Ik ben (ondanks dat ik BMW rijd
) een rustige rijder.
Woonwerkverkeer is merendeel snelweg (+/- 55 km) Rijd dan overwegend 100km/h op de cruise-control op de rechterbaan. (echt veel harder lukt toch niet echt in de ochtend en avond spits)
Huidige auto heeft een fabrieks opgave van 5.9ltr/100km, wat ik makkelijk haal. Nu met de winterbanden + lage temperatuur en files kost het wel wat meer moeite, maar afgelopen zomer zelfs een tankbeurt 4.9ltr/100km gehaald.
Rijstijl + type band (+ spanning) maakt een groot verschil.
Wel lastig om een kosten beraming te maken voor een Ampera / Volt, bij m'n huidige auto en benzine/diesel/lpg auto's in het algemeen wat makkelijker:
Ben nu kwijt per maand: Wegenbelasting €135, bij de huidige dieselprijs +/- €200 brandstof, verzekering €61 (kan omlaag, ben nu (nog) allrisk, wat niet echt meer nodig is.)
Afschrijving en onderhoud is ook een ander verhaal.
Voor de BMW ga ik naar een specialist, rekent minder dan de helft aan uurloon t.o.v. de dealer.
Met een Ampera / Volt zit je vast aan de dealer, neem ik aan??
En wat betreft het gratis opladen aan de zaak is ook nog maar de vraag, ik krijg net als m'n andere collega's gewoon een kilometer vergoeding, en niemand krijgt gratis benzine of diesel aan de zaak, dus helemaal eerlijk zou dat dan niet zijn . (Heb het balletje aan de zaak nog niet opgegooid...)