Bekende
- Berichten: 67
- Geregistreerd: zo 16 okt 2016, 14:42
- Woonplaats: Baarn
- km-stand: 13000
- Lifetime: 6
- Auto: Ampera
Beste forummers,
Mijn naam is Arjen, 30 jaar en al een tijd bezoek ik regelmatig dit forum. Ik heb gemerkt dat hier veel mensen met kennis en ervaring aanwezig zijn en heb dit nu al als heel nuttig ervaren. Nu ik samen met mijn vrouw, na bijna een jaar wikken, wegen en zoeken, de knoop heb doorgehakt om een Opel Ampera te kopen, is het tijd om mij hier officieel voor te stellen. We hebben uiteindelijke een mooie zwarte Opel Ampera van september 2012 gevonden met 116.500 op de teller. Deze werd te koop aangeboden door een bedrijf, die de auto bijna 5 jaar als bedrijfsauto had rijden.
Voorgeschiedenis
Onze Fiat Grande Punto begon wat minder te worden en er stonden wat grote reparaties op stapel. We besloten dat er wat anders moest komen, iets wat daarnaast ook wat groter is dan de Punto. Als autoliefhebber moest het wel iets aparts worden. Werkend als Wagenparkbeheerder voor ENGIE, onder andere energiemaatschappij, ben ik de afgelopen tijd veel in aanraking gekomen met elektrisch rijden. Na een aantal weken in een Renault Zoe, ben ik definitief overtuigd geraakt van het concept elektrisch rijden. Naast het financiële plaatje beviel ons de rust in de auto en het direct beschikbare koppel uitstekend. Naast de Ampera houden we nog onze BMW 320 coupe. Tuurlijk, die zes-in-lijn ga ik echt wel missen, maar hoe vaak kun je hier echt van genieten tijdens de dagelijkse woon-werkkilometers in de file? We hopen de meeste woon-werk kilometers dus met de Ampera af te leggen. Dit is daarnaast ook interessant omdat we beiden gratis kunnen laden op onze werklocaties. De kilometers met de BMW zullen denk ik alleen maar leuker worden.
Laden
Nu de Opel Ampera-knop definitief om is gegaan, moeten we ook een besluit nemen over de thuislaadfaciliteit die we gaan gebruiken. Helaas hebben we niet de beschikking over parkeergelegenheid op eigen grond, wat betekent dat we aangewezen zijn op een publieke parkeerplaats voor de deur. Eerder heb ik al contact gelegd met de gemeente over de mogelijkheden voor het plaatsen van een publieke laadpaal. In onze regio (Baarn) plaatst MRA momenteel laadpalen en er kunnen er zo'n vier per jaar geplaatst worden, elk met twee laadaansluitingen. De laadpaal-aanvraag bij de gemeente is inmiddels al de deur uit. Afgelopen week ben ik echter gaan twijfelen. De tarieven van publieke laadpalen schijnen best hoog te kunnen zijn, qua stroom is het dus voordeliger om te laden via de eigen meterkast. Nadeel is dat dit in principe met wat minder vermogen kan dan een publieke laadpaal, maar aangezien de Ampera toch maar op maximaal 3,7kWh kan laden, weegt dit in mijn optiek niet op tegen de meerkosten. Ook zijn we ons aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Resteren er twee opties; een laadpaal plaatsen op eigen grond of laden via een buitenstopcontact. In beide gevallen betekent dit dat ik de laadkabel over een stoep moet leggen. Dit is niet de meest chique oplossing, maar de stoep voor ons huis wordt weinig gebruikt, dus hier verwacht ik weinig problemen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de laatste oplossing. Voor nu was dit de snelste en goedkoopste oplossing. Een laadpaal neerzetten is altijd nog mogelijk. Vanochtend heb ik het buitenstopcontact neergezet, verbonden via een 3x2,5 kabel en aangesloten op een aparte groep met een kWh-metertje erachter.
Eerste complicaties
Nog voordat we de auto op de stoep hebben staan, zijn de eerste complicaties al opgetreden. Toen we de auto voor het eerst bekeken viel mij gelijk op dat de velgen van de auto ernstig aan het afbladderen waren. Wonderlijk voor een auto van nog geen vijf jaar oud. Ik had dit ook op geen enkel ander exemplaar gezien. Uiteindelijk besloten de auto toch te kopen en afgesproken dat de verkoper zou reclameren bij de dealer. Omdat de auto echter uit de garantie is, wil de dealer in principe niks doen. Deze heeft nu een coulance-aanvraag bij Opel Nederland lopen.
Enkele dagen later konden we de auto ophalen. Op de dag dat we hem zouden ophalen bleek de auto echter niet meer te willen starten. Hij bleef op initialiseren hangen. De auto werd afgesleept door de dealer, die moeite had om diagnose te stellen. Opel Nederland werd ingeschakeld en uiteindelijk is geconcludeerd dat het accupakket vervangen moet worden. Wij dachten "hebben wij weer..." . Aan de andere kant; een vers accupakket en verse garantie is ook wel een prettig idee. We besloten de koop niet te ontbinden. Het nieuwe accupakket werd besteld en de levering van de auto 1,5 week uitgesteld. Een week later worden we gebeld. Het accupakket zou er al moeten zijn, maar blijkt achteraf gezien in backorder te staan. Miscommunicatie bij de dealer... Inmiddels hadden we echter onze Punto verkocht en hadden we dus alleen de BMW nog. Noem het een luxe-probleem, maar als je twee auto's gewend bent is het toch behelpen. Gelukkig heeft de verkopende partij de druk op de dealer wat verhoogd en een vervangende auto geregeld. (geen nieuwe Ampera helaas ) Hier rijd ik nu in sinds afgelopen donderdag. Het is nu wachten op het nieuwe accupakket. De auto staat in ieder geval nog met gedemonteerd defect accupakket op de brug...
Tot zover mijn verhaal. Jullie gaan mij ongetwijfeld vaker tegenkomen hier.
Groet,
Arjen
Mijn naam is Arjen, 30 jaar en al een tijd bezoek ik regelmatig dit forum. Ik heb gemerkt dat hier veel mensen met kennis en ervaring aanwezig zijn en heb dit nu al als heel nuttig ervaren. Nu ik samen met mijn vrouw, na bijna een jaar wikken, wegen en zoeken, de knoop heb doorgehakt om een Opel Ampera te kopen, is het tijd om mij hier officieel voor te stellen. We hebben uiteindelijke een mooie zwarte Opel Ampera van september 2012 gevonden met 116.500 op de teller. Deze werd te koop aangeboden door een bedrijf, die de auto bijna 5 jaar als bedrijfsauto had rijden.
Voorgeschiedenis
Onze Fiat Grande Punto begon wat minder te worden en er stonden wat grote reparaties op stapel. We besloten dat er wat anders moest komen, iets wat daarnaast ook wat groter is dan de Punto. Als autoliefhebber moest het wel iets aparts worden. Werkend als Wagenparkbeheerder voor ENGIE, onder andere energiemaatschappij, ben ik de afgelopen tijd veel in aanraking gekomen met elektrisch rijden. Na een aantal weken in een Renault Zoe, ben ik definitief overtuigd geraakt van het concept elektrisch rijden. Naast het financiële plaatje beviel ons de rust in de auto en het direct beschikbare koppel uitstekend. Naast de Ampera houden we nog onze BMW 320 coupe. Tuurlijk, die zes-in-lijn ga ik echt wel missen, maar hoe vaak kun je hier echt van genieten tijdens de dagelijkse woon-werkkilometers in de file? We hopen de meeste woon-werk kilometers dus met de Ampera af te leggen. Dit is daarnaast ook interessant omdat we beiden gratis kunnen laden op onze werklocaties. De kilometers met de BMW zullen denk ik alleen maar leuker worden.
Laden
Nu de Opel Ampera-knop definitief om is gegaan, moeten we ook een besluit nemen over de thuislaadfaciliteit die we gaan gebruiken. Helaas hebben we niet de beschikking over parkeergelegenheid op eigen grond, wat betekent dat we aangewezen zijn op een publieke parkeerplaats voor de deur. Eerder heb ik al contact gelegd met de gemeente over de mogelijkheden voor het plaatsen van een publieke laadpaal. In onze regio (Baarn) plaatst MRA momenteel laadpalen en er kunnen er zo'n vier per jaar geplaatst worden, elk met twee laadaansluitingen. De laadpaal-aanvraag bij de gemeente is inmiddels al de deur uit. Afgelopen week ben ik echter gaan twijfelen. De tarieven van publieke laadpalen schijnen best hoog te kunnen zijn, qua stroom is het dus voordeliger om te laden via de eigen meterkast. Nadeel is dat dit in principe met wat minder vermogen kan dan een publieke laadpaal, maar aangezien de Ampera toch maar op maximaal 3,7kWh kan laden, weegt dit in mijn optiek niet op tegen de meerkosten. Ook zijn we ons aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Resteren er twee opties; een laadpaal plaatsen op eigen grond of laden via een buitenstopcontact. In beide gevallen betekent dit dat ik de laadkabel over een stoep moet leggen. Dit is niet de meest chique oplossing, maar de stoep voor ons huis wordt weinig gebruikt, dus hier verwacht ik weinig problemen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de laatste oplossing. Voor nu was dit de snelste en goedkoopste oplossing. Een laadpaal neerzetten is altijd nog mogelijk. Vanochtend heb ik het buitenstopcontact neergezet, verbonden via een 3x2,5 kabel en aangesloten op een aparte groep met een kWh-metertje erachter.
Eerste complicaties
Nog voordat we de auto op de stoep hebben staan, zijn de eerste complicaties al opgetreden. Toen we de auto voor het eerst bekeken viel mij gelijk op dat de velgen van de auto ernstig aan het afbladderen waren. Wonderlijk voor een auto van nog geen vijf jaar oud. Ik had dit ook op geen enkel ander exemplaar gezien. Uiteindelijk besloten de auto toch te kopen en afgesproken dat de verkoper zou reclameren bij de dealer. Omdat de auto echter uit de garantie is, wil de dealer in principe niks doen. Deze heeft nu een coulance-aanvraag bij Opel Nederland lopen.
Enkele dagen later konden we de auto ophalen. Op de dag dat we hem zouden ophalen bleek de auto echter niet meer te willen starten. Hij bleef op initialiseren hangen. De auto werd afgesleept door de dealer, die moeite had om diagnose te stellen. Opel Nederland werd ingeschakeld en uiteindelijk is geconcludeerd dat het accupakket vervangen moet worden. Wij dachten "hebben wij weer..." . Aan de andere kant; een vers accupakket en verse garantie is ook wel een prettig idee. We besloten de koop niet te ontbinden. Het nieuwe accupakket werd besteld en de levering van de auto 1,5 week uitgesteld. Een week later worden we gebeld. Het accupakket zou er al moeten zijn, maar blijkt achteraf gezien in backorder te staan. Miscommunicatie bij de dealer... Inmiddels hadden we echter onze Punto verkocht en hadden we dus alleen de BMW nog. Noem het een luxe-probleem, maar als je twee auto's gewend bent is het toch behelpen. Gelukkig heeft de verkopende partij de druk op de dealer wat verhoogd en een vervangende auto geregeld. (geen nieuwe Ampera helaas ) Hier rijd ik nu in sinds afgelopen donderdag. Het is nu wachten op het nieuwe accupakket. De auto staat in ieder geval nog met gedemonteerd defect accupakket op de brug...
Tot zover mijn verhaal. Jullie gaan mij ongetwijfeld vaker tegenkomen hier.
Groet,
Arjen