Het is nu vr 29 maart 2024, 11:12


Van DS5 naar Ampera

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Van DS5 naar Ampera

Berichtdi 12 aug 2014, 01:19

Tsja,

De titel had ook kunnen luiden: "hoe krijg je een petrolhead aan een elektrische auto". Nou, eigenlijk komt die Ampera door de DS5. Een briljante auto, raak niet uitgekeken op de lijnen en qua power dik in orde (mijn 1e DS5 had ik ook nog laten tunen, ging toen echt als de brandweer).

Maar: de leukste kilometers waren toch de enkele kilometers die ik in de ZEV stand reed zonder de verbrandingsmotor. de stilte, de absentie van trillingen: zalig! En toen mijn vrouw een vervanger voor onze Saab 9-5 estate diesel had gevonden in de vorm van een Honda Insight ging ik ook meer en meer nadenken over de invulling van mijn mobiliteit.

Of eigenlijk: waarom de emotie laten regeren, want: een DS5 is wel een geweldige auto maar los van het verbruik (1 op 18, vond ik best netjes) is 'ie gewoon erg duur met 1.700 wegenbelasting en meer dan 6.000 euro bijtelling. En na wat rekensommetjes gemaakt te hebben en dit hele forum doorgespit te hebben (inclusief de DAB problemen en circkelzaag ellende) proefgereden en direct voor de bijl gegaan. Dit is 'm (en de voorganger op de achtergrond):

Afbeelding

Eerste eigenaar heeft alle hokjes aangekruisd (fiscale waarde 49.965, 1,5 jaar later voor 26.500 gekocht met 21.000 op de teller), ik heb voor 150 euro een nieuwe wandlader overgenomen en deze wordt voor 200 euro (inclusief verbruiksmeter) maandag a.s. geïnstalleerd. Ben dus helemaal klaar voor het Ampera avontuur. Overigens: vanavond 3 uur en 10 minuten opgeladen met standaard lader (regulier stopcontact) ging toen van leeg naar 40 km actieradius, dat vond ik erg snel, delen jullie die ervaring?

Eerste rit 69,7 km (snelweg, 100 cruisecontrol) op de accu gereden en daarna exact 1 op 20 gereden op benzine. Een lifetime gemiddelde van b.v. 1,5 zoals ik die hier wel eens zie zal voor mij onhaalbaar zijn (maak regelmatig ritten van 150 a 200 km enkele reis als zelfstandig horeca-adviseur) maar vind het een sport zo zuinig mogelijk te rijden, dus zal vast op een aardig gemiddelde uitkomen.

Nog wel direct een vraagje: display heb ik op dagstand staan maar is al enkele keren ogenschijnlijk zonder directe aanleiding gedimd tot een niveau dat je er met je neus boven op moet zitten om iets te lezen (zowel achter het stuur als het centrale display). Wat doe ik verkeerd of is er iets loos?

Mede dankzij de ervaringen hier mail ik even de dealer waar de auto vandaan komt, even vragen wat er al onder garantie ontvangen is, of nog niet ;-)

Bij deze ook alvast hartelijk dank voor alle ervaringen die jullie gedeeld hebben, ik ben er een stuk wijzer van geworden en daardoor goed beslagen ten ijs gekomen.

En dan ook maar meteen nog een tip (voor zover niet ergens op 't forum te vinden): als je zoals ik 'kleine' zelfstandige bent en thuis kantoor houdt kun je zakelijk elektra abonnement afsluiten op je thuisadres. Ik betaal daardoor voor het verbruik, energiebelasting + compensatie hiervan netto 11 cent per Kwh, da's dus ECHT goedkoop rijden :-)

En voor diegenen die mij (persoonlijk) kennen: maak je geen zorgen, de 'petrolhead' in mij beleeft nog genoeg lol met een '86-er saab 900.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtdi 12 aug 2014, 09:16

Welkom op dit forum, dank voor je uitgebreide intro en heel veel plezier toegewenst met je Ampera.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtdi 12 aug 2014, 09:52

Thierry, het lijkt mij een prima investering om het voor half geld te proberen ;-) Het verhaal van de zakelijke aansluiting voor het kantoor aan huis heeft niemand mij ooit kunnen uitleggen, op mijn bedrijfspand betaal ik namelijk exact het zelfde als dat ik thuis voor de stroom betaal en het 'samenvoegen' van de meterstanden is niet mogelijk.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

Kat9

Sponsor

  • Berichten: 307
  • Geregistreerd: do 22 maart 2012, 23:16
  • Woonplaats: Ochten
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtdi 12 aug 2014, 12:42

Hoi Thierry,

Zo volg ik je verhalen op het Citroën forum (van DS3 naar DS5 in mijn periode), en nu weer op het Ampera forum. Welkom. Zelf heb ik naast mijn Ampera een DS3 cabrio, voor de langere afstanden (op diesel).
Koen
Forum Sponsor, Koen Engineering & Consultancy
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtdi 12 aug 2014, 18:44

Hartelijk dank voor de ontvangst hier!

@ Japio: bij mij stond er twee jaar geleden 'ineens' iemand van de Nuon voor de deur. Bleek dat ze alle woonhuizen bij langs gingen waar ook een bedrijf gevestigd was en toen kwamen ze met een niet te missen aanbod. In het kader van "vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan" ben ik dus echt super goedkoop uit qua stroom.

Het viel me overigens ook op hoeveel laadpalen nog gratis zijn, zowel hier bij mij in Zoetermeer in de parkeergarages, in Tilburg en nog veel meer plekken. Duimen dat het zo blijft :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtwo 13 aug 2014, 18:08

NeufegliseThierry schreef:Het viel me overigens ook op hoeveel laadpalen nog gratis zijn, zowel hier bij mij in Zoetermeer in de parkeergarages, in Tilburg en nog veel meer plekken. Duimen dat het zo blijft :-)

Dat zijn bijna allemaal laadpalen in de "semi-openbare ruimte". Dan kunnen de laadvoorzieningen eenvoudiger worden uitgevoerd en dus veel goedkoper. De afwezigheid van een back-office (de kassa) scheelt de exploitant alleen maar geld. Zo heeft de gemeente Hollands Kroon besloten om bij een aantal laadpalen (niet die van e-laad of de Metropoolregio) de backoffice achterwege te laten. De backoffice zou waarschijnlijk meer kosten dan de verkoop van stroom ooit oplevert.

Groet, Alex
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline

opeltwan

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: vr 20 sep 2013, 14:14
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtwo 13 aug 2014, 18:45

Links naar het stuur zit de regelaar voor de helderheid van de displays en knoppen. Draaiknopje.

Wat een super mooie kleur.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Van DS5 naar Ampera

Berichtwo 13 aug 2014, 23:44

Ben zelf ook erg content met de kleur, al sinds de tijd dat we een Xsara Picasso in ongeveer dezelfde kleur gehad hebben.

Wieltje inmiddels gevonden, nu eens uitproberen op het moment dat het scherm weer vreemd doet.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten