Het is nu zo 18 nov 2018, 23:22


Ook nieuw hier / Henry's vragen uurtje

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 907
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Ook nieuw hier / Henry's vragen uurtje

Berichtvr 23 jan 2015, 10:44

Goedemorgen allemaal,

Ik heb me sinds vandaag hier aangemeld om een rustig rond te kijken.
Ik rijd op dit moment (nog) een BMW 320d met inmiddels 435.000km op de teller.
Ben op dit moment aan het rond neuzen naar een eventuele opvolger en een Ampera/Volt spreekt me wel aan.
"Probleem" is dat ik thuis (waarschijnlijk) niet de mogelijkheid heb om te laden (woon 4 hoog.), dat zou dan alleen mogelijk zijn op m'n werk. Woon-werk afstand is 61 km, zou dus gemiddeld maar de helf van de tijd elektrisch kunnen rijden. En in het weekend dus alleen maar op benzine kunnen rijden, tenzij er een oplaad punt op loopafstand van m'n huis is...
Ben dan hoe dan ook goedkoper uit, kwa verbruikskosten, maar dat moet ik maar eens rustig uitzoeken/rekenen. :geek:
Hoe werkt dat overigens met die "openbare" oplaad punten?
Laatst bijgewerkt door HenryAmpera op wo 28 jan 2015, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 907
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Ook nieuw hier

Berichtvr 23 jan 2015, 12:12

Inmiddels The New Motion app gedownload, er is een oplaadpunt (van EVnetNL) op +/- 200 meter (winkelcentrum om de hoek).
Maar de geschatte sessie prijs van €3.97 was niet wat ik verwachte... 6x perweek gaat dan al snel richting de €100/maand. :roll:
(er even van uit gaand dat ik op m'n werk gratis kan opladen.... :mrgreen: )


Offline
Avatar gebruiker

Norbert

Stamgast

  • Berichten: 333
  • Geregistreerd: ma 01 jul 2013, 18:35
  • Woonplaats: Zwolle
  • km-stand: 83300
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera-e

Re: Ook nieuw hier

Berichtvr 23 jan 2015, 15:13

Welkom!

Publieke palen werken over het algemeen goed, indien ze niet bezet zijn. Ik heb in mijn ~500 publieke laadsessies 2 keer een probleem ondervonden en beide werden snel opgelost en kon vervolgens vertrekken met kabel of juist gewoon gaan laden. Echter is publiek laden op het moment erg duur vergeleken met benzine en zo bespaar je dus erg weinig met een EV. Publieke palen kun je zoeken op bijvoorbeeld: oplaadpalen.nl


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 907
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Ook nieuw hier

Berichtvr 23 jan 2015, 19:16

zoals het er nu naar uitziet, rijd ik dan van de 122 km per dag gemiddeld de helft van de tijd maar elektrisch, ben dus benieuwd wat dan het werkelijke benzine verbruik is van de resterende km's.
Misschien eens een Ampere "huren"/testen voor een week van de dealer.
Die geschatte €3.96 is dan natuurlijk ook voor het voledig laden, wat dan natuurlijk niet altijd van toepassing is.....


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1469
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 01:26

als je rustig aan doet kan je tussen de 1 op 15 en 1 op 19 halen met de ampera/volt op benzine.
is mijn ervaring
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 1980
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 126000
  • Lifetime: 17
  • Auto: Ampera

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 09:26

Even een snel rekensommetje: bij een literprijs van EUR 1,50 en een verbruik van 1 op 15 zijn de brandstofkosten per km EUR 0,10. Bij een volle accu tegen EUR 4,00 en een afstand die je dan rijdt van gemiddeld 50 km, is de brandstof prijs per km EUR 0,08. Electrisch rijden is dan slechts 2 cent per km goedkoper. De vraag is of je voldoende electrische kilometers rijdt om dat kleine voordeel te laten opwegen tegen een wellicht hogere aanschafwaarde.
Stel dat je dagelijks 50 km electrisch kunt rijden (en de rest op benzine) dan is je voordeel bij 220 werkdagen 11.000 * 0,02 = EUR 220 per jaar.

Bij laden tegen EUR 3,00 per accu verdubbel je je voordeel. Als je bij je werkgever gratis laadt, dan realiseer je een vervijfvoudiging van je voordeel. Bij twee keer per dag kunnen laden, bereik je bij jouw aantal dagelijkse kilometers ook een verdubbeling van het voordeel.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 5000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1469
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 10:36

dus poul op basis van jou berekening, als je dan ook nog voorheen in een hybride reed met 1 op 25 is het voordeel zelfs ruim voor de hybride.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3101
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 11
  • Auto: Volt

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 12:41

Precies! Als je wilt berekenen wat je bespaart met de Ampera/Volt, moet je de brandstof niet meerekenen. Dan reken je alleen met belastingen, onderhoud en afschrijving. En die laatste is voorlopig niet positief voor de auto. Daarover genoeg draadjes onder "financiële zaken".
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 907
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 13:47

Ik ben (ondanks dat ik BMW rijd :shh: ) een rustige rijder.
Woonwerkverkeer is merendeel snelweg (+/- 55 km) Rijd dan overwegend 100km/h op de cruise-control op de rechterbaan. (echt veel harder lukt toch niet echt in de ochtend en avond spits)
Huidige auto heeft een fabrieks opgave van 5.9ltr/100km, wat ik makkelijk haal. Nu met de winterbanden + lage temperatuur en files kost het wel wat meer moeite, maar afgelopen zomer zelfs een tankbeurt 4.9ltr/100km gehaald.
Rijstijl + type band (+ spanning) maakt een groot verschil.

Wel lastig om een kosten beraming te maken voor een Ampera / Volt, bij m'n huidige auto en benzine/diesel/lpg auto's in het algemeen wat makkelijker:
Ben nu kwijt per maand: Wegenbelasting €135, bij de huidige dieselprijs +/- €200 brandstof, verzekering €61 (kan omlaag, ben nu (nog) allrisk, wat niet echt meer nodig is.)
Afschrijving en onderhoud is ook een ander verhaal.
Voor de BMW ga ik naar een specialist, rekent minder dan de helft aan uurloon t.o.v. de dealer.
Met een Ampera / Volt zit je vast aan de dealer, neem ik aan??
En wat betreft het gratis opladen aan de zaak is ook nog maar de vraag, ik krijg net als m'n andere collega's gewoon een kilometer vergoeding, en niemand krijgt gratis benzine of diesel aan de zaak, dus helemaal eerlijk zou dat dan niet zijn . (Heb het balletje aan de zaak nog niet opgegooid...)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3101
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 11
  • Auto: Volt

Re: Ook nieuw hier

Berichtza 24 jan 2015, 15:22

Hier viewtopic.php?f=24&t=1774 kun je mijn kilometerkosten zien, het zijn getallen excl. BTW en in de afschrijving is 7 ct. belastingkorting verdisconteerd. De bruto afschrijving ligt op 24 ct. Ik heb tussen eind mei 2012 en eind januari 2015 ruim 82.000 km gereden.

Maar als je nu eens belooft om in ruil voor de "gratis" stroom op de zaak altijd zorgt voor een gevulde snoeppot? :lol:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten