tverdeni schreef:Gefeliciteerd met deze prachtige auto. Ik heb vanaf begin dit jaar precies dezelfde auto (uitvoering en kleur) als eerste elektrische en het bevalt mij helemaal goed.
De range is geweldig en de prestaties net zo. Ik laad bij de voordeur en de stroom komt van zonnepanelen.
Wel heeft hij een paar rare dingen zoals spiegels die in kunnen klappen maar dit niet automatisch doen en hij heeft een afstand detectie op de voorganger maar geen adaptieve cruise control.
Daar valt mee te leven hoor en misschien komt er ook ooit weer een app waar je wat mee kan. Fijne kilometers gewenst!
Het is inderdaad vreemd dat de spiegels niet automatisch open kunnen klappen, dit lijk mij een (uitgeschakelde) software issue, want ze klappen immers al elektrisch in, dus zou dat best gelijktijdig kunnen zijn met bijv. de centrale deurvergrendeling. Het gekke is dat ik precies hetzelfde had met de Leaf. Elektrisch inklapbare spiegels, maar niet automatisch. Pas bij de Leaf 2 gebeurt het automatisch. Volgens mij een softwaredingetje.
Ik vraag me af of dit bij de Executive uitvoering ook zo is, en of daar de software "unlocked" is.
Ik heb een laadstation aan mijn gevel gehangen (EV-Box), maar verkeer in de prettige omstandigheid dat ik op mijn werk kan laden, dus verwacht mijn laadstation niet zoveel te gebruiken, vooral met deze range
. De Leaf moest natuurlijk veel vaker aan de lader dus ook thuis als ik vrij of vakantie had of verder weg wilde. Ook heb ik (nog geen) zonnepanelen op het dak, maar wil ik die in de nabije toekomst nog wel gaan aanschaffen.
Inderdaad apart dat er wel afstandsdetectie op zit en zelfs Forward collision alert met automatic Emergency City Braking en Active Lane Keep assist, dus de radar met aansturing naar de techniek is er. Ook dit lijkt me een softwaredingetje.
De stoelen hebben wel duidelijk minder steun dan die van de Leaf en lijkt er vooral steun aan de onderzijde van de rugleuning te ontbreken en zou er eigenlijk op die plek wat extra koudschuim o.i.d. aangebracht moeten worden, want verder zitten de stoelen wel goed. Ik vind het verder jammer dat de knipperlichten niet in de mooie LED-achterlichten zijn verwerkt (en voor in de koplampen, bijv. naast de LED-dagrijverlichting) maar in een rare balk op de bumper. Ook vind ik de gloeilampen van de knipperlichten achter nogal zwakjes, dus heb daar al LED lampen in gezet (type WY21W of 7440) en die zijn nu veel duidelijker. Ik had deze ook in de Leaf en had er nog twee liggen. Alleen voor de voorkant wil ik ze nog vervangen en heb ik er inmiddels twee besteld.
De reden is dat ik regelmatig meemaak op rotondes dat ik denk dat bestuurders geen richting aangeven bij het verlaten van de rotonde (irritant!), maar na goed kijken ik vaak toch iets van oranje schijnsel zie knipperen. Vooral bij het zonnige weer zie je die zwakke halogeenpitjes gewoon amper vanuit een bepaalde hoek. Dan zijn LED's veel duidelijker en ook het onmiddellijk aan- en uit knipperen vind ik mooier. Blijft raar waarom de meeste auto's als het om LED-verlichting gaat kiezen voor half-om-half beleid en deels LED- en deels gloeilamptechniek toepassen. Echt vreemd, maar bij de Leaf, die standaard LED-koplampen en achterlichten heeft, hetzelfde.
Het is een beetje jammer dat de Ampera-E geen LED-koplampen heeft, maar maakt de Bi-Xenon verlichting veel goed, alleen zijn die iets minder wit dan de LED-koplampen van de Leaf. Maar goed je kan niet overal over vallen, de lichtopbrengst is in ieder geval uitstekend en het automatische groot licht werkt verrassend goed.