Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en bij 2 garages gaan kijken voor de Volt / Ampera en Lexus.
Eerste indrukken zijn dat het beide mooie wagens zijn om te zien. De Ampera ziet er iets meer futuristisch uit. Ik hou daar wel van.
Het instappen was een drama bij beide modellen. De stoel stond niet helemaal achterin en vrij hoog ingesteld. Dus ik paste er niet in. Uiteindelijk ingewurmd en zat met m'n hoofd gebogen. Bij de Volt kon ik de stoel niet verder naar benee stellen, bij de Ampera ging dat wat verder dus kon ik uiteindelijk goed zitten zonder dat m'n haar het plafondje bleef schoonvegen.
Het interieur van de Volt vond ik wat schreeuweriger als van de Ampera, die midden console was in de auto vrij wit, erg aanwezig. Bij de ampera was dit donker en dat vond ik toch mooier. Verder een hele berg knopjes en dingetjes.
Eerlijk is eerlijk ik vond de Lexus mooier aan de binnenkant. Dashboard ziet er niet zo plastic-erig uit. Straalt dan toch meer luxe uit. En achterin een normale achterbank. QUa ruimte maakt het zover ik kan beoordelen niet met de Ampera/Volt. Stoel achterin dan zit je toch verdomd dicht bij de achterbank. Mijn arm paste er tussen. Dat zijn zeg maar kinder beentjes.
Dat betekend opa en oma hoeven niet meer mee te rijden, denk dat je die er dan met een takel weer uit moet vissen.
Mooie wagens, alleen de zeer beperkte ruimte is heel erg wennen. Ook de lage instap. We zijn een beetje verwend natuurlijk omdat we nu 2 mpv's voor de deur hebben staan. Kinderen in de zitjes zetten kunnen we nu staand doen. Bij de Ampera / Volt zal dat waarschijnlijk het beste kruipend kunnen.
De Lexus heeft naar wat ik zie een wat hogere instap als de Ampera. Maar goed voor beide merken geld, de kinderwagen kan niet meer mee die we hebben. Nu is het ook niet meer strikt noodzakelijk gezien de jongste al best iets langere afstanden kan lopen.
Ik ben gister alleen wezen kijken puur ter orientatie. Bedoeling is dat we volgende week of zo met het hele gezin gaan om te kijken hoe het in de praktijk werkt met de kids in de auto zetten, zitjes in de auto. Comfort.
Bij de Ampera/Volt had ik het idee dat ik wat meer ( ingesnoerd) opgesloten zat dan in de Lexus.
Wel grappig om te melden, bij de eerste garage waar ze dus de Volt & Ampera & Lexus hadden kreeg ik het idee dat de verkoper niet wilde verkopen. Meer het idee van, rot op ik wil naar de koffie.
Bij de andere garage was er een verkoper bezig. Die kon van alles melden, wilde meedenken die had wat praktijk voorbeelden. En gaf duidelijk aan dat je in bijna alle opzichten niet goedkoper kon rijden als met de Ampera & Volt.
Voordeel van de Ampera is dat je een jaar volledige garantie krijgt, en de Volt 6 maanden BOVAG. Dus als we doorzetten word het zowieso een Ampera. De gene waar ik in zat had 80K op de teller staan en was een 16k in aanschaf wel uit 2013.
Kortom beetje gemixte gevoelens op de terug weg naar huis. Ik had me ingesteld op weinig ruimte echter niet zo weinig om eerlijk te zijn. Niet alleen qua ruimte achterin op de achterbank, maar ook bagage. Moest direct denken aan de VW Beetle die we een weekendje hebben gehuurd als fun car jaren terug. Daar kon ook geen ju in de kofferbak.
Als je het zo leest dan is het een dikke no go. Echter hebben we hier ook een 2e mpv. Dus mocht de nood aan de man komen en we moeten een keer de familie op sleeptouw nemen dan kunnen we altijd de andere auto nog kiezen.
Het zal er nu om hangen dat we fatsoenlijk de kids in de auto krijgen en dat ze fatsoenlijk kunnen mee rijden. Voorin is de ruimte best te behappen. Mocht dat allemaal tegen vallen dan word het in ieder geval geen Ampera & Lexus. Dan gaan we ook even kijken bij Mitsubishi Outlander PHEV. Zover is het nog niet.