Norbert schreef:Om het probleem bij de flitspalen neer te leggen vind ik wel erg makkelijk.
Ik ben er van overtuigt dat zonder flitspalen en trajectcontroles de situatie een stuk slechter zou zijn. Wat mij betreft mag er 24/7 overal trajectcontrole zijn, zou een hoop ellende & doden schelen.
onzin. "Te hard rijden" is al een onzin term. Er is een figuur geweest die eens heeft bepaald wat een maximum snelheid ergens moet zijn. In de bebouwde kom kan ik, ivm fietsers (kamikaze piloten overigens) en kinderen, nog begrip tonen voor deze maatregelen. Op de snelweg is het de grootst mogelijke onzin. Waarom kan het in Duitsland prima zonder die limiet? Wie heeft dat ooit verzonnen en in welk jaar? Hoe waren de autos toen gebouwd? En hoe stak het toen met de verkeersveiligheid? Kijk eens naar het aantal verkeersdoden in pakweg 1980 en nu, vergelijk daar ook eens de toename van het verkeer mee in aantallen. Hoe lang zijn die limieten al ongewijzigd op meeste snelwegen? gelukkig zijn er nu enkele wegen (tijdelijk) 130km/h, maar alsnog is de limiet onzin.
Het grootste gevaar ligt in het
verschil in snelheid, niet de daadwerkelijke snelheid die gereden word. Er is zelfs aangetoont dat op plekken waar de snelheid omhoog is gegaan er minder ongelukken zijn en op plekken waar de snelheid naar beneden word gegooid meer ongelukken.
(Te) Langzaam rijden zorgt (ook) voor enorm gevaar. Als er structureel harder gereden word (zie de 130km/h snelwegen) is de veiligheid alleen maar gewaarborgd.
Daar bovenop is er in mijn verhaal over de flitspaal nooit gesproken over te hard rijden. De hele stoet in mijn verhaal haalde nog niet eens de 100km/h en toch was er een idioot die op de rem trapte voor de flitspaal. Wat zijn/haar beweegredenen zijn geweest kunnen we alleen maar naar gissen, maar feit blijft dat, omdat er veel mensen uit angst op de rem schoppen bij die palen, ook al is het onnodig, er onveilige situaties ontstaan.
Bij de S117 op de A10 stonden vroeger ook palen in beide richtingen. Na de vele ketting botsingen daar hebben ze die toch maar weggehaald. Ra ra...
Overigens zijn de meeste flitspaal boetes mensen die ~10 km/h te hard rijden. Nou nou wat een gevaar op de weg en verschil in snelheid met de rest. Dit spekt alleen maar de staatskas. Snelheidsbelasting... Heeft totaal NIETS met veiligheid te maken. Noem 1 plek waar na het plaatsen van een flitspaal de verkeersveiligheid omhoog is gegaan. aub, kom maar met statistieken en ik geef je je gelijk. Helaas pis je naast de pot want die statistieken zijn er niet!
Ik kan mij ongelovelijk boos maken over zulke onzinnige, niet onderbouwde uitspraken zoals die van jou. Als je niet (hard) wilt rijden, neem dan lekker een fiets zou ik zeggen.