Pagina 1 van 1

Nieuw maar bijna definitief ex-Ampera (PHEV) rijder

BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2018, 23:25
door Jan Laan
Vanaf 2011 al bezig met EV voor vrachtwagens (inmiddels 4 met 5e in aantocht) bij ons bedrijf. Maar ook met bestelwagens met ondermeer 4x Renault Kangoo en 3x Nissan E-NV200. Voor alle afstanden >50 km straal deelden we samen een Volvo V60 (PHEV). Toen dit om praktische redenen niet meer te doen was hebben we in 2015 een 2e hands 2012 Opel Ampera (PHEV) erbij gekocht. Na het verlopen van de 60 maanden termijn (Als EV ambassadeur zijn we ook ge-/verwend met 0% bijtelling) hebben we deze samen met Volvo V60 verkocht en vervolgens weer 2 andere 2e hands 2013 Opel Ampera's erbij gekocht. Een van deze Ampera's heeft de kritische 60 maanden termijn ook alweer overschreden en heeft plaats gemaakt voor de nummer 4 in de reeks van 2e hands Opel Ampera's. Alle Ampera's hadden bij aanschaf een kilometerstand van 80.000 tot 100.000 km en tot nu toe (laat ik de dag niet prijzen ......) hebben we behoudens regulier onderhoud en af en toe koelvloeistof of sleutel 10, geen grote problemen gehad. Afgelopen week een "Service Hoogspanningsysteem" melding gehad en via Google op dit forum terecht gekomen. Volgens onze dealer zou dit met een "software update" van € 240 (alhoewel binnen garantie??) opgelost moeten zijn. Echter na het lezen van diverse storingsonderwerpen mogen wij ons alleen maar erg gelukkig prijzen als ik alle problemen zie die wij (nog) niet hebben meegemaakt. In September en December 2018 zullen we afscheid gaan nemen van de laatste 2 Opel Ampera's. Deze zullen vervangen worden door 2x Hyundai Kona (EV natuurlijk) omdat de bestelling van een Tesla model 3 te lang op zich liet/laat wachten. Tot die tijd hoop ik niet dat ik een expert ga worden van de vele storingen op dit forum. Mocht dit wel zo zijn, dan ben ik in ieder geval niet alleen.

Re: Nieuw maar bijna definitief ex-Ampera (PHEV) rijder

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2018, 07:53
door japio
Jan, is het niet deels perceptie?
In 2015 lag de prijs van een gebruikt exemplaar rond 15k en dan maak je je niet heel druk meer om een navigatiesysteem wat niet voldoet.
En mogelijk hadden jullie exemplaren al een nieuw lager (*1,2 of 3), een nieuwe 12Volt accu en wat updates gekregen waardoor je 'schoon' en zonder lastig te duiden klachten kon beginnen.

Re: Nieuw maar bijna definitief ex-Ampera (PHEV) rijder

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2018, 09:10
door Ivo
Welkom op het forum Jan :thumbup:

Re: Nieuw maar bijna definitief ex-Ampera (PHEV) rijder

BerichtGeplaatst: do 02 aug 2018, 10:26
door Vision
Welkom Jan,

eindelijke weer eens een ervaren PHEV rijder erbij.

Volgens mij is de Ampéra een prima auto, als je een aantal zaken accepteert die ondertussen in andere nieuwe auto's zijn opgelost cq voorzien.

De technische problemen die zich bij een Ampéra voordoen zijn best logisch voor zo'n (toen) nieuw concept.

1. Lagers: foutje, worden vervangen.
2. Software: beperkt herstel, anders in de volgende versies
3. Navigatie: doen we niet meer aan (neem maar een mobieltje)
etc etc

Geniet van de Ampéra's, Volvo's en KONA's: ze zijn geweldig

Re: Nieuw maar bijna definitief ex-Ampera (PHEV) rijder

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2018, 09:14
door Timmertje
Welkom, al lijkt het maar tijdelijk te zijn.

Zelf zijn wij hier ook wel ingestapt met het idee, het is een computer met wielen. Dus we zullen wel een keer opnieuw moeten opstarten. Een keer een melding links en rechts zal ook wel gebeuren. Tot op heden hebben we alleen stuurslot een paar keer gehad, toen het wat kouder was. Nu warm, niks meer.

Hier nog niks gehad verder met de auto. Gekocht bij de dealer en dealer niet meer gezien. Dat was bij onze nieuwe Benz een heel ander verhaal :)

Nogmaals welkom.