voor de Drive-mode te drukken. Als je dan op de Aan/uit-knop drukt, sta je dus echt met een noodstop stil, terwijl je dacht met een noodgang weg te kunnen spurten. Lekker als je op de snelweg rijdt :think: :problem: . Het is mensen overkomen.
  • Vind je het geluid van het knipperlicht te zacht? In het Config-menu kun je het Chime-level bepalen (enigszins verwarrend is de benaming wel). Het Chime level (Engelse taal) regelt niet alleen het niveau van de bliepjes als je toetsen aanraakt, maar het is ook het geluid van de knipperlichten. Er zijn twee niveau's en als je hem op high zet, hoor je de richtingaanwijzers luid en duidelijk.
  • Op het gm-volt forum staat een handige methode omschreven, waarmee je gedurende lange tijd je 12V accu op peil kunt houden als je de auto langdurig niet gebruikt wordt. Dat gaat ongeveer als volgt:
    • Zorg dat je de auto met een (bijna) lege hoogspanningsaccu aan een laadpunt koppelt.
    • Stel het tarievenschema voor stroom zodanig in, dat er slechts één keer per week gedurende een kwartier goedkoop tarief is.
    • Stel de laadvoorkeur zo in, dat alleen tijdens goedkoop tarief geladen mag worden.
    De auto zal dan één kwartier per week opladen en gedurende die tijd dus ook de 12V accu bijladen. Omdat je maar een kwartiertje per keer laadt, duurt het heel wat weken voordat de hoogspanningsaccu vol is. Als die eenmaal vol is, dan wordt de 12V accu niet meer bijgeladen.
  • Als de accu is los geweest en je wilt dat het bestuurdersraam weer automatisch op en neer kan gaan, moet de computer dat opnieuw worden aangeleerd. Hij moet opnieuw de eind punten van het raam kennen. Als hij dat niet weet zal de automatische functie niet werken. Dat betekent dat je het raam handmatig helemaal naar beneden moet doen en daarna weer helemaal naar boven.
  • Als je wanneer de auto uit staat, de POWER knop meer dan 5 seconden ingedrukt houdt, dan zal alles starten behalve de aandrijving. Je kan niet rijden, maar verder werkt alles, dus ook de climate control.
  • Om te voorkomen dat de autoruiten beslaan, geeft het uitzetten van de automatische recirculatie een flinke verbetering. Kennelijk tracht het systeem zo weinig mogelijk koude lucht van buiten naar binnen te laten. Immers deze koude lucht moet (elektrisch) worden opgewarmd. Als dat niet voldoende helpt, kun je een ouderwetse vochtvreter in de auto plaatsen. Het helpt echt, allebei.
  • De 'uitschuifbare' zonnekleppen kun je niet alleen handig voor je zijruiten trekken, maar ook tot achter de binnenspiegel als de laagstaande zon erlangs in je snoet schijnt.
  • Het verwijderen van de hoofdsteunen achter doe je als volgt. De hoofdsteunen hebben duidelijk een knopje aan een van de stangen om deze te verstellen. Als je de hoofdsteun verder dan de hoogste stand wil trekken kun je voelen dat de kant van de stang met het knop je wel wil (als je het knopje indrukt ten minste.) Ergo, de blokkade zit aan de andere stang.
    Druk het knopje nu weer in en kijk naar dezelfde plek aan dezelfde kant van de andere stang (van binnen naar buiten, m.a.w. aan de onhandige kant). Druk vervolgende de hoofdsteun langzaam naar beneden. Nu zie je opeens dat in het platte schijfje onder aan de stang iets beweegt. Tada! het verborgen " knopje". Dus druk beide knopjes in (lange en stevige nagels of de meegeleverde schroevendraaier zijn nu erg handig) en nu kan je wel de hoofdsteun verwijderen.
  • Na voorzichtig proberen kwam de oplossing voor de hoofdsteunen van de voorstoelen, het is allemaal super eenvoudig!
    1. Zet de hoofdsteun in de hoogste stand.
    2. We gaan straks een tang op de chromen draagpennen zetten, dus eerst een stevige tape rondom de pennen, vlak onder de hoofdsteun
    3. Nu een tang op de afgevlakte zijkanten zetten en een kwartslag met de klok mee draaien, de afgevlakte kanten komen dus voor en achter.
    4. De stoel wat extra achterover laten leunen en dan til je de hoofdsteun (met pennen en al) zo uit de stoel.
    5. Colbert hangertje erop, hoofdsteun terugplaatsen en pennen weer een kwartslag terugdraaien.
    Elders op het forum staat vermeld dat er een kabel in zou zitten: dat is bij model 2012 niet het geval.
  • Als tijdens je rit het navigatiescherm vastloopt, loopt dus de bediening op de middenconsole (vaak) helemaal vast. Dan kun je op de plaats van bestemming ook je oplaadvoorkeur niet meer wijzigen (in bijvoorbeeld direct opladen in plaats van uitgesteld opladen). Om nu toch direct te kunnen opladen, sluit je de kabels gewoon aan en start het oplaadproces (er wordt dan uitgesteld opgeladen), vervolgens trek je de stekker uit de auto en binnen 5 seconden sluit je hem weer aan. Als het goed is schakelt de auto dan over op direct opladen. Als je juist uitgesteld wilt opladen in plaats van direct, duw je de stekker niet binnen 5 seconden terug maar wacht je minstens 10 seconden.
  • Bijna alle instellingen van de auto hangen af van de sleutel (radiozender, airco, afsluiten deuren, zelfs de opgeslagen locaties op de navigatie). Als je denkt dat de auto zichzelf heeft gereset op het moment dat je alle locaties kwijt bent, moet je even nagaan of je wel dezelfde sleutel gebruikt. Je kunt deze functie van sleutelafhankelijke instellingen ook uitzetten en dan heeft elke sleutel dezelfde instelling.
  • Als de auto op slot is, kun je wel (met afstandsbediening op zak) de achterklep openen, alleen moet je de knop langer ingedrukt houden of 2x indrukken.
  • Om te voorkomen dat je niet meer wegkomt als je je pas verliest en je kabel gelocked zit, kun je ervoor kiezen de pas in de auto te bewaren. Vooral ook handig als je partner en jij allebei in de Ampera rijden. Dan is de pas dus altijd bij de hand. De kans dat er in de auto wordt ingebroken, met de pas de paal wordt vrijgegeven en de kabel van de paal wordt gehaald zal wel vele malen kleiner zijn dan dat je vergeet de pas aan de ander te geven.
  • Als de range extender aanslaat omdat de accu "leeg" is kun je alsnog de Sport stand inschakelen. Het "gas"pedaal reageert dan feller op de bewegingen.
  • Parkeersensoren gaan alleen aan wanneer de automaat in R gezet wordt of je ze handmatig aanzet op paneel aan plafond.
  • De 'zak' tussen de achterstoelen kun je gebruiken (model 2012 of apart bijgekocht) om je laadkabel op te ruimen: deze slingert dan niet rond en is toch snel bij de hand.
  • Twee oplossingen voor niet of slecht dimmende binnenspiegel: de spiegel lager afstellen (heeft dubbel scharnier en kan daardoor in z'n geheel naar boven en beneden) of de spiegel 'ondersteboven' keren (de sensor voor dimmen zit dan zeg maar aan de onderkant). Dat laatste kan niet bij model 2013.
Gadgets & Accessoires
  • Trekhaak
    Foto's van een mooie bevestiging van een trekhaak voor je fietsendrager vind je in de bijdrage rickhogervorst dd. 02-08-2012, 8:50 uur.
  • Dakdragers
    Voor Thule dakdragers (anno 2013 niet meer leverbaar; dan kun je via één van de forumsponsoren tegen gereduceerd tarief Menabo-dakdragers bestellen) heb je in ieder geval het volgende setje nodig: Voetset Rapid System 754, Kitset 1647 en om zeker te weten dat een en ander niet van je auto wordt gehaald door onbekenden een Slotenset voor in totaal EUR 225, draagstangen (bijv. Wingbar 969 of Aerobar 869) complementeren voor EUR 80 extra de set
  • Xenon-inbouw
    Voor Xenon-inbouw zijn diverse mogelijkheden, afhankelijk van smaak (kleur), portemonnee (prijs) en handigheid (zelf doen of laten inbouwen). Kijk op het aparte topic over dit onderwerp.
    Maar als je bijvoorbeeld naar een goede en gemakkelijk zelf in te bouwen oplossing zoekt (kleur 4300K, sluit aan bij dagrijverlichting) was deze wel wat voor je. De Seller heet maxAutos2010. Het setje kost ca EUR 44. Met ingang van oktober 2014 helaas niet meer te koop. Wel in de kleur 6000K en hoger, maar die zijn wel wat (te) blauw. Inbouwen is werkelijk plug & play.
    En dan nog een aantal inbouwtips:
    • De aansluitstekker van de auto naar de originele lamp, moet op zijn kop in de contrastekker van de Xenonset (het vaak genoemde omwisselen van de + en de -).
    • Van de nieuwe lampjes moet je (eventueel) een paar mm van een nokje van de bajonet sluiting wegvijlen om de lamp gemakkelijk te kunnen monteren. NB: je vijlt hierbij op het lampje en niet in de fitting!
    • Er wordt in de gebruiksaanwijzing aangegeven dat je een gat van 22 mm in de afdekkap moet maken. Dat is echter te klein. Je krijgt de stekker er dan echt niet doorheen. Als je het gat 25 mm maakt en een klein hoekje eruit snijdt, dan lukt het echter wel en sluit het rubber nog steeds goed aan.
    • De twee spanningsregelaars voor de lampen kunnen onder de voorste zwarte afdekplaat gemonteerd worden, zodat ze uit het zicht zijn en uit de buurt van andere elektronica. Om de spanningsregelaar aan de bijrijderszijde te kunnen monteren moet je wel even de vulbuis van de ruitensproeier verwijderen. (Zit in een rubber en kun je dus rechtstandig naar boven trekken en later weer terug drukken.)
  • Stoplichtenkijker
    Voorkom een stijve nek door het wachten voor een rood stoplicht: als je vooraan staat, kun je gebruik maken van een handige gadget. Een rond doorzichtig stuk ribbelplastic, kun je bovenaan je ruit plakken om de zo toch te zien dat het groen is. En zo kun je in de stoel te blijven zitten en direct vol gas (elec) wegrijden (vanaf de handrem die automatisch uitschakelt) in geval van pole position. Verkrijgbaar bij de Brezan en Halfords.
  • Regensensor
    Wil je die regensensor perse hebben, dan vind je een After market regen sensor hier (werking trouwens nog niet gegarandeerd).
  • Antenne
    Als je geen zin hebt de antenne er bij elke wasbeurt af te schroeven, kun je een korte antenne bestellen.
  • Telefoonhouder
    En voor een gemakkelijk te plaatsen telefoonhouder van Brodit voor de Ampera/Volt (exclusief opbouw voor je toestel) kijk je behalve op de site van Brodit zelf (€ 25 incl verzendkosten) o.a. op Amazon.de bij Finic: € 22.90, ook incl verzendkosten
  • Wegwerken kabeltjes
    Als je dan het kabeltje netjes wilt wegwerken, ga je naar het fotoverslag + instructies op dit forum.
Dit forum: foto's plaatsen en gebruik Quote-functie
  • Foto's plaatsen
    Wil je weten hoe je het makkelijkst foto's kunt plaatsen op het Opel Ampera & Chevrolet Volt Forum Benelux? http://www.imgur.com voor de snelste en gemakkelijkste methode.
  • Gebruik van de Quote-functie
    Tips voor het gebruik van de Quote-functie als je wilt reageren op berichten van een ander: http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1379
Kostenbesparing door gezamenlijke inkoopacties
Manuals en handleidingen
  • Gebruikershandleiding van de Volt
  • De zomertijd/wintertijd moet iedereen in zijn persoonlijke instellingen voor dit forum instellen. Helaas gaat dat niet automatisch dus is twee keer per jaar een eigen actie noodzakelijk. Je vindt dit onder het tabblad Gebruikerspaneel (links boven op de pagina) onder het tabblad Foruminstellingen. Bij de regel 'Zomertijd is in gebruik' selecteer je 'Ja' voor zomertijd en 'Nee' voor wintertijd.
  • Battery saver mode
    Een heel belangrijke tip is de "battery saver mode" die je kan gebruiken als je lang van huis bent en de auto thuis laat:
    http://gm-volt.com/forum/showthread.php ... #post50735 ==> voor de niet-Engels sprekenden: de 4 knipperlichten aanzetten auto starten en dan de Start-knop ingedrukt houden voor meer dan 15 seconden. Voor de "battery saver mode" te verlaten, dezelfde procedure gebruiken.
  • Procedure om een sleutel te programmeren
    De procedure om een sleutel te programmeren staat niet in de Nederlandse versie van de Ampera-handleiding, maar wel in de Volt handleiding, (blz 2-5).
  • Alle versies van software-updates
    De volgende site geeft aan alle versies van software-updates die nu beschikbaar zijn voor jouw GM auto op basis van de VIN code (= chassisnummer): https://tis2web.service.gm.com/tis2web. Handig om te weten als je de garage opdracht wilt geven een en ander bij te werken.
  • Volt/Ampera repair manual
    De hele Volt/Ampera repair manual bevat alle details en reparatieinstructies voor Volt en Ampera. Let op: het is heel grote (74Mb) PDF file met wel 8000 pagina's.
  • ...
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Tips & tricks voor aangenamer Ampera-/Voltrijden

Berichtza 16 aug 2014, 14:47

Poul schreef:Bijgewerkt per 8 september 2019

Diverse artikelen/diensten zijn niet meer via de links in dit forum beschikbaar. Diverse links die 'doodlopen' zijn verwijderd plus eventueel het bijbehorende topic of tip.
Laatst bijgewerkt door Poul op zo 08 sep 2019, 12:41, in totaal 7 keer bewerkt.
Reden: Melding ivm niet meer beschikbaar zijn van diverse artikelen via de links op dit forum.
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten