Het is nu di 14 mei 2024, 20:11


Vragen van een beginnende Volt rijder

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Mart

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 01 maart 2016, 23:16
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 64000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtdi 01 maart 2016, 23:35

Beste leden,

Ik ben totaal niet bekend met de laadpaal procedures. Ik heb mijn Volt net 4 dagen. Snel laden, Langzaam laden, Bij een bedrijf, Openbaar enz..
Er moet een kaartje gebruikt worden. Er zijn er wel 30. Welke is de meest gunstige? Wil ik wel snel laden?
De levensduur zal negatief beïnvloed worden door de hoge laadstromen, is mijn vrees.

Wat doen jullie eigenlijk en kan je een Volt wel snel laden? Gelet op de constructie van de aansluitstekker, geef ik die niet meer als max. 10 Amp. Bij 16 kwh en 400 Volt ben ik dan kennelijk 4 uur bezig. Gaan we snel laden b.v. 20 minuten dan zou er een stroom van 120 Amp lopen. Die stekker smelt ter plaatse weg. Hoe zit dat nu? Wat is snel laden.

Eigenlijk is de accu 16 kWh /400 volt maar er wordt kennelijk max. 10,5 kWh geleverd per lading uit levensduur overwegingen. 8 Jaar is lang.

Wat is jullie ervaring. 1.procedures, 2. wel niet snel laden?, 3. Waar werken de kaartjes?, 4.Snel laden Volt, Ampera eigenlijk wel mogelijk?

Gr. Mart


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtwo 02 maart 2016, 07:58

Ik heb niet overal een antwoord op voor je, wellicht dat anderen me aan kunnen vullen:
1/3. Procedures: werd ik zelf horndol van, auto is erg gevoelig voor juiste volgorde van aansluiten. Laadpas: kwestie van googelen en kijken welke kaart qua tarivering aansluit op jouw laadbehoefte. meeste passen kun je bij alle palen in NL gebruiken, buitenland ligt wat lastiger.
2/4. Schrik eerlijk gezegd dat je na de aanschaf nog niet weet of je kunt snelladen met de Volt, simpele antwoord = nee, dat kan niet.
Wat betreft die lading van 10,5 kWh: er is sprake van een 'gezonde' dosis laadverlies, reken er op dat er netto 12 a 12,5 in moet om 10,5 tijdens de rit vrij te kunnen geven.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtwo 02 maart 2016, 09:15

Welkom.

Ondanks dat je niet kunt snelladen ( > 16 A) heb je nog 2 mogelijkheden. Met de thuislader, die met de gewone stekker eraan, kun je 6 of 10 A laadstroom gebruiken. Beide op 230 VAC. De openbare laadkabel geeft je een mogelijkheid tot 16A. Wandladers in allerlei varianten laden met dezelfde laadstroom.
In ca. 3,5 uur (want je laadt ca. 3500 Watt/uur bij 16A 230VAC) is je accu van 10,5 kWh vol. laadverliezen e.d. even daargelaten.
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtwo 02 maart 2016, 09:34

Welkom!

Heb je de mogelijkheid om thuis te laden? Met de standaard 220 V lader duurt het een uurtje of 5,5. Laden doe je toch overwegend s'nachts. (ik wel tenminste)
Ik heb een nachttarief van €0.19 / kWh, aan de bij mij dichts bijzijnde laadpaal (+/- 200 mtr van m'n huis) €0.35 / kwh + starttarief €0,65 + transactiekosten. Scheelt mij meer dan de helft per X laden.


Offline

Mart

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 01 maart 2016, 23:16
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 64000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtwo 02 maart 2016, 20:38

Beste leden,

Wat een snel antwoord!
1. Procedure zoek ik uit. Kaartje heb ik gekozen en komt morgen binnen, ECOTAP. Die schijnt niet te kunnen snel laden. Kan dus niet en hoeft dus ook niet....
2.Niet snel laden, max 16 amp? Ik hoop dat de stekker dat houdt. Lijkt me niet. Er moeten klachten over zijn. Dat kan bijna een leek zien.
3. Overmorgen proberen.4. Ik heb gelezen dat er bij Ikea snelladen kon en zo, maar het kan dus niet.

Volgende ervaringen. Ik heb dak dragers gekocht. Die onderste klemmen, klemmen rechtstreeks boven op het portier gedeelte zonder rubber bescherming. Dat is vragen om lak beschadigingen. Verder zie ik dat de rubberkussens niet passen op het dak, omdat daar een dak strip zit. De rubberen kussens rusten dus maar voor een deel op het dak. Ik denk dat ik ze moet modificeren. Volgens mij is het dak niet geschikt voor dak dragers en dat is lastig als je op wintersport wilt met zo'n ski box.
Ervaringen met accu gebruik? Bij een volle lading zie ik eerst 43 km, dan 47 km en vanmorgen 52 km. Als ik heel rustig rijd dan haal ik 55 km. Als ik normaal rijd dan komt dat overeen met de voorspelling resp 43,47,52. Het is -4 °C geweest en dan is het wat minder, dat weet ik maar wat halen jullie bij -4°C? Ik dacht dat 60-80 km haalbaar is.
Dank jullie wel alvast voor jullie ervaringen.
Gr. Mart


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtwo 02 maart 2016, 23:15

Beste Mart, misschien moet je deze eerst eens lezen : Tips & tricks voor aangenamer Ampera-/Voltrijden
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtdo 03 maart 2016, 09:35

Mart schreef:2.Niet snel laden, max 16 amp? Ik hoop dat de stekker dat houdt. Lijkt me niet.

3. Overmorgen proberen.4. Ik heb gelezen dat er bij Ikea snelladen kon en zo, maar het kan dus niet.

Het is -4 °C geweest en dan is het wat minder, dat weet ik maar wat halen jullie bij -4°C? Ik dacht dat 60-80 km haalbaar is.


Beste Mart,
Uiteraard kun je met max 16A opladen, dat is standaard wat een thuisinstallatie levert (220 Volt, 16A). Beste is wel de stekker in een groep te steken waar niet ook de wasdroger op aangesloten is ;-)

Je kunt bij sommige Ikea's (Barendrecht, Haarlem) inderdaad snelladen..........alleen niet met een Ampera/Volt aangezien die daar niet voor gemaakt zijn.

Hoe kouder hoe sneller de accu ontlaadt en de actieradius wordt korter omdat je stroom verbruikt voor het verwarmen van het interieur. Vuistregel: zomer 70-80 km (als je rustige rijder bent), 's winters (-5) 45-50 km. Je doet het dus nog niet zo verkeerd.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Mart

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 01 maart 2016, 23:16
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 64000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtdo 03 maart 2016, 22:46

Unit106 schreef:Beste Mart, misschien moet je deze eerst eens lezen : Tips & tricks voor aangenamer Ampera-/Voltrijden

Dank je. Lang verhaal. Ik heb nog geen enkel probleem ervaren. Alles werkt verder goed. De dakdrager die je moet kopen bij de Volt vind ik niet goed. Menabo. Je moet wel haast je dak beschadigen met die constructie. Een stalen klem zo op de lak?? Hte is een LT dus geen navigatie en ook de problemen niet. Tom Tom op mijn mobiel telefoon werkt online. Altijd file info etc...


Offline

Mart

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 01 maart 2016, 23:16
  • Woonplaats: Nijmegen
  • km-stand: 64000
  • Lifetime: 1
  • Auto: Ampera-e

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtdo 03 maart 2016, 23:06

NeufegliseThierry schreef:
Mart schreef:2.Niet snel laden, max 16 amp? Ik hoop dat de stekker dat houdt. Lijkt me niet.

3. Overmorgen proberen.4. Ik heb gelezen dat er bij Ikea snelladen kon en zo, maar het kan dus niet.

Het is -4 °C geweest en dan is het wat minder, dat weet ik maar wat halen jullie bij -4°C? Ik dacht dat 60-80 km haalbaar is.


Beste Mart,
Uiteraard kun je met max 16A opladen, dat is standaard wat een thuisinstallatie levert (220 Volt, 16A). Beste is wel de stekker in een groep te steken waar niet ook de wasdroger op aangesloten is ;-)

Je kunt bij sommige Ikea's (Barendrecht, Haarlem) inderdaad snelladen..........alleen niet met een Ampera/Volt aangezien die daar niet voor gemaakt zijn.

Hoe kouder hoe sneller de accu ontlaadt en de actieradius wordt korter omdat je stroom verbruikt voor het verwarmen van het interieur. Vuistregel: zomer 70-80 km (als je rustige rijder bent), 's winters (-5) 45-50 km. Je doet het dus nog niet zo verkeerd.


De stroom die opgenomen wordt is afhankelijk van de spanning. 230 volt is normaal. Ik laad laat. (instellen op 6:00 u einde laadtijd) Net voor ik ga trek ik de stekker eruit en is de accu nog warm van het laden. Gevolg 63.8 km bij circa 0°C als je 90-100km rijd. Snel laden bij Litium-Ion lijkt me niet goed. Dan moet er eerst een ander type komen. Lucht/lithium? De accu's moeten ervoor ontworpen zijn. Zie ontwikkelingen Tesla.
Laadkaartje heb ik nog niet. Ik laad thuis met een normaal garage stopcontact die 16 A is af gezekerd. Ik heb ook 3 x 400 Volt maar dat heb ik niet nodig. Ik ga het eens meten en vooral ook, wat gaat erin in Kwh en wat komt eruit. Ik schat dat er zo'n 5-6 Amp loopt gedurende 5 uur en 25 minuten. Dat is c.a. 12,1 Kwh. Ik krijg 10,4 kWh terug. Dan stopt het elektrisch rijden en start de benzine motor.
Ik houd jullie op de hoogte hoe de werkelijk parameters zijn. En dus ook de laadverliezen.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met mijn aankoop.

Gr. Mart


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Vragen van een beginnende Volt rijder

Berichtdo 03 maart 2016, 23:34

Mart schreef:Beste leden,

Wat een snel antwoord!
1. Procedure zoek ik uit. Kaartje heb ik gekozen en komt morgen binnen, ECOTAP. Die schijnt niet te kunnen snel laden. Kan dus niet en hoeft dus ook niet....
2.Niet snel laden, max 16 amp? Ik hoop dat de stekker dat houdt. Lijkt me niet. Er moeten klachten over zijn. Dat kan bijna een leek zien.
3. Overmorgen proberen.4. Ik heb gelezen dat er bij Ikea snelladen kon en zo, maar het kan dus niet.

Volgende ervaringen. Ik heb dak dragers gekocht. Die onderste klemmen, klemmen rechtstreeks boven op het portier gedeelte zonder rubber bescherming. Dat is vragen om lak beschadigingen. Verder zie ik dat de rubberkussens niet passen op het dak, omdat daar een dak strip zit. De rubberen kussens rusten dus maar voor een deel op het dak. Ik denk dat ik ze moet modificeren. Volgens mij is het dak niet geschikt voor dak dragers en dat is lastig als je op wintersport wilt met zo'n ski box.
Ervaringen met accu gebruik? Bij een volle lading zie ik eerst 43 km, dan 47 km en vanmorgen 52 km. Als ik heel rustig rijd dan haal ik 55 km. Als ik normaal rijd dan komt dat overeen met de voorspelling resp 43,47,52. Het is -4 °C geweest en dan is het wat minder, dat weet ik maar wat halen jullie bij -4°C? Ik dacht dat 60-80 km haalbaar is.
Dank jullie wel alvast voor jullie ervaringen.
Gr. Mart


Bij 2. > welke stekker bedoel je?
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast