Bovenstoom schreef:wie kan er heel goed overweg met Excel[/b] en zou mij met mijn afwegingen willen helpen? Ik betaal daar met plezier voor, het gaat immers om een grote beslissing.
Ik neem aan dat basisfunctionaliteiten als optellen en aftrekken in excel nog wel lukt?
Dan is het erg simpel, voor beide auto's brandstof/electraverbruik, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving en verzekeringskosten naast elkaar zetten.
Wat betreft het brandstof/electraverbruik: hangt natuurlijk sterk af van of je een rustige rijder bent of niet. Als je met de Bluemotion diesel 1 op 23 haalt moet je met de Ampera op benzine wel 1 op 18 kunnen halen.
Dan simpelweg uitgangspunt bepalen (kunnen wij niet) van hoeveel kilometers je op benzine en elektra gaat maken. Hou bij elektra aan dat je 12 kwh moet tanken (= inclusief laadverlies) om zomer/winter gemiddeld 55 km te kunnen rijden.
En voila, nu nog benzine en dieselprijs invoeren en je bent er bijna. Nog even via Independer verzekeringspremie vergelijken (Ampera zal flink hoger uitpakken vanwege nieuwwaarde en gewicht) en je bent er.
Maar: ik denk dat ik de rekensom wel kan voorspellen: je rijdt er 33.000 per jaar en dus 16.500 in een half jaar, wat 94 ritten zijn (zo geef je zelf aan). Dan kun je dus -zonder tussentijds opladen- 94 (ritten) *55 (kilometers elektrisch) *2(2 maal een half jaar)= 10.340 km elektrisch rijden / 5,5 (km per kwh) maal 0,25 cent per kwh maal laadverliesfactor van 1,2 (20% laadverlies) = 564 euro elektrakosten + pakweg 23.000 km/18 (km/liter verbruik) maal 1,65 (literprijs) = 2.672 benzine/electraverbruik. Diesel = 33.000 km / 23 maal 1,25 = 1.793 aan brandstofkosten.
Je bent dus aan brandstof met de Ampera, uitgaande van het niet/nauwelijks tussentijds opladen pakweg 900 euro duurder uit. Verzekering ook duurder, wegenbelasting goedkoper en onderhoud ook iets goedkoperen dan zal het effect wel nul zijn.
BEHALVE: veel meer afschrijving/renteverlies als je met eigen geld investeert.
Is ook niet zo moeilijk om te doorgronden dat het voor jou niet/nauwelijks interessant is, want: kleine diesel is zo efficiënt dat de kilometerkosten zeer laag liggen en je weinig afschrijving hebt. Anders wordt het als je b.v. een Ford Mondeo van 40.000 aanschafwaarde op benzine vergelijkt met een Ampera.
Ik hoop je zo wat meer ingrediënten te hebben gegeven voor een eigen, tailormade berekening,, zo zou je er toch zelf uit moeten kunnen komen