Het is nu vr 29 maart 2024, 01:22


Hallo allemaal

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 15:35

Hallo mede Ampera rijders,

Ik ben Paul en sinds november 2017 rijd ik in een Ampera-e (ex demo met 4k op de teller). Inmiddels heb ik sinds gisteren 12k op te teller.

Thuis op de oprit staat een EV-Box, de H-line met 32A module. In de meterkast (3x25A aansluitwaarde) is deze aangesloten op op 2x16A groep. Door middel van een Maxem verdeler wordt maximaal 25A gebruikt, waarbij eerst gekeken wordt naar de andere gebruikers op deze fase. Tot nu toe bevalt deze constructie prima en wordt er meestal met 5+kW geladen.
De paal staat niet gepubliceerd op de kaarten omdat hij op eigen terrein staat, maar kan wel andere laadpassen accepteren. Andere forumleden zijn bij deze welkom om bij mij bij te laden als ze anders niet thuiskomen vanuit het mooie Goingarijp (in de buurt van Joure) ;)

Ik ben een leaserijder. Een normale werkweek bestaat uit drie dagen een afstand van 2x 30km en twee dagen een afstand van 2x 150km. Ik had gehoopt die laatste afstand te kunnen doen zonder op locatie of onderweg bij te moeten laden. Tot mijn grote teleurstelling is dit tot nu toe ondanks mijn inspanning zo zuinig mogelijk te rijden niet gelukt.

Verder is mijn ervaring met elektrisch rijden tot nu toe positief. Ik vind de auto lekker rijden. Ik ben groot fan van de L stand en vind het een uitdaging om ook voor de langere afstand de Ampera-E te pakken en dan bij aankomst te zorgen voor voldoende stroom voor de terugweg (we hebben ook nog een benzine auto op de oprit staan, maar die blijft als het aan mij ligt lekker staan).

De stoelen, de software en de on star diensten vind ik niet om naar huis te schrijven. Ook bleek mijn auto geleverd met een ontbrekend deurrubber, waardoor hij in het begin erg veel lawaai maakte. Ik heb regelmatig last van onderbroken laadsessies (ook bij andere palen dan de mijne) en de indicatie van de resterende laadtijd zit er gemiddeld zo'n 10 tot 23 uur naast (!). Wellicht ook hierdoor heb ik de auto nog niet kunnen instellen om te laden tijdens daltarief.
Voor deze euveltjes staat de auto vandaag voor de 2de maal bij de dealer.
Ik hoop dat ze alles kunnen oplossen, want als dat zo is wil ik nooit meer anders rijden dan EV!

Ik ontdekte dit forum pas deze week en heb al meerdere nuttige tips ontdekt (Home knop ingedrukt houden om terug te gaan naar Navigatie en hoe het geluidsalarm uit te zetten wat de buurt midden in de nacht wakker maakte bij een onderbroken laadsessie). Bedankt hiervoor!

groeten,
Paul


Offline

Timmertje

Vaste klant

  • Berichten: 179
  • Geregistreerd: vr 02 jun 2017, 16:38
  • Woonplaats: Heerewaarden
  • km-stand: 106590
  • Lifetime: 13
  • Auto: Ampera

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 16:37

Welkom!


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 16:59

Welkom, Paul.

pbijlsma schreef:Door middel van een Maxem verdeler wordt maximaal 25A gebruikt, waarbij eerst gekeken wordt naar de andere gebruikers op deze fase.
Voor mijn beeldvorming, die MAXEM verdeler heeft toch niets te maken met het feit dat je op 2 16A groepen zit (in plaats van bijvoorbeeld één 25A groep)? Die zorgt er toch alleen voor dat de auto afgeknepen wordt als de zon niet schijnt?

Heb me altijd afgevraagd of in een dergelijke constructie (twee gestapelde groepen) de groepen vanzelf gelijkelijk belast worden.

pbijlsma schreef:Andere forumleden zijn bij deze welkom om bij mij bij te laden als ze anders niet thuiskomen vanuit het mooie Goingarijp (in de buurt van Joure) ;)
Altijd goed om te weten :thumbup:


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 17:46

Ik heb 3 fasen van 25A. Ik heb niet een dedicated fase voor de laadpaal. Wat de maxem doet is ervoor zorgen dat als er andere groepen op deze fase zijn die stroom gaan gebruiken de vraag van de laadpaal wordt geknepen inderdaad. De meeste grootgebruikers zitten op de overige twee fasen trouwens, dus meestal heeft de laadpaal lekker de hele fase voor zichzelf.

Ik heb (nog) geen zonnepanelen, maar ik heb begrepen dat de maxem ook voor die combinatie ingezet kan worden.

Ik ben overigens geen expert op elektrotechnisch gebied, dus als ik onzin uitkraam hoor ik het wel, maar zoals hier omschreven is hoe ik het uitgelegd heb gekregen (of zoals ik het onthouden heb). In ieder geval kan ik op deze manier met 5+KW laden en was het zonder die Maxem waarschijnlijk tot 3,5kW beperkt gebleven. Of ik had de aansluitwaarde bij Liander moeten laten verhogen tot 3x35A en meer vast recht moeten betalen.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 18:59

Ah, dan hebben we zo'n beetje hetzelfde. Ik heb ook een 3 x 25 aansluiting. Achter één van de drie fasen heb ik een 25 ampere automaat. Vandaar uit heb ik een 16 ampere automaat naar mijn zonnepanelen en een 35 ampere automaat (in plaats van jouw 2 x 16 ampere automaten) naar mijn laad'paal' (in de basis http://www.stegen.com/en/ev-products/66 ... oller.html + http://www.stegen.com/en/ev-products/83 ... oller.html, direct ingebouwd in mijn meterkast).

De totale stroom op de fase zelf wordt gemeten door de sensor box . De module zal er vervolgens voor zorgen dat de belasting op de fase onder de 25 ampere blijft, inderdaad door de auto af te knijpen. Maar als de zon schijnt kan er dus meer naar de auto. Heb al een paar keer boven de 7.3 kW gezeten :thumbup:

In jouw situatie heb je eigenlijk een 32 ampere groep gemaakt door twee 16 ampere groepen te combineren. Dat betekent dat bij een onverhoopte overbelasting je hoofdzekering er eerder uit kan klappen dan je 2 x 16 ampere groep. Is niet helemaal netjes, lijkt me. Maar dat is mijn 25 ampere automaat achter een 25 ampere hoofdaansluiting ook niet.

Ik ben overigens hier nog naar aan het kijken: https://www.facebook.com/search/top/?q=accelev. Daarmee moet het mogelijk zijn om de laadstroom van je auto te verdelen over 2 of zelfs 3 fasen. Dan kun je vrijwel altijd met 32 ampere laden. Maar of dat echt nodig / zinvol is betwijfel ik voor nu nog. Voor jou zou dat een verschil kunnen maken als je twee dagen achter elkaar 300 km moet rijden. Of is dat niet achter elkaar?

Wat ik me af vroeg: haal je 300 km of één lading niet? Of lukt het je niet om je accu dan weer op tijd vol te krijgen voor de volgende dag? Je hebt het over 'ondanks mijn inspanning zo zuinig mogelijk'. Wat voor snelheid houd je aan?


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 20:39

2 dagen achter elkaar 300km op een dag haal ik wel. Ook omdat op de bestemming een laadpaal staat, dus bij thuiskomst rond etenstijd heb ik nog 130km over (iets minder dan 50% lading). Meestal is de auto rond middernacht weer volgeladen.
Vandaag staat de auto bij de dealer. Ze hebben
-twee buitenspiegels vervangen die al begonnen af te bladeren
-USB poort vervangen. Deze haperde. (Zelf denk ik dat het een software probleem is. Alsof deze poort niet gemount werd)
-nieuwste firmware (14.2) is geinstalleerd (hopelijk Full screen AA nu)

En morgen houden ze de auto nog een dag om er iemand een hele acculading leeg te halen. Ik heb namelijk de 300km op één lading nog nooit weten te halen.
-Op snelweg rijdt ik op CC 106 (dat is 100 op GPS). Soms doe ik gek en zet ik hem op 116.
-ik probeer de rem niet aan te raken en rijdt in L
-mijn traject is ongeveer 50% snelweg. De rest N wegen.
-temp staat op 20c en ik doe voorverwarming aan de paal

Hebben jullie ook altijd last van een koud rechterbeen door de koude lucht die langs scherm en knoppen middenconsole lijkt te ontsnappen?

Ik ben benieuwd of ik me aanstel, ik hoop dat de dealer morgen bevestigd dat dat niet zo is. Blijkbaar willen ze wel zelf rijden zodat ze weten dat het niet aan mij rijstijl ligt (dat kunnen ze blijkbaar niet uitlezen)


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 21:06

pbijlsma schreef:-twee buitenspiegels vervangen die al begonnen af te bladeren
Zo?


Afbeelding

pbijlsma schreef:-nieuwste firmware (14.2) is geinstalleerd (hopelijk Full screen AA nu)
Donderdag moet / mag ik ook naar de dealer, o.a. voor bovenstaande. Zal gelijk eens vragen. Misschien kun je even laten weten of het verschil maakte.

pbijlsma schreef:En morgen houden ze de auto nog een dag om er iemand een hele acculading leeg te halen. Ik heb namelijk de 300km op één lading nog nooit weten te halen.
-Op snelweg rijdt ik op CC 106 (dat is 100 op GPS). Soms doe ik gek en zet ik hem op 116.
-ik probeer de rem niet aan te raken en rijdt in L
-mijn traject is ongeveer 50% snelweg. De rest N wegen.
-temp staat op 20c en ik doe voorverwarming aan de paal
Meer dan anderhalf uur lang niet alleen rijden, maar ook je kachel aan. Weet niet of 300 km dan realistisch is. Anderen hebben hier 250 en 280 km gemeld. Zelf kom ik (met afdaal reserve) richting de 230 á 240. Komt neer op 265 á 280 km zonder reserve.

pbijlsma schreef:Hebben jullie ook altijd last van een koud rechterbeen door de koude lucht die langs scherm en knoppen middenconsole lijkt te ontsnappen?
Niet zolang de kachel op 22 of 24 gr staat. Lager heb ik nog niet geprobeerd. Als de kachel uit staat, dan wel, ja.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 21:41

Inderdaad, zo begon het bij mij ook met de spiegels. Het is inmiddels al wat erger.

Ik heb toch nog een beetje hoop dat ze iets vinden wat het rijbereik zal vergroten, want dit is beneden alle (of iig mijn) verwachting.
Aan de andere kant ook wel weer goed om te horen dat het bij jou vergelijkbaar is, toch las ik ook een draadje waar iemand aangaf bij temp onder 10c en 130kmh op snelweg toch nog 250km haalde.

We zullen zien en hopen dan maar op betere prestaties als het warmer wordt.


Offline
Avatar gebruiker

Anko

Stamgast

  • Berichten: 476
  • Geregistreerd: di 19 feb 2013, 20:58
  • Woonplaats: Montfoort
  • km-stand: 10500
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 21:56

pbijlsma schreef:-nieuwste firmware (14.2) is geinstalleerd (hopelijk Full screen AA nu)
Net nog even gekeken. Ik heb al 14.2 en geen full screen AA. Sorry.


Offline

pbijlsma

Newbie

  • Berichten: 24
  • Geregistreerd: ma 15 jan 2018, 14:52
  • km-stand: 12000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Hallo allemaal

Berichtdi 16 jan 2018, 22:06

Ik vermoed dat ik typefout maakte en hoop morgen 14.4.2 te zien bij de versie info. En dat AA het dan goed doet...
Maar ik laat het morgenavond weten


Volgende

Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron