Het is nu do 18 apr 2024, 04:32


Bijna nieuwe Ampera rijder

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Sjoisw

Newbie

  • Berichten: 9
  • Geregistreerd: ma 19 nov 2018, 00:06
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 50
  • Auto: Ampera

Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtma 19 nov 2018, 00:10

Afgelopen zaterdag hebben wij onze Kia Rio diesel ingeruild voor een Ampera occasion. Parelmoer kleur en 118.000 km op de teller. Hij wordt nu gepolijst, schoongemaakt en krijgt nog een beurt. Daarna mogen we hem ophalen. Ik ben erg benieuwd! Woon-werkverkeer is voor mij 15km enkele reis, dus dat moet goed komen. Van de zomer nog wat extra panelen op de overkapping zodat we echt “gratis” rijden.

Wel alvast een eerste vraag: wel of geen laadpaal bij huis? Op het werk kan ik niet laden.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtma 19 nov 2018, 15:06

Sjoisw schreef:Afgelopen zaterdag hebben wij onze Kia Rio diesel ingeruild voor een Ampera occasion. Parelmoer kleur en 118.000 km op de teller. Hij wordt nu gepolijst, schoongemaakt en krijgt nog een beurt. Daarna mogen we hem ophalen. Ik ben erg benieuwd! Woon-werkverkeer is voor mij 15km enkele reis, dus dat moet goed komen. Van de zomer nog wat extra panelen op de overkapping zodat we echt “gratis” rijden.

Wel alvast een eerste vraag: wel of geen laadpaal bij huis? Op het werk kan ik niet laden.


Welkom!

Tsja... ik heb er wel een thuis neergezet. Maar dat komt vooral doordat ik een lui v@&#$% ben. Daarvoor had ik de laadkabel "gewoon" door het kattenluik aan het stopcontact van de droger (met een eigen "groep" in de meterkast) hangen... maar die laadpaal (met "eigen" kabel) is een stuk handiger/sneller (thuiskomen, knopje van laadklep in drukken, uitstappen, kabel erin, pasje langs laadpaal, auto op slot en klaar). Daarnaast vinden de hoogspanningsbatterijen van de Ampera het - in principe - fijn om zo vaak als maar enigszins mogelijk aan de stekker te hangen...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtdi 20 nov 2018, 11:42

Wim heeft er hier een te koop staan...
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtdi 20 nov 2018, 12:04

Je kunt heel simpel een rekensom maken: als de snelheid van laden met de omalader voldoende is kost je dat buiten een verlengsnoer of een buitenstopcontact -nagenoeg- niks.Enige nadeel is dan wel dat het laadverlies met de omalader wat groter is dan met een wandlader.

Kostentechnisch moet je wel heeeeeeeeel wat jaren rijden wil je een wandlader eruit halen. Dat lukt veel makkelijker met een volledig elektrische auto dan met de Ampera.

Wat je natuurlijk ook mee kunt wegen is het gemak: in plaats van te emmeren met losse snoertjes is het wel heel makkelijk om de auto aan een wandlader te kunnen koppelen bij thuiskomst.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Sjoisw

Newbie

  • Berichten: 9
  • Geregistreerd: ma 19 nov 2018, 00:06
  • km-stand: 118000
  • Lifetime: 50
  • Auto: Ampera

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtdi 20 nov 2018, 12:06

En ik heb toch wat enge dingen gelezen over gesmolten stopcontacten, overbelasting e.d. Een speciale lader geeft ook een veilig gevoel. De meeste km’s zullen trouwens wel elektrisch zijn.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtwo 21 nov 2018, 14:28

Sjoisw schreef:En ik heb toch wat enge dingen gelezen over gesmolten stopcontacten, overbelasting e.d. Een speciale lader geeft ook een veilig gevoel. De meeste km’s zullen trouwens wel elektrisch zijn.


Het veiligheidsaspect valt heel gemakkelijk te realiseren met een kleine aanpassing in de meterkast op de groep waar je de lader gaat aansluiten.

Vergat ook nog kosten voor aanleg nieuwe groep. Ook al maak je heel wat elektrische kilometers, dan nog haal je de kosten er zeker de eerste 5 jaar niet uit (ben even lui, geen zin om te rekenen ;-) extra laadverlies omalader afzetten tegen alle kosten aanleg groep + aanschaf wandlader + aansluitkosten).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtwo 21 nov 2018, 21:34

De terugverdientijd valt best mee, omaladers zijn een stuk duurder dan een kabel voor een laadpaal en duurzaam zijn ze ook al niet (klein relais ivm de beperkte ruimte).
De extra groep is wél een duurzame investering want deze gaat makkelijk 20 jaar mee en omgeslagen is het een 'kostenpost' van maar een paar tientjes per jaar.
Bij mij gaat er nu zeker één stopcontact per jaar in rook op en dit komt doordat ik regelmatig met 12 Ampère laad. (Ampera en een elektrische Kangoo)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Bijna nieuwe Ampera rijder

Berichtza 24 nov 2018, 11:17

Welkom!!!
Ik laad al meer dan 3,5 jaar op met de “omalader”, ik woon in een appartementen complex, dus geen eigen grond waar een laadpaal kan staan. (Auto staat min of meer onder het balkon geparkeerd en geen stoep waar mensen over kabels zouden kunnen struikelen)
Mocht ik in de toekomst wel de mogelijkheid hebben van een vaste parkeerplek/oprit/eigen grond, dan zou ik een laadpaal wel overwegen, maar meer van uit gemaks oogpunt. (Iets sneller opgeladen, voorverwarmen verbruikt dan geen deel van de acculading)
Afbeelding



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron