Het is nu zo 28 apr 2024, 17:23


Even voorstellen

Stel jezelf en je auto('s) hier voor aan de anderen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

rcarels

Newbie

  • Berichten: 3
  • Geregistreerd: vr 24 feb 2023, 19:28
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Even voorstellen

Berichtdi 28 feb 2023, 22:47

Hallo iedereen,

Na vele, vele jaren in klassieke Volvo's gereden te hebben (de laatste 25 jaar een Amazon Combi) wordt het nu tijd voor iets moderners, en iets waar misschien iets minder bakken geld in gaan zitten. Het concept van de Ampera komt op mij over als iets heel bijzonders, en daarme stap ik in één keer vanuit de jaren '60 een soort Star Trek in. Ik ben dus een beetje de boel en de markt aan het verkennen, en zie wel wat te koop staan hier en daar.

Omdat dit voor mij nog een compleet onbekende materie is, vraag ik me af of er nog ergens aankooptips te vinden zijn. Waar moet je specifiek erg op letten als je een Ampera koopt? Ik zag ergens toch wel iets over roest aan de onderkant, hoe zijn jullie ervaringen daarmee? Hoe zit het met de accu's? Zoals Opel ze gebruikt lijkt het dat er weinig degradatie is, maar een deel zal ook afhangen van hoe een vorige eigenaar de auto gebruikte: als die veel electrisch reed en vaak oplaadde zal het anders zijn dan wannneer de auto nooit een laadpaal zag en altijd met half (of heel) lege accu's stond.

Wie kan hier iets verstandigs over zeggen? Of is er op de site ergens een topic over?


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Even voorstellen

Berichtwo 01 maart 2023, 11:53

Je kunt het beste een volgeladen auto meevragen en de batterij helemaal leegrijden. Dan kun je in de auto aflezen hoeveel kWh er is verbruikt. Idealiter is er niet iets meer dan 10 kWh verbruikt. Met een auto uit 2012 met 200K op de teller kun je tussen 9,0 en 9,5 kWh verwachten. Volgens mij kunnen we ook een rapport uitdraaien van de batterij.

De batterij van de Ampera en Volt is 16 kWh groot en wordt tussen de 30 en 70 % gebruikt. In feite is steeds laden en ontladen in dit gebied een soort fitness voor de batterij.

Chevrolet schrijft voor dat na 10 jaar of 20.000 km de distributieriem moet worden vervangen. Opel geeft daar dacht ik geen duidelijkheid over. Als je aan de beurt bent, is het een vrij kostbare onderneming, omdat het onder de motorkap tjokvol zit.

Ik rijd de Volt nu een kleine 11 jaar en het is een van de weinige hybride auto's die (zolang de batterij niet leeg is) volledig elektrisch blijft rijden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne



Keer terug naar Voorstelronde

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten