Bepu schreef:Is het nu efficiënter om iets boven de 100 te rijden, of er net onder?
Kennelijk zit de hoofdmotor hoog in het toerental net beneden de 100, tot de generator bij schakelt. Je zou dus verwachten dat na het bij schakelen de totale hoeveelheid stroom verbruik minder zou zijn.
Het is jammer dat je nergens het actuele verbruik van je stroom (voor het rijden) kan zien. Dat balletje zegt volgens mij ook niet alles.
Volgens mij is er geen exact toerental waarbij de auto overgaat in aandrijving door 2 elektrische motoren, maar hangt het af van de weerstand die de auto ondervindt, en dat is afhankelijk van de wind, het wegdek, het totale gewicht, hellingshoek van het wegdek e.d. Ik heb even gezocht naar een forum onderwerp op gm-volt, maar niet zo snel kunnen vinden. Ik weet wel dat ik er daar meer over gelezen heb.
Je kan het zelf constateren door de cruise control op 100km/u te zetten en dan een afslag te nemen (uiteraard de cruise control tijdelijk uitschakelen met meest linkse schakelaar op stuur). Ga vervolgens weer de rijksweg op activeer(resume knopje op stuur) de cruise control weer zodra je op de oprit rijdt. Probeer een vlakke oprit te vinden zodat de helling van de oprit geen invloed heeft. De auto zal rap versnellen, de (elektrische)hoofdmotor zal flink wat toeren gaan maken totdat je op een gegeven moment duidelijk zal horen en/of merken dat de toeren van de hoofdmotor verlaagd wordt. Wellicht dat je zelfs het aankoppelen van de 2e motor zal voelen. Dit versnellen gaat door totdat de gewenste snelheid bereikt is, dan zal het toerental van de hoofdmotor verder verlaagd worden en het toerental van de tweede (elektrische)motor verhoogd op een zodanige manier dat de snelheid constant blijft met een zo laag mogelijk verbruik.
Dit effekt van het verlagen/verhogen van het toerental kan je ook ervaren door dezelfde proef te doen bij 90km/u, of 80km/u. De electronica aan boord is constant bezig de meeste efficiente verhouding actief te hebben tussen het gebruik van alleen de (elektrische)hoofdmotor of ook de tweede (elektrische)motor om de snelheid te rijden die de bestuurder wenst te rijden. Daarnaast heeft de auto ook nog de benzinemotor die mee gaat doen als de acculading te laag is geworden, of als de bestuurder dit wenst.
Op
Youtube staan drie hele leuke technische filmpjes die de werking van de vier verschillende modi van aandrijving heel goed uitleggen.
PS. In Volt model 2013 is het
actuele verbruik en regeneratie wel te zien, zoek op die pagina naar Power Usage Data! Ik weet niet of de Ampera 2013 dit ook heeft.