Aldebaran schreef:1 Hoge aanschafprijs
2 Actieradius beperkt
3 Opladen neemt veel tijd in beslag
4 Energiekosten nauwelijks voordeliger ivt benzineprijs
5 Hoge afschrijving (door toedoen van accu)
6 Weinig oplaadpunten
7 Milieuvriendelijkheid is discutabel (tenzij je de accu laadt via zonne-energie)
Puntje 4: Rare uitspraak.... Ik weet niet waar je dat op baseert, maar de energiekosten voor gebruik van fossiele brandstoffen zijn bijvoorbeeld volgens een TNO onderzoek, dat een jaar in beslag nam, circa 100% hoger dan die voor elektrische ‘brandstof’. Bron:
http://tweakers.net/nieuws/84606/energiekosten-elektrische-auto-helft-lager.htmlhttp://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/wat-kost-hetPuntje 7: Dit argument is ook niet sterk. Natuurlijk moet je groene stroom gebruiken (dat hoeft overigens niet alleen van zonnepanelen te komen) om het milieu minimaal te belasten. En gelukkig is dat ook heel gemakkelijk om te doen, omdat er veel aanbieders van volledig groene stroom zijn.
Punten 1,2,3, 5 en 6 hebben naar mijn mening allen te maken met de hoge kosten die gemaakt moeten worden voor nieuwe ontwikkelingen en de beperkingen van de techniek aan het begin van de ontwikkelingscurve. Vergeet niet dat de technologische ontwikkelingen van het benutten van fossiele brandstoffen voor transportdoeleinden meer dan 140 jaar geleden zijn begonnen. Elektrische auto's bestaan ook al lang, maar er heeft nooit een langdurige ontwikkelingscurve plaats gevonden in het recente verleden.
Consumenten zijn bereid om de hogere kosten van elektrische auto's te betalen als het product hip genoeg is en/of wanneer de alternatieven te duur worden (en dit kan letterlijk het geval zijn wanneer olie schaars genoeg wordt, of indirect wanneer de hoge kosten en schade van milieuvervuiling eindelijk duidelijk worden).
Ook waard om nog eens te benadrukken is dat in feite alle onwenselijke aspecten van elektrisch rijden direct zijn terug te voeren op de accu. Immers, vrijwel alle andere aspecten vallen in het voordeel uit van elektrische motoren (het rendement van een elektrische motor is bijvoorbeeld meer dan 100% hoger dan van een verbrandingsmotor (bron:
http://www.keuzesintransport.nl/web2/html/rendement.shtml) en elektrische motoren bevatten veel minder bewegende delen, (dus) vergen veel minder onderhoud en smering).
De accu vormt nog steeds de achilleshiel van elektrisch rijden en een spectaculaire verbetering van de accu techniek zou op dit moment bijzonder welkom zijn om de elektrische auto een nieuwe boost te geven.
Met vriendelijke groet,
Perry