Harde kern
- Berichten: 1289
- Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
- Woonplaats: Zoetermeer
- km-stand: 195
- Lifetime: 0
- Auto: Ampera-e
Tsja,
De titel had ook kunnen luiden: "hoe krijg je een petrolhead aan een elektrische auto". Nou, eigenlijk komt die Ampera door de DS5. Een briljante auto, raak niet uitgekeken op de lijnen en qua power dik in orde (mijn 1e DS5 had ik ook nog laten tunen, ging toen echt als de brandweer).
Maar: de leukste kilometers waren toch de enkele kilometers die ik in de ZEV stand reed zonder de verbrandingsmotor. de stilte, de absentie van trillingen: zalig! En toen mijn vrouw een vervanger voor onze Saab 9-5 estate diesel had gevonden in de vorm van een Honda Insight ging ik ook meer en meer nadenken over de invulling van mijn mobiliteit.
Of eigenlijk: waarom de emotie laten regeren, want: een DS5 is wel een geweldige auto maar los van het verbruik (1 op 18, vond ik best netjes) is 'ie gewoon erg duur met 1.700 wegenbelasting en meer dan 6.000 euro bijtelling. En na wat rekensommetjes gemaakt te hebben en dit hele forum doorgespit te hebben (inclusief de DAB problemen en circkelzaag ellende) proefgereden en direct voor de bijl gegaan. Dit is 'm (en de voorganger op de achtergrond):
Eerste eigenaar heeft alle hokjes aangekruisd (fiscale waarde 49.965, 1,5 jaar later voor 26.500 gekocht met 21.000 op de teller), ik heb voor 150 euro een nieuwe wandlader overgenomen en deze wordt voor 200 euro (inclusief verbruiksmeter) maandag a.s. geïnstalleerd. Ben dus helemaal klaar voor het Ampera avontuur. Overigens: vanavond 3 uur en 10 minuten opgeladen met standaard lader (regulier stopcontact) ging toen van leeg naar 40 km actieradius, dat vond ik erg snel, delen jullie die ervaring?
Eerste rit 69,7 km (snelweg, 100 cruisecontrol) op de accu gereden en daarna exact 1 op 20 gereden op benzine. Een lifetime gemiddelde van b.v. 1,5 zoals ik die hier wel eens zie zal voor mij onhaalbaar zijn (maak regelmatig ritten van 150 a 200 km enkele reis als zelfstandig horeca-adviseur) maar vind het een sport zo zuinig mogelijk te rijden, dus zal vast op een aardig gemiddelde uitkomen.
Nog wel direct een vraagje: display heb ik op dagstand staan maar is al enkele keren ogenschijnlijk zonder directe aanleiding gedimd tot een niveau dat je er met je neus boven op moet zitten om iets te lezen (zowel achter het stuur als het centrale display). Wat doe ik verkeerd of is er iets loos?
Mede dankzij de ervaringen hier mail ik even de dealer waar de auto vandaan komt, even vragen wat er al onder garantie ontvangen is, of nog niet
Bij deze ook alvast hartelijk dank voor alle ervaringen die jullie gedeeld hebben, ik ben er een stuk wijzer van geworden en daardoor goed beslagen ten ijs gekomen.
En dan ook maar meteen nog een tip (voor zover niet ergens op 't forum te vinden): als je zoals ik 'kleine' zelfstandige bent en thuis kantoor houdt kun je zakelijk elektra abonnement afsluiten op je thuisadres. Ik betaal daardoor voor het verbruik, energiebelasting + compensatie hiervan netto 11 cent per Kwh, da's dus ECHT goedkoop rijden
En voor diegenen die mij (persoonlijk) kennen: maak je geen zorgen, de 'petrolhead' in mij beleeft nog genoeg lol met een '86-er saab 900.
De titel had ook kunnen luiden: "hoe krijg je een petrolhead aan een elektrische auto". Nou, eigenlijk komt die Ampera door de DS5. Een briljante auto, raak niet uitgekeken op de lijnen en qua power dik in orde (mijn 1e DS5 had ik ook nog laten tunen, ging toen echt als de brandweer).
Maar: de leukste kilometers waren toch de enkele kilometers die ik in de ZEV stand reed zonder de verbrandingsmotor. de stilte, de absentie van trillingen: zalig! En toen mijn vrouw een vervanger voor onze Saab 9-5 estate diesel had gevonden in de vorm van een Honda Insight ging ik ook meer en meer nadenken over de invulling van mijn mobiliteit.
Of eigenlijk: waarom de emotie laten regeren, want: een DS5 is wel een geweldige auto maar los van het verbruik (1 op 18, vond ik best netjes) is 'ie gewoon erg duur met 1.700 wegenbelasting en meer dan 6.000 euro bijtelling. En na wat rekensommetjes gemaakt te hebben en dit hele forum doorgespit te hebben (inclusief de DAB problemen en circkelzaag ellende) proefgereden en direct voor de bijl gegaan. Dit is 'm (en de voorganger op de achtergrond):
Eerste eigenaar heeft alle hokjes aangekruisd (fiscale waarde 49.965, 1,5 jaar later voor 26.500 gekocht met 21.000 op de teller), ik heb voor 150 euro een nieuwe wandlader overgenomen en deze wordt voor 200 euro (inclusief verbruiksmeter) maandag a.s. geïnstalleerd. Ben dus helemaal klaar voor het Ampera avontuur. Overigens: vanavond 3 uur en 10 minuten opgeladen met standaard lader (regulier stopcontact) ging toen van leeg naar 40 km actieradius, dat vond ik erg snel, delen jullie die ervaring?
Eerste rit 69,7 km (snelweg, 100 cruisecontrol) op de accu gereden en daarna exact 1 op 20 gereden op benzine. Een lifetime gemiddelde van b.v. 1,5 zoals ik die hier wel eens zie zal voor mij onhaalbaar zijn (maak regelmatig ritten van 150 a 200 km enkele reis als zelfstandig horeca-adviseur) maar vind het een sport zo zuinig mogelijk te rijden, dus zal vast op een aardig gemiddelde uitkomen.
Nog wel direct een vraagje: display heb ik op dagstand staan maar is al enkele keren ogenschijnlijk zonder directe aanleiding gedimd tot een niveau dat je er met je neus boven op moet zitten om iets te lezen (zowel achter het stuur als het centrale display). Wat doe ik verkeerd of is er iets loos?
Mede dankzij de ervaringen hier mail ik even de dealer waar de auto vandaan komt, even vragen wat er al onder garantie ontvangen is, of nog niet
Bij deze ook alvast hartelijk dank voor alle ervaringen die jullie gedeeld hebben, ik ben er een stuk wijzer van geworden en daardoor goed beslagen ten ijs gekomen.
En dan ook maar meteen nog een tip (voor zover niet ergens op 't forum te vinden): als je zoals ik 'kleine' zelfstandige bent en thuis kantoor houdt kun je zakelijk elektra abonnement afsluiten op je thuisadres. Ik betaal daardoor voor het verbruik, energiebelasting + compensatie hiervan netto 11 cent per Kwh, da's dus ECHT goedkoop rijden
En voor diegenen die mij (persoonlijk) kennen: maak je geen zorgen, de 'petrolhead' in mij beleeft nog genoeg lol met een '86-er saab 900.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)