Switch to full style
Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
Plaats een reactie

Overstap Ampera/Volt

za 02 dec 2017, 23:06

Goedenavond,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Martin en heb momenteel een Toyota Yaris Hybrid maar wil overstappen op een Ampera of Volt. Mijn huidige auto voldoet qua luxe (meest luxe uitvoering) en ruimte. Echter is deze auto wat hard in de veren en zou ik ook meer elektrisch willen rijden. Momenteel kom ik op een verbruik uit van ongeveer 1:22 wat heel aardig is voor een "niet stekker" hybride.

Dagelijks rij ik naar mijn werk wat heen en weer ongeveer uitkomt op 35 kilometer. Thuis heb ik de optie om op eigen oprit te laden. Gemiddeld zal ik 1 keer per week ongeveer 150 kilometer rijden zonder tussentijdse laadmogelijkheden. Als ik me goed heb ingelezen zal de Ampera of Volt een goede optie zijn om een stuk goedkoper te gaan rijden. Nog wel enkele vraagjes hierover:

- Als ik een proefrit maak, wat zijn de algemene aandachtspunten die eenvoudig te controleren zijn?
- Hoe is de algemene betrouwbaarheid? Ik lees veel "problemen" maar komt dit vaak voor? De Yaris rij ik al jaren zonder enige extra kosten.
- Thuis is het mogelijk om een losse kabel naar een normaal buitenstopcontact te maken. Hiermee kan ik met 6 of 10 ampère laden?
- Tot en met 2020 valt deze onder het halftarief MBR heb ik gelezen, dit is juist?
- ik lees dat er een (kleine) upgrade van het batterijpakket is vanaf bepaalde jaren, hoe zit dit?

Verder advies is altijd welkom :)

Re: Overstap Ampera/Volt

zo 03 dec 2017, 08:51

Thuis is het mogelijk om een losse kabel naar een normaal buitenstopcontact te maken. Hiermee kan ik met 6 of 10 ampère laden?

met draden van 2,5mm2 kan jij aan 10A laden
ik lees dat er een (kleine) upgrade van het batterijpakket is vanaf bepaalde jaren, hoe zit dit?
bouwjaren 2011-12 zijn identiek,een 2013-2014 hebben een beetje meer range,een andere software,een andere radio gps(je kan updaten maken,maar geen hard-disk meer)

Re: Overstap Ampera/Volt

zo 03 dec 2017, 11:49

Welkom

Zelf vond ik dit YouTube filmpje wel een goede over waar je op moet letten bijvoorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=VaIrZowOUNY
- Hoe is de algemene betrouwbaarheid? Ik lees veel "problemen" maar komt dit vaak voor? De Yaris rij ik al jaren zonder enige extra kosten.

Het typische is, ik kom op dit NL forum en op het gm-volt forum. Op het gm-volt forum zijn ze heel wat enthiousaster over de auto als hier op het NL forum. Daar lees je vaak de term dat het een erg betrouwbare auto is.
Tis natuurlijk wel zo dat elk merk / auto dingetjes kunnen hebben. Op een forum lees je natuurlijk veel issues, daar zijn ze ook wel voor in het leven geroepen. Bij problemen hulp bieden. Als je te ver gaat zoeken durf je helemaal niks meer te kopen.
Ik wil je niet weg jagen hier, maar zou toch zeker eens op het gm-volt forum rond snuffen. Krijg je een veel positiever gevoel over de auto.

Over de MRB: Klopt. tot en met 2020 betaal je een +/- 40 euro per maand meen ik :)

Verder is het een hele fijne auto. En rust aan boord op electro :)

Re: Overstap Ampera/Volt

zo 03 dec 2017, 12:25

Timmertje schreef:Het typische is, ik kom op dit NL forum en op het gm-volt forum. Op het gm-volt forum zijn ze heel wat enthiousaster over de auto als hier op het NL forum. Daar lees je vaak de term dat het een erg betrouwbare auto is.
Tis natuurlijk wel zo dat elk merk / auto dingetjes kunnen hebben. Op een forum lees je natuurlijk veel issues, daar zijn ze ook wel voor in het leven geroepen. Bij problemen hulp bieden. Als je te ver gaat zoeken durf je helemaal niks meer te kopen.
Ik wil je niet weg jagen hier, maar zou toch zeker eens op het gm-volt forum rond snuffen. Krijg je een veel positiever gevoel over de auto.

In de USA is de auto "thuis". Bij ons is de auto een vreemdeling. De Volt heeft geen importeur meer en de Ampera mag voor een knuffel beurt naar een Opel dealer waar 1 monteur is opgeleidt tot Ampera specialist. De dealer doet zn best maar krijgt geen enkele hulp van Opel als importeur. Als berijders moeten we veel moeite doen om onze auto's gerepareerd te krijgen. Kijk maar eens hoe lang je moet wachten op een nieuwe transmissie. Ze sturen je eerst weg met een nieuw lager. Na 3 lagers vervangen te hebben krijg je eindelijk de nieuwe transmissie (lees : gereviseerd want nieuwe onderdelen zijn er niet meer) die ze gewoon meteen al hadden moeten vervangen.

Ben helemaal happy met mijn Ampera. Niet blij met het Opel embleem op mijn auto....

Re: Overstap Ampera/Volt

zo 03 dec 2017, 14:01

headshot schreef:Als ik me goed heb ingelezen zal de Ampera of Volt een goede optie zijn om een stuk goedkoper te gaan rijden. (...) Verder advies is altijd welkom :)

Als je alle brandstof- en elektriciteitskosten meeneemt, valt de Ampera of Volt wat goedkoper uit, maar ten opzichte van 1:22 met een Yaris valt het wel mee, misschien kun je ervan met twee personen een keer per jaar uit eten. Ik zie het zo: een tweedehands Volt of Ampera is voor de partikulier een aantrekkelijke en relatief voordelige manier om (nagenoeg volledig) elektrisch te rijden.

Re: Overstap Ampera/Volt

zo 03 dec 2017, 16:51

Alex schreef:
headshot schreef:Als ik me goed heb ingelezen zal de Ampera of Volt een goede optie zijn om een stuk goedkoper te gaan rijden. (...) Verder advies is altijd welkom :)

Als je alle brandstof- en elektriciteitskosten meeneemt, valt de Ampera of Volt wat goedkoper uit, maar ten opzichte van 1:22 met een Yaris valt het wel mee, misschien kun je ervan met twee personen een keer per jaar uit eten. Ik zie het zo: een tweedehands Volt of Ampera is voor de partikulier een aantrekkelijke en relatief voordelige manier om (nagenoeg volledig) elektrisch te rijden.


Daar hik ik ook een beetje tegen aan. Dit is al een goedkope auto om te rijden en in onderhoud.
En daarbij, deze zijn gewoon enorm betrouwbaar, een van de betrouwbaarste, daarvoor durf ik mijn hand in het vuur te steken. Ik hoop niet zoveel achteruit te gaan aangezien fabrieksgarantie ook aan het verlopen is op de volt/ampera.

Maar het elekttisch rijden is zo fijn. De stap terug naar een normale aandrijving zal ik nooit meer doen.

Re: Overstap Ampera/Volt

ma 04 dec 2017, 13:20

headshot schreef:
Alex schreef:
headshot schreef:Als ik me goed heb ingelezen zal de Ampera of Volt een goede optie zijn om een stuk goedkoper te gaan rijden. (...) Verder advies is altijd welkom :)

Als je alle brandstof- en elektriciteitskosten meeneemt, valt de Ampera of Volt wat goedkoper uit, maar ten opzichte van 1:22 met een Yaris valt het wel mee, misschien kun je ervan met twee personen een keer per jaar uit eten. Ik zie het zo: een tweedehands Volt of Ampera is voor de partikulier een aantrekkelijke en relatief voordelige manier om (nagenoeg volledig) elektrisch te rijden.


Daar hik ik ook een beetje tegen aan. Dit is al een goedkope auto om te rijden en in onderhoud.
En daarbij, deze zijn gewoon enorm betrouwbaar, een van de betrouwbaarste, daarvoor durf ik mijn hand in het vuur te steken. Ik hoop niet zoveel achteruit te gaan aangezien fabrieksgarantie ook aan het verlopen is op de volt/ampera.

Maar het elekttisch rijden is zo fijn. De stap terug naar een normale aandrijving zal ik nooit meer doen.

De fabrieksgarantie op de accu/aandrijflijn is 8 jaar / 160.000 km. Dus als je er 1 vind van bouwjaar 2013 met weinig km´s, en je rijdt zelf er geen 30k per jaar bij, dan heb je in feite garantie tot 2021.
Zelf ga ik dat niet redden, teller staat bij mij nu op zo´n 153k. :silent:

Re: Overstap Ampera/Volt

za 07 apr 2018, 09:37

En die fabrieksgarantie is overdraagbaar? Die geldt dus ook voor de tweede eigenaar?

Re: Overstap Ampera/Volt

za 07 apr 2018, 20:46

HAL2001 schreef:En die fabrieksgarantie is overdraagbaar? Die geldt dus ook voor de tweede eigenaar?

Yep!! Ik ben de 2e eigenaar, heb tot nu toe 1 keer aanspraak hoeven te maken op de garantie.

Re: Overstap Ampera/Volt

za 07 apr 2018, 21:39

Mooi. Ik ben me aan het oriënteren en neig erg naar de Ampera. Het wordt dus zaak om een jonge met weinig kilometers te kopen. Wat is een goed adres?
Laatst bijgewerkt door HAL2001 op zo 08 apr 2018, 17:29, in totaal 2 keer bewerkt.
Plaats een reactie