Het is nu vr 29 maart 2024, 08:21


Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 11:08

HenryAmpera schreef:voorlopig rijd ik bijna alles elektrisch, (+/- 4 cent/km, op benzine 9 cent/km


Let wel op dat deze tarieven alleen haalbaar zijn bij het thuis opladen want aan de publieke laadpaal verdubbelen de kosten per kWh (MRA 32 cent kWh, starttarief, laadverlies)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 11:49

Timmertje schreef:
sigmasailor schreef:
tofelec schreef:de outlander is niet boven de 50 g/km co2-uitstoot?


Nope; met de Outlander heb je dezelfde voordelen als de Volt. Het zijn overigens, met uitzondering van het belasting regime, totaal verschillende auto's; die kan je niet echt met elkaar vergelijken denk ik (buikschuiver versus SUV).



Ik zie dat er in je signature een outlander phev staat.
Kun je eens wat vertellen over je ervaring? Bijvoorbeeld verbruik, onderhoud en dat soort zaken?
Voor ons ook reuze interessant omdat de vrouw helemaal weg is van de outlander. Hoge instap, heel veel zicht en ruimte.
Ik zelf ben wel in voor een skelter :) midlife crisis? :) :)


Ik heb hem nu bijna 4 jaar en er staat 82.000 km op.
Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100). Omdat ik veel langere afstanden rijdt is het voor mij niet de ideale auto wat straks de Ampera E wel is.
Ik betaal nu 46 euro per maand aan wegenbelasting. Onkosten beperken zich tot jaarlijkse beurtjes van 250/400 (klein/groot) euro. Nog helemaal niets bijzonders meegemaakt; hij doet het gewoon.
Als je goed je best doet haal je 40-50 km op de accu. Als je echt goed je best doet kan je de accu ook in 20 km leeg rijden; alles hangt af van je rechtervoet!
Ik ging destijds voor de Outlander (niet voor de Ampera) juist door de hoogte (kwestie van smaak en midlife crisis al achter de rug). Zo'n Outlander wil overigens heel aardig de bocht omhoeken (relatief laag zwaartepunt door de accu); doe ik zelden; veel fijner om er rustig mee te rijden. Het enige echt slechte in de Outlander (persoonlijke mening) is het MMSC (multimedia-systeem); die Japanse logica, niet werkende BT en in combinatie met Here kaartdatabase is zo slecht dat ik er uiteindelijk een 'simpele' Pioneer (met Carplay) in heb laten monteren.
Ik kan de PHEV zonder meer aanbevelen; uitstekend ook voor de 'school run'. Ik heb net een Ampere E besteld; mijn PHEV gaat volgend jaar (want fiscaal gunstig) in de verkoop als de E inderdaad in oktober geleverd wordt.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 13:24


Ik heb hem nu bijna 4 jaar en er staat 82.000 km op.
Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100). Omdat ik veel langere afstanden rijdt is het voor mij niet de ideale auto wat straks de Ampera E wel is.
Ik betaal nu 46 euro per maand aan wegenbelasting. Onkosten beperken zich tot jaarlijkse beurtjes van 250/400 (klein/groot) euro. Nog helemaal niets bijzonders meegemaakt; hij doet het gewoon.
Als je goed je best doet haal je 40-50 km op de accu. Als je echt goed je best doet kan je de accu ook in 20 km leeg rijden; alles hangt af van je rechtervoet!
Ik ging destijds voor de Outlander (niet voor de Ampera) juist door de hoogte (kwestie van smaak en midlife crisis al achter de rug). Zo'n Outlander wil overigens heel aardig de bocht omhoeken (relatief laag zwaartepunt door de accu); doe ik zelden; veel fijner om er rustig mee te rijden. Het enige echt slechte in de Outlander (persoonlijke mening) is het MMSC (multimedia-systeem); die Japanse logica, niet werkende BT en in combinatie met Here kaartdatabase is zo slecht dat ik er uiteindelijk een 'simpele' Pioneer (met Carplay) in heb laten monteren.
Ik kan de PHEV zonder meer aanbevelen; uitstekend ook voor de 'school run'. Ik heb net een Ampere E besteld; mijn PHEV gaat volgend jaar (want fiscaal gunstig) in de verkoop als de E inderdaad in oktober geleverd wordt.


Dank je wel voor de informatie.
Helemaal begrijp ik deze 2 regels niet.

Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100).

Wat ik lees / begrijp : Zonder stroom rijden is het 1 op 18. Als dat zo is vind ik dat toch wel erg netjes voor zo'n zware bak.

Stroom liters benzine maak 1 op 15,3. die snap ik niet. Bedoel je dat de stroom kosten gelijk staan als 1:15,3 naar benzine?


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 16:32

Goochelen met cijfers zoals de meeste PHEV rijders wel doen. Het werkelijk gemiddeld verbruik komt uit op 6 tot 9 liter per 100km en 4 tot 5km per kWh.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 16:50

Timmertje schreef:Gemiddeld verbruik (ex stroom) ongeveer 1 op 18 (5,5 ltr/100). Als ik van de stroom (via geld) liters benzine maak resteert een respectabele 1 op 15,3 (6,5 ltr/100).

Wat ik lees / begrijp : Zonder stroom rijden is het 1 op 18. Als dat zo is vind ik dat toch wel erg netjes voor zo'n zware bak.


Nee Timmertje, die 1 op 18 ga je natuurlijk neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeever nooooooooooooooooooooooooit niet redden met een zware auto en groot frontaal oppervlak. Er zijn natuurlijk nog steeds natuurwetten van toepassing, ook op de Outlander ;-) Er worden in dit verbruik 'gratis' elektrische kilometers mee ingerekend bij die 1 op 18. En ook bij de 1 op 15 zitten al elektrische kilometers mee ingerekend.

Rij je veel kilometers per dag dan mag je blij zijn met 1 op 11 wanneer je puur op de ouderwetse plofmotor rijdt (zoals ik ook al eerder aangaf).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 19:41

Dat goochelen valt reuze mee hoor, ik probeer juist eerlijk te zijn. De 5,5 ltr haal ik inderdaad als ik net doe of ik geen stroom gebruik. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Ik kom op 6,5 ltr als ik van de geladen kWh via 21 cent per kWh tegen 150 cent per liter extra benzine in de berekening gooi. Ik weet dat 150 nu hoog lijkt, dat was het 3, 4 jaar gelden echt niet.
Heel erg veel hangt af van je rechtervoet. Op een lange rit met 140 op de teller gaat er inderdaad 10-11 liter doorheen, dat is een keuze. Als je netjes op de 100-110 blijft zitten is het iets van 7-8 liter per 100 kilometer. Ja, ook ik heb in een wilde bui wel eens een volle accu en tank binnen de 500 km geleegd, doe ik niet meer; veel leuker om te zien wat je met rustig rijden kunt bereiken.

Heb speciaal voor alle twijfelaars even in mijn spreadsheet gekeken (echt alles netjes bijgehouden);
Gereden 81007 km
Getankt: 4477 liter
Geladen: 5709 kWh is bij 21 cent per kWh en 1,50 per liter qua kosten gelijk aan nog eens 799 liter benzine.

4477/810,07=5,52
(4477+799=)5276/810,07=6,51.
Laatst bijgewerkt door sigmasailor op zo 09 jul 2017, 20:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 20:06

japio schreef:Goochelen met cijfers zoals de meeste PHEV rijders wel doen. Het werkelijk gemiddeld verbruik komt uit op 6 tot 9 liter per 100km en 4 tot 5km per kWh.


Klopt helemaal.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 23:09

;)

Als je al wil vergelijken dan is het omslaan van brandstof naar kWh de enige manier (1 liter benzine = 9,7kWh)

Op 100.000km verbruikt een;

Model S 22.000kWh
mijn Ampera 29.000kWh
Leaf 15.000kWh
CT200h (1op 20) 48.500kWh
PHEV van Sigma 60.000kWh
PHEV zonder laden (1op 13) 75.000kWh

De PHEV is eigenlijk niet in staat om enig positief verschil op onze energiebalans te bewerkstelligen.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtzo 09 jul 2017, 23:50

Hmm, kan je niet helemaal volgen. Voor langere stukken kan het beter, daarom komt de E er ook. Ook een PHEV heeft best wel een bijdrage. Veel hangt af van het gebruik. Mijn PHEV en jouw Ampera zegt niets. Mijn X3 had 8 liter nodig voor een diesel, dat doet de PHEV een stuk beter (ook nog met minder fijnstof).
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Wellicht een nieuwe Volt / ampera rijder.

Berichtma 10 jul 2017, 23:15

sigmasailor schreef:Gereden 81007 km
Getankt: 4477 liter
Geladen: 5709 kWh


4477 liter benzine * 9,7kWh (verbrandingswaarde benzine) = 43.427kWh + 5709kWh = 49.136 /81* 100= 60.661kWh

Voor de X3 komt het totaal op 8.000 liter diesel * 10,0kWh = 80.000kWh

Je verbruikt een kwart minder energie, maar gelet op de inspanning is het verschil niet echt in verhouding met het resultaat.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


VorigeVolgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron