Het is nu vr 29 maart 2024, 06:55


Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Waar is nog meer Opel Ampera & Chevrolet Volt info?
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Sotelangi

Newbie

  • Berichten: 18
  • Geregistreerd: do 20 dec 2012, 23:18
  • km-stand: 4300
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtwo 26 dec 2012, 16:24

Het volgende artikel vond ik op internet. Veel van jullie zullen het al gezien hebben, maar toch, voor degenen die het nog niet kennen:
http://www.amt.nl/PageFiles/20707/002_2 ... milieu.pdf

Er staat onder andere een grafiek in die laat zien wat het effect van een lage buitentemperatuur, een leuke rijstijl en het gebruik van de airco is op de elektrische actieradius. Zeer leerzaam.
Je leest er ook in dat beneden 100 km/uur alleen de 111 kW elektromotor voor de aandrijving wordt gebruikt , maar dat daarboven ook de 54 kW generator als 2e motor wordt ingezet. Daardoor wordt voorkomen dat bij hoge snelheden de elektromotor een lager rendement heeft als gevolg van een hoger toerental :eh:


Offline

Bepu

Stamgast

  • Berichten: 296
  • Geregistreerd: za 21 apr 2012, 18:55
  • Woonplaats: Vlagtwedde
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtma 31 dec 2012, 18:42

Is het nu efficiënter om iets boven de 100 te rijden, of er net onder?

Kennelijk zit de hoofdmotor hoog in het toerental net beneden de 100, tot de generator bij schakelt. Je zou dus verwachten dat na het bij schakelen de totale hoeveelheid stroom verbruik minder zou zijn.

Het is jammer dat je nergens het actuele verbruik van je stroom (voor het rijden) kan zien. Dat balletje zegt volgens mij ook niet alles.


Offline
Avatar gebruiker

benver

Bekende

  • Berichten: 99
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2012, 11:25
  • km-stand: 145000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtdo 03 jan 2013, 15:56

Bepu schreef:Is het nu efficiënter om iets boven de 100 te rijden, of er net onder?

Kennelijk zit de hoofdmotor hoog in het toerental net beneden de 100, tot de generator bij schakelt. Je zou dus verwachten dat na het bij schakelen de totale hoeveelheid stroom verbruik minder zou zijn.

Het is jammer dat je nergens het actuele verbruik van je stroom (voor het rijden) kan zien. Dat balletje zegt volgens mij ook niet alles.

Volgens mij is er geen exact toerental waarbij de auto overgaat in aandrijving door 2 elektrische motoren, maar hangt het af van de weerstand die de auto ondervindt, en dat is afhankelijk van de wind, het wegdek, het totale gewicht, hellingshoek van het wegdek e.d. Ik heb even gezocht naar een forum onderwerp op gm-volt, maar niet zo snel kunnen vinden. Ik weet wel dat ik er daar meer over gelezen heb.

Je kan het zelf constateren door de cruise control op 100km/u te zetten en dan een afslag te nemen (uiteraard de cruise control tijdelijk uitschakelen met meest linkse schakelaar op stuur). Ga vervolgens weer de rijksweg op activeer(resume knopje op stuur) de cruise control weer zodra je op de oprit rijdt. Probeer een vlakke oprit te vinden zodat de helling van de oprit geen invloed heeft. De auto zal rap versnellen, de (elektrische)hoofdmotor zal flink wat toeren gaan maken totdat je op een gegeven moment duidelijk zal horen en/of merken dat de toeren van de hoofdmotor verlaagd wordt. Wellicht dat je zelfs het aankoppelen van de 2e motor zal voelen. Dit versnellen gaat door totdat de gewenste snelheid bereikt is, dan zal het toerental van de hoofdmotor verder verlaagd worden en het toerental van de tweede (elektrische)motor verhoogd op een zodanige manier dat de snelheid constant blijft met een zo laag mogelijk verbruik.

Dit effekt van het verlagen/verhogen van het toerental kan je ook ervaren door dezelfde proef te doen bij 90km/u, of 80km/u. De electronica aan boord is constant bezig de meeste efficiente verhouding actief te hebben tussen het gebruik van alleen de (elektrische)hoofdmotor of ook de tweede (elektrische)motor om de snelheid te rijden die de bestuurder wenst te rijden. Daarnaast heeft de auto ook nog de benzinemotor die mee gaat doen als de acculading te laag is geworden, of als de bestuurder dit wenst.

Op Youtube staan drie hele leuke technische filmpjes die de werking van de vier verschillende modi van aandrijving heel goed uitleggen.

PS. In Volt model 2013 is het actuele verbruik en regeneratie wel te zien, zoek op die pagina naar Power Usage Data! Ik weet niet of de Ampera 2013 dit ook heeft.
Gelukkig berijder van Summer White S, Leather ceramic whi/black, Navigation Audio Pack, Achteruitrijcamera met Park Pilot :-)


Offline
Avatar gebruiker

Odiebla

Stamgast

  • Berichten: 303
  • Geregistreerd: ma 24 sep 2012, 21:16
  • Woonplaats: Almereville
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtma 07 jan 2013, 13:30

Jij kunt het toerental van de electromotor boven het bandengeruis uit horen? Da's best knap... Ik hoor alleen de ICE toeren maken, maar de electromotor kan ik echt niet horen hoor.
Lithium White, wit interieur (auto moest passen bij witte iPhone6) alles d'r op en d'r aan, Lolo.


Offline
Avatar gebruiker

benver

Bekende

  • Berichten: 99
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2012, 11:25
  • km-stand: 145000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtdi 08 jan 2013, 15:38

Odiebla schreef:Jij kunt het toerental van de electromotor boven het bandengeruis uit horen? Da's best knap... Ik hoor alleen de ICE toeren maken, maar de electromotor kan ik echt niet horen hoor.

Radio uit en vol accelereren hoor ik 'm toch echt ;)
Gelukkig berijder van Summer White S, Leather ceramic whi/black, Navigation Audio Pack, Achteruitrijcamera met Park Pilot :-)


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtvr 11 jan 2013, 13:20

Vond hier een interessante en verhelderende post met video op het gm-volt forum waar het gedrag van de aandrijving in verschillende situaties mooi wordt weergegeven. Enjoy :thumbup:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline
Avatar gebruiker

benver

Bekende

  • Berichten: 99
  • Geregistreerd: vr 31 aug 2012, 11:25
  • km-stand: 145000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Interessant artikel over de werking van de aandrijving

Berichtvr 11 jan 2013, 16:17

boeuf schreef:Vond hier een interessante en verhelderende post met video op het gm-volt forum waar het gedrag van de aandrijving in verschillende situaties mooi wordt weergegeven. Enjoy :thumbup:

Mooi! Exact wat ik zou willen op mijn Galaxy tab met een OBD II bluetooth dongle en gebruik maken van het programma Torque. Nou nog de PIDs voor de RPMs en KWHs e.d. te weten zien te komen...

Er is trouwens heel mooi te zien dat acceleren op de hoofd elektrische motor gebeurt en als de gewenste snelheid bereikt is de tweede elektrische motor ingeschakeld wordt om het toerental van de hoofd motor te verlagen.
Gelukkig berijder van Summer White S, Leather ceramic whi/black, Navigation Audio Pack, Achteruitrijcamera met Park Pilot :-)



Keer terug naar Links

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron