Het is nu do 28 maart 2024, 14:55


Vaarwel (lease)diesel!

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

FlyAirJ

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: za 08 sep 2018, 16:53
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Vaarwel (lease)diesel!

Berichtdi 25 sep 2018, 19:41

Al sinds jaar en dag rij ik met een auto van de zaak, in de meeste gevallen een leaseauto. Zo ook bij het bedrijf waar ik inmiddels 11 jaar werk. Deze auto's zijn steeds uitgerust geweest met diesel, benzine of (destijds) lpg. De auto waar ik op dit moment in rijdt, een Skoda Superb 1.6 TDI, loopt tegen het einde van zijn leasetermijn. Daarom ben ik net vóór de zomervakantie met mijn wagenparkbeheerder in gesprek gegaan over een opvolger.

Hij gaf me al snel aan dat diesels sinds kort uit de gratie zijn binnen het bedrijf, en dat ik dus moet kiezen voor een benzinemodel. Gaandeweg het gesprek werd ook duidelijk dat de nieuwe BPM maatregel er voor zou gaan zorgen dat auto's in aanschaf (en dus bijtelling) fiks duurder zouden gaan worden. Als ik de kosten toch binnen de perken wil houden zou ik dus moeten kiezen voor een kleinere auto. Inmiddels is sinds de komst van de Superb onze oudste het huis al uit, en de jongste heeft ook al plannen, dus dat is niet per sé een probleem voor ons.

Toen de beste man aangaf dat ik ook een EV zou kunnen overwegen moest ik wel even achter mijn oren krabben. Maximaal 200 km bereik voordat je uren aan een lader moet, dat is voor mij als projectmanager die vaak onderweg is niet handig. En een Tesla valt ver buiten mijn leasebudget, dus dat is ook geen alternatief.

Maar tijdens de vakantie ben ik toch eens op de tablet aan het onderzoeken gegaan... Er blijken inmiddels toch betaalbare auto's met een veel grotere actieradius beschikbaar te zijn of te komen! En na wat meer onderzoek (rij-impressies, ervaringen, hoe zit dat nou met laadpalen en snelladen...) ben ik toch steeds meer geïnteresseerd geraakt. Na de vakantie ben ik dus nog maar eens met de wagenparkbeheerder gaan praten, en heb ik (samen met echtgenote) besloten een paar proefritten te maken.

Eerst hebben we gereden in de Hyundai Kona EV (toen die net een week bij de dealers stond). Een fijne, moderne auto. Prima comfortabel, en wat een acceleratie! Wel wat krap, maar ruim genoeg voor met ons tweetjes. Maar, onze zoon is nog niet weg, en we zijn ook wel eens op stap met vrienden of ouders. En met vier volwassenen in de Kona kruipen (zowel mijn echtgenote als ik zijn vrij lang) gaat het niet worden. De ruimte tussen de bestuurdersstoel op mijn zitpositie afgesteld en de achterbank is net voldoende voor een paar dunne kinderbeentjes. Dat is voor ons dus wel een nadeel.

Daarna hebben we gereden in de Ampera-e. Van de dealer mocht ik 'm laat in de middag meenemen en de volgende ochtend weer inleveren. Prima de gelegenheid gehad om te proberen dus! Ik had al veel gelezen over het (tegenvallende) afwerkingsniveau (voor een auto van die prijs) en het Amerikaanse interieur. Wij vinden het echter wel fraai. Wat ik wat vreemd vindt is de hoedenplank die als een soort opgespannen panty tussen de bank en de achterklep bevestigd is. De ruimte valt me wel weer reuze mee. De auto lijkt kleiner dan hij daadwerkelijk is. Hoewel de Superb koning van de been- en kofferbakruimte is (met twee lange kinderen hebben we 'm destijds om die reden gekozen) kan ik toch prima "achter mezelf" zitten. De Ampera-e rijdt ook prettig en comfortabel. Voor ons was de keuze na de proefrit wel duidelijk... Meer ruimte dan de Kona, prima comfort! Een bijkomende overweging is dat mijn wederhelft een overgevoeligheid voor fijnstof blijkt te hebben. Wij zijn daardoor bewuster gaan kijken naar ons energiegebruik en vervuiling. Een EV past daar uiteraard prima bij!

De bestelling loopt inmiddels, en de verwachting is dat er vanaf maart/april een Quantum grijze Ampera-e Business Executive voor de deur staat. Wij hebben het geluk een eigen oprit voor ons huis te hebben, dus het plaatsen van een eigen laadstation is geen probleem. Met een werkelijk bereik van (voor zover ik heb begrepen) zo'n 350km kan ik zeker 95% van mijn ritten zonder tussentijds opladen maken, voor de rest staan er snelladers om de laatste benodigde kilometers "bij te tanken". Het dak van ons huis is helaas niet geschikt voor meer dan 4 zonnepanelen, dus dat is voor ons niet interessant. Wel is het zo dat we voor onze stroom een windstroom contract hebben, dus we gaan in elk geval wel groen rijden!

Ik kan bijna niet wachten!

Groet,
Robbert-Jan.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2684
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Vaarwel (lease)diesel!

Berichtwo 26 sep 2018, 10:01

Bedankt voor je uitgebreide kennismaking, Robbert-Jan en welkom op het forum.

Interessant om te lezen dat je de Ampera-e verkiest boven de Kona. 8-)
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Vaarwel (lease)diesel!

Berichtwo 26 sep 2018, 10:20

Ivo schreef:Interessant om te lezen dat je de Ampera-e verkiest boven de Kona. 8-)


Recalcitrant noemen we dat ;-)

Goes to show: een auto kiezen doe je niet puur op 'objectieve' gronden. Daarbij: denk dat in het algemeen je minder kritisch bent als het niet je eigen auto is maar de werkgever betaalt.

En nou echt even positief: er zijn veel slechtere auto's :lol:

Veel plezier met de voorpret en het daadwerkelijke rijden. Oef, dat duurt nog wel even....
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

FlyAirJ

Newbie

  • Berichten: 2
  • Geregistreerd: za 08 sep 2018, 16:53
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Vaarwel (lease)diesel!

Berichtdi 02 okt 2018, 16:11

Ivo schreef:Interessant om te lezen dat je de Ampera-e verkiest boven de Kona. 8-)


In een vergelijkingstest (youtube, ik geloof van Autoweek) tussen de Kona en de Ampera-e vertelde de presentator dat de Kona lekker ruim is, en dat hij prima achterin past. Zijn lengte werd er niet bij vermeldt, maar veel meer dan 1,80m zal het niet geweest zijn denk ik. Het deel van de tijd dat aan de Ampera-e werd besteedt was een stuk korter dan dat wat beschikbaar was voor de Kona, en het is vast daarom geweest dat de ruimte (ook achterin) de Ampera-e niet besproken werd. Men zou ook kunnen denken dat de presentator de voorkeur wat probeerde te sturen, maar zo ben ik niet ;) .

Tuurlijk is de Kona wat gelikter, misschien op bepaalde vlakken wat beter doordacht en/of uitgewerkt. Maar daar heb je niets aan wanneer de ruimte niet geschikt is voor lange mensen zoals wij.

Intussen heb ik doorgekregen dat de levering van onze Ampera-e in week 11 van het komende jaar moet gaan plaatsvinden... Nog maar 5 maandjes slapen dus! :D



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron