Het is nu vr 19 apr 2024, 23:43


Shortlease Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Shortlease Ampera

Berichtza 04 jan 2014, 20:05

Hallo mede-forummers,

Als eerste dank voor alle info die op dit forum staat dit heeft de gewenningsperiode aan de auto een stuk verkort.
Sinds 2 dagen rij ik in een een Opel Ampera welke 5900km op de klok had staan bij overdracht met een lifetime verbruik van 5,3 De vorige berijder kon of wilde dus niet zo vaak laden. Dat ik de auto ophaalde gaf hij een range van 37 km aan, door rustig op de rechterbaan te rijden kwamen er toch 70 uit de accu en hoefde ik er maar 2,5 op benzine te rijden.

Voor de ampera 3 andere hybrides gereden maar dan zonder plug-in, namelijk een Auris, CT200h en de peugeot 508 hybrid4.

Nu dus wel opladen en met 4x per week een enkele rit van 110 km toch ook wat benzine nodig gaan hebben. Alle andere ritten moeten met wat beleid van het rechterpedaal elektrisch afgelegd kunnen worden. Lifetime moet dus nog wat kunnen gaan dalen lijkt me.

Veel elektrische km's toegewenst voor 2014.


Offline

Razwer

Stamgast

  • Berichten: 449
  • Geregistreerd: do 30 mei 2013, 14:09
  • Woonplaats: Amsterdam
  • km-stand: 17000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtzo 05 jan 2014, 15:19

hoezo shortlease?


Offline
Avatar gebruiker

Riconl

Harde kern

  • Berichten: 501
  • Geregistreerd: za 22 jun 2013, 22:01
  • Woonplaats: Zuidhorn
  • km-stand: 237600
  • Lifetime: 20
  • Auto: Volt

Re: Shortlease Ampera

Berichtzo 05 jan 2014, 16:28

Ja en hoe vind je de Ampera rijden ten opzichte van je vorige hybride autos?


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtzo 05 jan 2014, 20:00

Shortlease houdt in dat je hem weer weg kunt doen zodra je dat wilt en dat hij ondanks dat ik hem in 2014 ben gaan rijden hij toch nog in 0% bijtelling valt omdat het kenteken in 2013 geregistreerd is. Ik heb niet gekozen voor een operationeel lease voor langer omdat ik eind 2014 voor de A3 e-tron wil gaan.

Vergeleken met de Auris hybrid en CT200h is de ampera vele malen stiller, gewoon kwa omgevingsgeluid op de snelweg maar vooral met acceleren waar die cvt elke keer de toeren in gaat. De CT200h was daarnaast zeer stevig afgeweerd waardoor er geen dwarsrichel ongemerkt voorbij ging, past naar mijn idee niet helemaal bij een relaxte hybride aandrijflijn.

De peugeot 508 was ook een zeer comfortabele auto welke vooral goed uit de verf kwam op de snelweg als hij zijn kracht kon gebruiken. De in sportstand beschikbare 200pk maakte invoegen tot een waar feest. Bij 128 km/u werd alleen de electrohulp uitgezet en moest je verder met 163pk, nog genoeg maar het verschil voelde je wel goed. In de stad werkt de gerobotiseerde 6-bak je een beetje tegen. Elk schakelmoment valt duidelijk op en even snel een tandje terug bestaat niet daar wordt altijd ruim de tijd voor genomen.

De korte tijd die ik de ampera nu rijdt bevalt vooral het comfortabele weggedrag me goed en ook het gemak waarmee de auto ongeacht de snelheid schokvrij versnelt en nog snel ook als het nodig is. Beslagen ramen vind ik het grootste minpunt, heb al een paar keer eerst een minuut moeten ontwazemen voordat ik op een parkeerplek kon vertrekken. Bij vertrek vanaf huis gebruik ik voorverwarmen waardoor dit opgelost is maar op een publieke plek waar je terug komt lopen en wil vertrekken is het wel lastig.


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtma 13 jan 2014, 14:53

Na 1,5 week in de auto gereden te hebben gaat hij steeds beter bevallen. Lifetime gebruik al terug weten te krijgen van 5.3 naar 4.9 toe. Zo'n 85% van de kilometers leg ik electrisch af en de overige op wat langere ritten op benzine.
Vanochtend 96 km gereden van Arnhem naar Enschede, hierbij 76km gehaald op de accu in hypermile modus, dus geen verwarming en max. snelheid 92 km/u en de laatste 20km met 1 liter benzine kunnen doen. Ik was altijd al een bewuste rijder maar deze auto haalt wel iets teveel naar boven ;-)
In Enschede ligt de auto voor 4,5 uur aan de thuislader op 10A dus straks met 80% accuvulling weer ri. Arnhem eens kijken of ik met 2 liter benzine thuis kan komen.


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtma 13 jan 2014, 21:02

Kom je na 5 uur laden bij je auto, haalt de stekker eruit, laad de kabels weer in en start de auto. Elektrische range 30KM... crap heeft hij dus met 6A staan laden ipv 10. Dat blijft toch irritant dat automatisch terugspringen, onderweg had ik hem nog op 10A ingesteld maar inderdaad de auto een keer uitgezet om te vragen of ik kon laden en daarna verplaatst. Dan staat hij dus weer netjes op 6A. Onderstaand plaatje is de hele rit geworden. Valt niks tegen voor een dag met max. 8 graden.
Afbeelding


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtza 01 feb 2014, 11:00

Lifetime ondertussen terug naar 4.2 Toch jammer dat ik de " schade" van de vorige berijder aan het oppoetsen ben :-)
Mijn eigen lifetime is nu ongeveer 1.3 over 2500 afgelegde km's. Dat is beter dan ik van te voren bedacht had, ging uit van hopelijk onder de 2.5 Het brutaalweg gewoon vragen bij afspraken of ik vanuit een gewoon stopcontact mag laden scheelt toch elke weer wat kWh. Laadpalen zijn er helaas nog lang niet overal, keep them coming overheid.


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtma 10 feb 2014, 21:40

Vandaag weer mijn maandelijkse binnendoor rit richting Enschede gereden. Heen een afstand van 86 km gereden waarvan 77 km op elektra afgelegd. Ruim 5 uur kunnen laden en met 9kWh weer 77km gereden tot een laadpaal in Rheden. Had nog 1km range over, hier 45 minuten geladen terwijl ik lekker op de posbank liep. Met 15 km range erbij het oprijpad naast het huis weer gehaald met nog 1 KWh over. Uiteindelijk 172km gereden vandaag waarvan 163km op elektriciteit. Nieuw dagrecord wat betreft elektrische km's.
Lifetime verder gedaald naar 3.9 toe.


Offline

joudejans

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: do 19 dec 2013, 11:48
  • km-stand: 65000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtdi 18 maart 2014, 09:46

Weer een update, het rijden met de ampera bevalt me nog steeds super. Heerlijke comfortabele auto en dan ook nog eens de meeste tijd op elektra kunnen rijden. De algehele lifetime is ondertussen terug naar 3.2 toe, mijn feitelijke lifetime dat ik hem zelf rij is ongeveer 1.2 dus de algehele lifetime zal nog wel langzaam afblijven nemen. In februari kreeg ik de afrekening van de mkb brandstof pas, hoefde ik alleen de pas te betalen, de hele maand niet getankt :-) Afrekening van Essent zojuist ontvangen maar daar stond alles op €0,00 om te betalen dus dat gaan ze nog uitzoeken voor me, heb toch genoeg gebruik gemaakt van de laadpas.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Shortlease Ampera

Berichtdi 18 maart 2014, 11:24

Je boft dan ook geweldig met deze winter, vorig jaar liepen bij mij de kosten voor E op tot 10 cent per kilometer en stond ik op het punt om de auto volledig op benzine te gaan rijden.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron