Het is nu vr 19 apr 2024, 22:22


Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Bovenstoom

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 25 jul 2015, 23:28
  • km-stand: 41000
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera

Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtma 27 jul 2015, 21:45

Dag allen,

laat ik beginnen met een verzoek: wie kan er heel goed overweg met Excel en zou mij met mijn afwegingen willen helpen? Ik betaal daar met plezier voor, het gaat immers om een grote beslissing.

Ik rijd jaarlijks gemiddeld 33.000 in een plezierige Polo Bluemotion maar wil graag (zoveel mogelijk) elektrisch. Het milieu vind ik belangrijk en wil daar enige offers voor brengen. (ongemak en eventueel iets meer kosten dan momenteel)
Ik werk door het hele land, rijd vaak 's avonds heen, en na een dag werken die avond weer terug.

Ik wil vergelijken:
* een Ampera uit 2013 (wat een fantastisch rijdende auto is dat!! Vast geen nieuws voor jullie....)
* mijn huidige auto
* een Nissan Leaf uit 2013

Criteria zijn voor mij als ondernemer: afschrijving en restwaarde, bijtelling, MRB, verhouding benzine en elektrische km's, aantal keren moeten onderbreken van mijn rit om op te laden (wb Leaf), stroomkosten met Fastned/The New Motion.
Dat moet allemaal in een spreadsheet: wat als.....?

Ben benieuwd wie hier lol in ziet! En nogmaals: het hoeft niet gratis........

Hoor graag van je, met vriendelijke groet,

Maarten


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtma 27 jul 2015, 22:46

Welkom hier!

Bij een beperkt elektrische range is de afstand die je in 1 keer wilt afleggen extra van belango vor je rekenmodel. Een zuinige diesel van VW is geen makkelijke concurrent voor de Ampera qua brandstofkosten en afschrijving, ben ik bang. Maar die VW rijdt nogals slecht elektrisch ;) :lol:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

Bovenstoom

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 25 jul 2015, 23:28
  • km-stand: 41000
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtma 27 jul 2015, 23:05

Dank voor je reactie! Maar de ramen van mijn Polo gaan heel mooi elektrisch!

Alle gekheid een stokje: ik heb van een halfjaar al mijn ritten eens op een rijtje gezet. Op 60 van de 94 ritten zit ik boven de 150 kilometer......... Het is erg tragisch dat een Ampera niet kan snelladen. Hoeveel elektrische kilometers krijg ik erbij met laden in 25 minuten koffie en email-pauze? Dat soort vragen...

Feit blijft dat ik dat graag eens naast elkaar zou willen zien....

O ja, ik geef trainingen Omgaan met agressie, Opvangvaardigheden na schokkende gebeurtenissen en Communicatietrainingen voor leerling verkeersvliegers.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtma 27 jul 2015, 23:07

Bovenstoom schreef: en wil daar enige offers voor brengen. (ongemak en eventueel iets meer kosten dan momenteel)
Ik werk ...Maarten

alvast een goed begin.
lees ook even het forum door wat voor offers je zoals kunt verwachten :D
sarcasme off.

de volt/ampera zal een stuk fijner rijden dan die polo ;)
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtdi 28 jul 2015, 12:57

Bovenstoom schreef:Alle gekheid een stokje: ik heb van een halfjaar al mijn ritten eens op een rijtje gezet. Op 60 van de 94 ritten zit ik boven de 150 kilometer......... Het is erg tragisch dat een Ampera niet kan snelladen. Hoeveel elektrische kilometers krijg ik erbij met laden in 25 minuten koffie en email-pauze? Dat soort vragen...

Feit blijft dat ik dat graag eens naast elkaar zou willen zien....

Als je bij ritten boven de 150 km niet tussen door (volledig) op kan laden dan is het kwa brandstof kosten een ander verhaal. Afhankelijk van de rit (temperatuur/snelheid) rijd je dus tussen de 40 en 70 km elektrisch, de rest op benzine (tussen de 1 op 15 / 1 op 18)
De Polo Blue Motion, is dat een diesel??
25 minuten laden met de Ampera schiet niet echt op, levert misschien een km of 5 a 7 op.
Aangezien je hem zakelijk wil gaan rijden gaat de bijtelling ook meetellen??
Dan zouden de extra benzine kosten weer enigszins weg strepen. (Volgens mij zijn er nog wel Ampera's te koop met 0%??)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtdi 28 jul 2015, 14:31

Bovenstoom schreef:wie kan er heel goed overweg met Excel[/b] en zou mij met mijn afwegingen willen helpen? Ik betaal daar met plezier voor, het gaat immers om een grote beslissing.



Ik neem aan dat basisfunctionaliteiten als optellen en aftrekken in excel nog wel lukt?

Dan is het erg simpel, voor beide auto's brandstof/electraverbruik, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving en verzekeringskosten naast elkaar zetten.

Wat betreft het brandstof/electraverbruik: hangt natuurlijk sterk af van of je een rustige rijder bent of niet. Als je met de Bluemotion diesel 1 op 23 haalt moet je met de Ampera op benzine wel 1 op 18 kunnen halen.

Dan simpelweg uitgangspunt bepalen (kunnen wij niet) van hoeveel kilometers je op benzine en elektra gaat maken. Hou bij elektra aan dat je 12 kwh moet tanken (= inclusief laadverlies) om zomer/winter gemiddeld 55 km te kunnen rijden.

En voila, nu nog benzine en dieselprijs invoeren en je bent er bijna. Nog even via Independer verzekeringspremie vergelijken (Ampera zal flink hoger uitpakken vanwege nieuwwaarde en gewicht) en je bent er.

Maar: ik denk dat ik de rekensom wel kan voorspellen: je rijdt er 33.000 per jaar en dus 16.500 in een half jaar, wat 94 ritten zijn (zo geef je zelf aan). Dan kun je dus -zonder tussentijds opladen- 94 (ritten) *55 (kilometers elektrisch) *2(2 maal een half jaar)= 10.340 km elektrisch rijden / 5,5 (km per kwh) maal 0,25 cent per kwh maal laadverliesfactor van 1,2 (20% laadverlies) = 564 euro elektrakosten + pakweg 23.000 km/18 (km/liter verbruik) maal 1,65 (literprijs) = 2.672 benzine/electraverbruik. Diesel = 33.000 km / 23 maal 1,25 = 1.793 aan brandstofkosten.

Je bent dus aan brandstof met de Ampera, uitgaande van het niet/nauwelijks tussentijds opladen pakweg 900 euro duurder uit. Verzekering ook duurder, wegenbelasting goedkoper en onderhoud ook iets goedkoperen dan zal het effect wel nul zijn.

BEHALVE: veel meer afschrijving/renteverlies als je met eigen geld investeert.

Is ook niet zo moeilijk om te doorgronden dat het voor jou niet/nauwelijks interessant is, want: kleine diesel is zo efficiënt dat de kilometerkosten zeer laag liggen en je weinig afschrijving hebt. Anders wordt het als je b.v. een Ford Mondeo van 40.000 aanschafwaarde op benzine vergelijkt met een Ampera.

Ik hoop je zo wat meer ingrediënten te hebben gegeven voor een eigen, tailormade berekening,, zo zou je er toch zelf uit moeten kunnen komen ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtdi 28 jul 2015, 14:49

Als de heenrit en terugrit worden gebroken door een werkdag, heb je wel gelegenheid bij te laden. Sterker nog, dat lukt met de omalader. Dan heb je 96x55 (ik vind die 55 optimistisch voor een gemiddelde) extra kilometers elektrisch gereden.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtdi 28 jul 2015, 17:43

Die 55 is gebaseerd op rustige rijder, dus als topicsteller met zijn Bluemotion 1 op 23 of beter weet te halen. ik reed 1 op 24 met mijn Ibiza ecomotive en haal nu in de zomer tenminste 70 km elektrisch en in de winter tenminste 45. Dan kom ik al snel op 55 km gemiddeld.

Maar uiteraard hangt er veel vanaf wat het gewicht is van je rechtervoet.

O ja: wat ook helpt bij de actieradius is voorverwarmen in de winter mbv de wandlader en voorkoelen in de zomer ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Bovenstoom

Newbie

  • Berichten: 5
  • Geregistreerd: za 25 jul 2015, 23:28
  • km-stand: 41000
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtza 02 apr 2016, 21:53

Dank voor alle reacties, ik ben even weggeweest omdat ik toch 100 % elektrisch wil rijden.
En dat kan dus binnenkort met de Volt Ik heb voor de kostprijsberekening inmiddels een gave spreadsheet laten bouwen die bv ook besparingen op IB uitrekent. (Ben ZZP-er)

Heb intussen een nieuwe topic gestart, over privacy(schending).
Ben erg geschrokken en verontwaardigd over wat ik las bij Nissan en nu ook Tesla.


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Voorstellen: Zit nog in de denk- en rekenfase!

Berichtma 04 apr 2016, 09:53

Laat danje hart even controleren voordat je een Volt/Ampera koopt en te maken krijgt met de service van General Motors.

Je lijkt nogal een gevoelig type :lol: :lol:
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron