Timmertje schreef:sigmasailor schreef:tofelec schreef:de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?
Nope; met de Outlander heb je dezelfde voordelen als de Volt. Het zijn overigens, met uitzondering van het belasting regime, totaal verschillende auto's; die kan je niet echt met elkaar vergelijken denk ik (buikschuiver versus SUV).
Ik zie dat er in je signature een outlander phev staat.
Kun je eens wat vertellen over je ervaring? Bijvoorbeeld verbruik, onderhoud en dat soort zaken?
Voor ons ook reuze interessant omdat de vrouw helemaal weg is van de outlander. Hoge instap, heel veel zicht en ruimte.
Ik zelf ben wel in voor een skelter
midlife crisis?
Ik heb hem nu bijna 4 jaar en er staat 82.000 km op.
Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100). Omdat ik veel langere afstanden rijdt is het voor mij niet de ideale auto wat straks de Ampera E wel is.
Ik betaal nu 46 euro per maand aan wegenbelasting. Onkosten beperken zich tot jaarlijkse beurtjes van 250/400 (klein/groot) euro. Nog helemaal niets bijzonders meegemaakt; hij doet het gewoon.
Als je goed je best doet haal je 40-50 km op de accu. Als je echt goed je best doet kan je de accu ook in 20 km leeg rijden; alles hangt af van je rechtervoet!
Ik ging destijds voor de Outlander (niet voor de Ampera) juist door de hoogte (kwestie van smaak en midlife crisis al achter de rug). Zo'n Outlander wil overigens heel aardig de bocht omhoeken (relatief laag zwaartepunt door de accu); doe ik zelden; veel fijner om er rustig mee te rijden. Het enige echt slechte in de Outlander (persoonlijke mening) is het MMSC (multimedia-systeem); die Japanse logica, niet werkende BT en in combinatie met Here kaartdatabase is zo slecht dat ik er uiteindelijk een 'simpele' Pioneer (met Carplay) in heb laten monteren.
Ik kan de PHEV zonder meer aanbevelen; uitstekend ook voor de 'school run'. Ik heb net een Ampere E besteld; mijn PHEV gaat volgend jaar (want fiscaal gunstig) in de verkoop als de E inderdaad in oktober geleverd wordt.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.