Het is nu di 14 mei 2024, 19:22


De Ampera van Ali B.

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtvr 04 dec 2015, 23:35

Als het lampje na een paar dagen/paar nieuwe laadsessies niet uitgaat dan is de kans groot dat de/een sensor in het koelsysteem kapot is. Is snel te vervangen en de prijs voor het onderdeel valt ook mee.

En je BV kan de BTW (21%) verrekenen en de reparatierekening bespaart je 20% VpB en 15% dividendbelasting bij uitkering naar 'boven' dus uiteindelijk valt het netto reuze mee zo'n reparatie :-), scheelt toch weer de helft.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtvr 04 dec 2015, 23:53

wseelde schreef:Sluit je de laadsessie wel netjes af? Of is er misschien iets mis met een van de laadpalen die je gebruikt? De keren dat ik een aantal dagen met het brandende lampje reed lag het aan een niet netjes afgesloten laadsessie of een kapotte laadpaal. Als ik de laadpaal eerst "stop" en dan de stekker uit de auto trek gaat het prima, maar andersom volgens mij niet. Na een paar dagen laden zonder problemen gaat het lampje dan vanzelf weer uit.

Het is precies andersom. Probeer eens eerst de stekker uit de auto en dan pas aan de andere kant af te sluiten. Met de Schuko-lader (ook de Meenekes-kabel doet het met 220v) moet dat sowieso.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtza 05 dec 2015, 01:34

japio schreef:Als je een klein beetje handig bent om een app op de telefoon te installeren en een interface te verbinden, dan doe je jezelf een groot plezier met een OBD2 interface en een programmaatje als Torque. Het geheel kost je ca € 25,-- en het kan je een veelvoud besparen.

Eeuuhh 25,-? Ik was nog geen 9,- euro kwijt. Zie : viewtopic.php?f=5&t=1524&p=22380&
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline

Lama

Newbie

  • Berichten: 9
  • Geregistreerd: do 06 nov 2014, 12:16
  • km-stand: 31000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtza 05 dec 2015, 16:35

wseelde schreef:Sluit je de laadsessie wel netjes af?


Mijn Ampera staat in een carport (volledig droog) en wordt opgeladen met de 230V lader. (Geen laadpaal, normaal stopcontact) Het maakt mij niet uit dat dit een paar uur extra duurt, ik maak weinig kilometers.
Ik ben niet consequent in het beëindigen van een laad-sessie. Wat ik altijd doe is de portieren ontgrendelen met de AB, in verband met het alarm, en dan de stekker uit de auto, of de stekker uit de 230V socket halen, en daarna de stekker uit de auto halen. Ik heb de volgorde wel eens omgedraaid, maar geen resultaat. Dit heb ik getest naar aanleiding van tips hier op het forum, omdat ik las dat dit belangrijk zou kunnen zijn.

Ik ben geen auto-techniek en/of electronica techneut. Het enige wat ik weet van OBD is dat de chiptuner mijn eerdere turbo dieseltjes hiermee kon kietelen via een laptop.

NeufegliseThierry schreef:Als het lampje na een paar dagen/paar nieuwe laadsessies niet uitgaat dan is de kans groot dat de/een sensor in het koelsysteem kapot is. Is snel te vervangen en de prijs voor het onderdeel valt ook mee.


Als er een sensor stuk is, dan moet die worden vervangen, dat is geen probleem. Het feit dat ik werd gebeld met de melding ' Uw auto staat klaar, maar we hebben geen tijd voor dat waarschuwingslampje' om 15:00 deed me achter mijn oor krabben dat dit wel eens een langdurige analyse/reparatie zou kunnen worden, die hier misschien algemeen bekend is, en wellicht gemakkelijk te verhelpen.

Ik ga me ook eens inlezen over ODB2, en anders wordt het toch maar weer naar de dealer. :x

Bedankt voor het meedenken, all.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtza 05 dec 2015, 19:40

NeufegliseThierry schreef:
En je BV kan de BTW (21%) verrekenen en de reparatierekening bespaart je 20% VpB en 15% dividendbelasting bij uitkering naar 'boven' dus uiteindelijk valt het netto reuze mee zo'n reparatie :-), scheelt toch weer de helft.

hokus pokus abra kadabra??? wtf..
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtza 05 dec 2015, 20:17

Ik zal even helpen, rekensom in vergelijking met privé:

1. op een bedrag van stel 121 aan autokosten inclusief BTW hoef je 21 euro niet te betalen (verrekenbaar, teruggave van belastingdienst)
2. resterende 100 euro drukt de te betalen winstbelasting met 20 euro (uitgaande van 20% vennootschapsbelasting)
3. er valt minder dividend door deze autokosten uit te keren, wat 15% dividendbelasting van 100 euro scheelt.

Oftewel: netto betaal je privé 121 euro, met een BV kost die nota van 121 je netto 121 -/- 21, -/- 20 -/- 15 = 65.

Iets meer dan de helft dus. Bij IB plichtig bedrijf (eenmanszaak of VOF) scheelt het nog veel meer. Daarom heb ik mijn auto ook altijd op mijn eenmanszaak staan en niet op mijn BV.

Let wel: dit werkt alleen bij een 0% auto, bij andere moet je natuurlijk zakelijk ook bijtellen.

Ondernemer is zo slecht nog niet :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtza 05 dec 2015, 23:59

ok beetje of topic nu maar als je jezelf 19cent belasting vrij geeft per km
en je rijd zakelijk met je eenmans zaak 25k per jaar is 4750 euro waar je geen belasting over hoeft te geven en dat gaat van je winst af maar je betaald het aan jezelf.
is dat dan niet gunstiger dan de auto op de zaak zetten?
plus dat je de elektriciteit neem ik aan op de zaak kan laden op kosten van de zaak ( ook al maak je op die zelfde stroom ok prive kms ) is dan ook prive gratis en kosten bespaard.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtzo 06 dec 2015, 01:54

Inderdaad, echt off-topic. Hiervoor graag ander topic gebruiken/starten. Dit topic is gestart door lama als voorstelrondje (met een aantal vragen).

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

Lama

Newbie

  • Berichten: 9
  • Geregistreerd: do 06 nov 2014, 12:16
  • km-stand: 31000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtzo 06 dec 2015, 03:02

Dank, Poul. Ik was ook niet helemaal zuiver op de graat om deze technische vragen in een voorstelrondje te droppen. :D
Ik heb ook nog wel wat financiële vragen, die zal op het juiste forum droppen. Ik ben van plan om de Ampera over te nemen in privé, ik vermoed dat de restwaarde per 2017 wel flink zal zijn gekelderd, maar ik wil hem voorlopig nog niet kwijt. Het elektrisch rijden bevalt me uitstekend tot nu toe. Ik heb in een jaar 2 keer benzine getankt, en de stilte tijdens het rijden vind ik heerlijk. (We hebben wel een Ford diesel voor vakanties en lange afstanden)

Het ODB verhaal gaat mijn pet even te boven, ik maak maar een afspraak met de dealer om die storing te laten verhelpen. Het scheelt inderdaad wel behoorlijk dat ik dat op de zaak kan doen, maar onnodige kosten wil ik uiteraard vermijden. Vandaar dat ik die vraag hier even dropte.

Thx, all. :)


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: De Ampera van Ali B.

Berichtma 07 dec 2015, 01:33

Lama schreef:Het ODB verhaal gaat mijn pet even te boven

Het is zo simpel:
- Dongle bestellen voor zo'n 10 euro
- Dongle in connector stoppen
- Met je smartphone Bluetooth verbinding maken met dongle
- De gratis app Torque downloaden

Eventuele storingen krijg je vervolgens op je smartphone in beeld.
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


VorigeVolgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten