wo 30 jan 2013, 18:32
Het echte oorzaak wordt niet genoemd: een machtsspel in de politiek. De Duitse autofabrikanten en toeleveranciers lopen niet voorop in E-autos, net zo goed als dat ze compleet de hybride autotechnologie gemist hebben. Ze geloven er gewoon niet in. Veel liever verkopen ze stinkdiesels als '3-liter auto'. En het meeste verdienen ze in luxeautos waar brandstofkosten en milieu minder belangrijk zijn.
Deze industrie lobbied en heeft heel veel invloed achter de schermen. Zo is er geen subsidie op de Ampera in Duitsland, en is de verkoop dus verschrikkelijk laag. De Ampera is een prima manier om met heel beperkte laadpaalinfrastruktuur toch veel elektrisch te kunnen rijden. Het probleem is: het is een Amerkaans product en geen Duits product. Dus komt er geen subsidie. Om precies te zijn: Volgens de EPA sticker is de waarvan van mijn Volt 45% Amerikaans (blikwerk, ICE), 20% Koreaans (accu) en 20% Japans (transmissie, E-motoren, power elektronics). Ampera is hetzelde.
Er zijn inderdaad wel veel zonnedaken en windmolens in Duitsland, en die draaien vrijwel volledig op belastingsgeld. Dat komt omdat niet tegen de belangen van een sterke bestaande industrie inging. Is ook meer reliefe