Het is nu di 21 mei 2024, 23:41


Mercedes C350 plugin hybrid

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtdi 01 maart 2016, 22:28

Arneb, ik denk dat je ArjanB verkeerd begrepen hebt.

Bij de Ampera/Volt draait altijd de elektra motor, die OF gevoed wordt door de accu OF door de benzinemotor. er is geen samenspel tussen beide en bij flink gassen gaat de benzinemotor flink 'loeien'.

Bij de Mercedes werken de elektramotor en benzinemotor samen en wordt de accucapaciteit -uitgaande van het gebruik van navigatie- optimaal ingezet opdat je met zo min mogelijk verbruik je eindbestemming bereikt. Dus niet eerst op de accu rijden en dan op de benzinemotor maar afhankelijk van de rit (snelwegen, stadsverkeer, overig) wordt de inzet van beiden bepaald. En dat is natuurlijk in essentie efficiënter, dat er minder accucapaciteit voorhanden is zorgt er alleen voor dat dit efficiënte samenspel niet zo lang kan duren.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

arneb

Vaste klant

  • Berichten: 212
  • Geregistreerd: vr 07 dec 2012, 12:51
  • km-stand: 95000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtdi 01 maart 2016, 22:38

NeufegliseThierry schreef:Arneb, ik denk dat je ArjanB verkeerd begrepen hebt.

Bij de Ampera/Volt draait altijd de elektra motor, die OF gevoed wordt door de accu OF door de benzinemotor. er is geen samenspel tussen beide en bij flink gassen gaat de benzinemotor flink 'loeien'.


Niet geheel juist: het Voltec platform is juist revolutionair omdat het een samenspel is van 2 elektromotoren/generatoren en 1 benzinemotor. De software in de auto kan 1 of 2 elektromotoren inzetten, maar ook de benzinemotor direct aan de aandrijflijn koppelen. In alle omstandigheden levert het platform de meest optimale aandrijving.

NeufegliseThierry schreef:Bij de Mercedes werken de elektramotor en benzinemotor samen en wordt de accucapaciteit -uitgaande van het gebruik van navigatie- optimaal ingezet opdat je met zo min mogelijk verbruik je eindbestemming bereikt. Dus niet eerst op de accu rijden en dan op de benzinemotor maar afhankelijk van de rit (snelwegen, stadsverkeer, overig) wordt de inzet van beiden bepaald. En dat is natuurlijk in essentie efficiënter, dat er minder accucapaciteit voorhanden is zorgt er alleen voor dat dit efficiënte samenspel niet zo lang kan duren.


Ik had inderdaad niet begrepen dat dit bedoeld werd, maar niet iederen zet zijn navigatie aan, zeker niet voor reguliere ritjes. In de praktijk zal dit dus van relatief weinig invloed zijn. Bovendien blijft het probleem dat de C350 happig is om de benzinemotor bij te schakelen. Alleen als je dit specifiek uitzet kun je de benzinemotor uitschakelen. Dit zal in de praktijk ook weinig gebruiken.

Als je objectief naar de aandrijftechniek kijkt en die cijfers bekijkt die ik aanhaalde dan zie je dat Merc iets zuiniger is wanneer hij op benzine draait, maar juist de combinatie die de Ampera biedt levert in de praktijk een veel efficienter gebruik van energie en brandstof op. Dat de Merc leuke software heeft om middels de navigatie het onderste uit de kan te schrapen is prima, maar objectief blijft de Ampera zuiniger in dagelijks gebruik.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 07:52

Volgens mij praten we nog steeds wat langs elkaar heen: het gaat hier niet om zuiniger maar hoe efficiënt twee motoren met elkaar samenwerken.

Maar goed: verder lekker belangrijk :)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 07:53

arneb schreef:het Voltec platform is juist revolutionair omdat het een samenspel is van 2 elektromotoren/generatoren en 1 benzinemotor.


Sinds wanneer heeft de Volt 2 elektromotoren?

Mijn Ampera had 1 elektromotor en 1 benzinemotor, die laatste wordt ook wel aangeduid met "generator". Kennelijk heb jij een heel uniek exemplaar?
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

arneb

Vaste klant

  • Berichten: 212
  • Geregistreerd: vr 07 dec 2012, 12:51
  • km-stand: 95000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 12:13

NeufegliseThierry schreef:
arneb schreef:het Voltec platform is juist revolutionair omdat het een samenspel is van 2 elektromotoren/generatoren en 1 benzinemotor.


Sinds wanneer heeft de Volt 2 elektromotoren?

Mijn Ampera had 1 elektromotor en 1 benzinemotor, die laatste wordt ook wel aangeduid met "generator". Kennelijk heb jij een heel uniek exemplaar?


Ik denk dat jij dan toch echt een heel uniek exemplaar gehad hebt, mijn Ampera (en ik denk alle Ampera's van de mensen op het forum) werkt zo:
Afbeelding

NeufegliseThierry schreef:Volgens mij praten we nog steeds wat langs elkaar heen: het gaat hier niet om zuiniger maar hoe efficiënt twee motoren met elkaar samenwerken.

Maar goed: verder lekker belangrijk :)


We praten denk ik niet langs elkaar heen: zoals aangegeven werkt het Voltec platform door een combinatie van 2 motorgeneratoren (MGA en MGB) en de ICE juist heel efficient samen en zal het Voltec platform in dagelijks gebruik (lees: 90% van de gevallen) efficienter omgaan met energie. Dat er situaties zijn dat Merc misschien wat efficienter samenwerkt is verder niet zo relevant, want het gaat simpelweg om de hoeveelheid energie die je nodig hebt om een afstand te overbruggen. Dat pakt bij de Voltec bijna altijd efficienter uit. De 2de generatie Voltec is overigens altijd efficienter dan de Merc.


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 12:18

NeufegliseThierry schreef:Sinds wanneer heeft de Volt 2 elektromotoren?

Mijn Ampera had 1 elektromotor en 1 benzinemotor, die laatste wordt ook wel aangeduid met "generator". Kennelijk heb jij een heel uniek exemplaar?

Nu is het duidelijk dat jouw Ampera minder goed was! Jouw Ampera was een motor verloren. :lol:
Zie http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=230
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 14:38

LOL

Dank voor het verhelderende plaatje, weer wat geleerd! Had zelf wat gegoogled maar dat leverde niet zo'n duidelijk schema op.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

ArjanB

Vaste klant

  • Berichten: 247
  • Geregistreerd: ma 11 feb 2013, 00:11
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 26
  • Auto: Volt

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtwo 02 maart 2016, 22:17

Ik bedoelde inderdaad dat de beschikbare energie in combinatie met de navigatie beter ingezet wordt.

In de praktijk rij ik nu namelijk inderdaad rond de 6l per 100km.
Met de Ampera was dit hooguit 3,5l per 100km.
Tja als je meer dan 200km per rit gaat rijden dan zal de MB uiteindelijk minder benzine rijden, voor mij is dat lood om oud ijzer. Want niet iedereen zal meer dan 100km per rit afleggen denk ik.
Op zich niet verkeerd voor een auto die erg zwaar is, zwaarder zelfs dan de ampera.

Als ik aan de andere kant zie en voel wat ik ervoor terugkrijg dan is het een goede keuze geweest.
Mijn kinderen passen prima achterin, er is meer laadruimte beschikbaar. Dus in de dagelijkse praktijk is de auto ook veel aangenamer om mee te rijden.

Dan heb ik het nog niet gehad over de luchtvering en de 100% beter zittende stoelen (oh ja toch wel :D )
De Led verlichting is ook veel beter dan bij iedere auto die ik tot nu toe heb gehad.
De schuko oplader start op 8A te laden en je kan op de lader zelf een knopje indrukken om naar 12A te gaan.
3 jaar GRATIS navigatie updates
Een remote app die veel kan uitlezen en waarmee je voorverwarmen aan kan zetten.
Iets aan de hand ? dan gaat er automatisch een bericht naar je dealer en die belt jou voordat je stil komt te staan voor een afspraak (tenminste dat is de theorie)
Zelf heb ik ook keyless entry en 360 graden view erop en dat is wel heel gaaf.
HUD is ook erg handig overigens
Cruise control is adaptive (=snelheid aanpassen aan je voorganger)
En ga je tijdens de cruise control net over een lijn heen ? Dan corrigeert de auto dus zelf.
In theorie kan je het stuur loslaten en hij blijft tussen de lijnen rijden.

Zijn er dan geen minpunten ? Jawel hoor tuurlijk heeft de MB ook wat kinderziektes.

De kabel aansluiting zit in de achterbumper, dat is op zich niet zo erg, maar wel dat hij bijna horizontaal erin gestopt moet worden en dat er dus al meerdere auto's kortsluiting hebben gehad met overvloedig water.
Klep open laten staan ? Dan geen enkele waarschuwing in de auto dat hij nog open staat.
Sommigen melden problemen met windgeruis en weer anderen melden een schokkerige versnellingsbak.

Al met al een hele goede auto die veel luxer is dan de Ampera, maar dat moet je wel betalen.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtdo 03 maart 2016, 00:13

ArjanB schreef:Zelf heb ik ook keyless entry en 360 graden view erop en dat is wel heel gaaf.

Wat houdt 360 graden view in?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

Unit106

Moderator

  • Berichten: 1393
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 20:49
  • Woonplaats: Vlaardingen
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtdo 03 maart 2016, 00:19

Alex schreef:Wat houdt 360 graden view in?

LMGTFY : http://techcenter.mercedes-benz.com/en/ ... etail.html :lol:
Ampera : 2012 - 2019, Model 3 : 2019 - heden


VorigeVolgende

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast