Het is nu di 14 mei 2024, 22:23


Verbruik electrisch vs hybride

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
  • Auteur
  • Bericht
Offline

peterjn

Bekende

  • Berichten: 93
  • Geregistreerd: za 07 dec 2013, 20:27
  • Woonplaats: Den Haag (Leidschenveen)
  • km-stand: 29000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 11:23

japio schreef:
Poul schreef:Dat zal dan macro zo zijn, voor degene die zijn electrische auto grotendeels oplaadt met de electriciteit die hij van zijn eigen zonnepanelen krijgt, ligt dat percentage (op microniveau dus) anders.


http://www.besparenvanenergie.nl/energi ... lander.php

Per hoofd van de bevolking is er een geschat energieverbruik van 55 duizend kWh per jaar, bij mij thuis verbruiken 4 personen 220.000kWh en de paneeltjes op het dak wekken daar ergens tussen de 1% en 2% van op.


Sorry jaap je hebt een komma fout staan in het percentage ;)

Totaal verbruiken we zo 938 TWh aan energie (55 kWh x 16900000)
Totaal wordt er 0,7 TWh aan zonneenergie geproduceerd (800 MW piek x 8760 (uren in het jaar) x 0,1 (Gemmiddel opbrengst)

Kortom 0,075% wordt opgewekt met zonnepanelen.


Offline

peterjn

Bekende

  • Berichten: 93
  • Geregistreerd: za 07 dec 2013, 20:27
  • Woonplaats: Den Haag (Leidschenveen)
  • km-stand: 29000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 12:16

wseelde schreef:'t Is inderdaad maar net hoe je rekent. Maar als ik even redeneer dat al mijn persoonlijk opgewekte zonne-energie wordt opgereden, kan ik met mijn jaarlijkse opbrengst van 3600 kWh toch mooi zo'n 16.000 km rijden. Het resterende deel kan ik bij mijn werkgever aftappen, voor slechts een tientje per maand :clap: En ook die koopt groene stroom in.
Dus waar een wil is....

Maar als je je bolide altijd thuis vol pompt met grijze stroom :shock: , dan is de winst voor het milieu natuurlijk zeer minimaal en doe je het blijkbaar vooral voor je eigen portemonnee. Op zich ook niks mis mee natuurlijk... :D


Een producent van duurzame energie ontvangt:
- Voor de levering ~ 4,5 cent / kWh
- GvO 0,1 - 0,2 cent /kWh
- SDE (subsidie) varierent van 4,5 - 33,6 cent/kWh
Een producent van duurzame energie ontvangt dus meer aan subsidie dan aan de levering! Deze subsidie wordt betaald door ons allemaal via de belastingen. Kortom we betalen allemaal voor groene stroom.

Wat jij verstaat onder groene stroom is stroom waarvoor de leverancier GvO heeft ingekocht. De inkoop van groene stroom dus 2-4% duurder. Wij met ze alle betalen de resterende 105% via de belastingen.

Ook jij ontvangt subsidie voor je zonne paneel namelijk 14,9 cent/kWh (niet betaalde energie belasting) (~536 Euro voor 2015).


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 12:54

energie die ik zelf opwek ga ik geen belasting over betalen.
dus zie dat niet als subsidie.

en ik kan moeilijk aangesproken worden over het overmatige energie verbruik van andere
ik weet zeker dat ik per saldo veel minder verbruik dan andere

zonder zonnepalen maar puur door er in eerste instantie bewust mee om te gaan ( word vanzelf gewoon net zo natuurlijk als eten ) heb ik 1500kwh per jaar met 3 personen. ( minus de EV nu dan )
maar daar zijn nu Zonne panelen voor.
een kleine uitbreiding en er word meer geproduceerd dan dat word verbruik.
als we alle daken in NL vol leggen en ook nog eens bewuster om gaan met de energie ( wel die combi ) hebben we geen stroom centrale meer nodig.
energie kan worden opgeslagen in water bekken en met 2e hands Ev accus ;-)

natuurlijk in de praktijk wil je graag een backup hebben dus zullen er een paar open blijven.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline

peterjn

Bekende

  • Berichten: 93
  • Geregistreerd: za 07 dec 2013, 20:27
  • Woonplaats: Den Haag (Leidschenveen)
  • km-stand: 29000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 14:17

gl640 schreef:energie die ik zelf opwek ga ik geen belasting over betalen.
dus zie dat niet als subsidie. .

Energiebelasting wordt geheven op het verbruik en heeft niets te maken met de productie. Productie met zonnepanelen ontvangt subsidie. Je moet dus 14,9 cent/kWh betalen voor het verbruik (laden auto). De zonnepanelen ontvangen 14,9 cent/kWh subsidie. Het saldo is dus nul voor jou. Echter de alle belastingbetalers moeten wel de subsidie opbrengen. De subsidie die jij ontvangt gebruik jij om de investering in de zonnepanelen te bekostigen. Kortom wij met ze alleen betalen indirect jou zonnepanelen.


gl640 schreef:en ik kan moeilijk aangesproken worden over het overmatige energie verbruik van andere
ik weet zeker dat ik per saldo veel minder verbruik dan andere

zonder zonnepalen maar puur door er in eerste instantie bewust mee om te gaan ( word vanzelf gewoon net zo natuurlijk als eten ) heb ik 1500kwh per jaar met 3 personen. ( minus de EV nu dan )
maar daar zijn nu Zonne panelen voor.
een kleine uitbreiding en er word meer geproduceerd dan dat word verbruik. .

Jij heb alleen invloed op de energie die je direct zelf verbruikt. Echter verbruik jij ook indirect energie (Openbare infrastructuur, winkels, de maatschappij) dit verbruik is per persoon 3x het verbruik waarop je invoeld hebt.
Wilt jij energie neutraal leven moet jij voor 28kWp aan zonnepanelen per gezinslid installeren


gl640 schreef:als we alle daken in NL vol leggen en ook nog eens bewuster om gaan met de energie ( wel die combi ) hebben we geen stroom centrale meer nodig.
energie kan worden opgeslagen in water bekken en met 2e hands Ev accus ;-)

Helaas niet waar.
We beschikken nog niet over de techniek om energie neutraal te leven. We zijn voorlopig nog sterk afhankelijk van fossiele brandstoffen. De problemen zitten niet alleen in de productie maar ook in de opslag. Waterbekken en 2e hands EV accu’s zijn absoluut niet toereikend voor opslag.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Verbruik electrisch vs hybride

Berichtzo 22 feb 2015, 17:30

wel vreemd dat mensen in staat zijn om zogenaamd of the grid te leven
is denk ik eerder waartoe wij bereid zijn concessies te doen.
onze manier van leven dus verbeteren en omzetten van een consumptie naar anders om gaan met de resources.

de zonne energie gaat accus in en word daar opgeslagen om te gebruiken! of direct
Er gaat dan geen energie terug het net op en betaald jij dus geen ene cent aan mijn panelen

natuurlijk heb je voor een deel wel gelijk maar dat is met de huidige stand van denken en van zaken.
daar moeten we vanaf.
het is een transitie.

waar een wil is is een weg maar we willen vooral thuis op de bank blijven zitten met tablet in de hand een 2 meter groot tv scherm aan en de elektrisch deken om ons heen en dus zo min mogelijk doen helaas.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 17:40

peterjn schreef:Kortom wij met ze alleen betalen indirect jou zonnepanelen.

Eh, ik heb ze zelf betaald. Wel een stukje van de BTW teruggekregen. :?:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

wseelde

Bekende

  • Berichten: 82
  • Geregistreerd: vr 15 nov 2013, 22:22
  • Woonplaats: Eelde
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 21:36

Energiebelasting wordt geheven op het verbruik en heeft niets te maken met de productie. Productie met zonnepanelen ontvangt subsidie. Je moet dus 14,9 cent/kWh betalen voor het verbruik (laden auto). De zonnepanelen ontvangen 14,9 cent/kWh subsidie. Het saldo is dus nul voor jou. Echter de alle belastingbetalers moeten wel de subsidie opbrengen. De subsidie die jij ontvangt gebruik jij om de investering in de zonnepanelen te bekostigen. Kortom wij met ze alleen betalen indirect jou zonnepanelen.


Ik zie het toch net even anders...
Ik ontvang subsidie voor mijn geleverde stroom en ik betaal net zo veel energiebelasting om deze zelfde stroom weer af te nemen. Ik betaal dus mijn eigen subsidie :angel: Oftewel, ik schiet er niet zoveel mee op maar mag gewoon geleverde en afgenomen stroom tegen elkaar wegstrepen, wat me vrij reëel lijkt. Dus om nou te zeggen mijn subsidie op de geleverde stroom door ons allen moet worden opgebracht gaat volgens mij dus niet helemaal op.

Ik heb overigens destijds wel dik 500,- euro subsidie gekregen bij de aanschaf van de panelen uit de daarvoor bestemde subsidiepot. Daar hebben jullie dus allemaal wel aan mee betaald. :thumbup: Dat compenseert weer een beetje het feit dan ik 0.0 euro subsidie op mijn Ampera heb gehad als particuliere koper.. Overigens vind ik er niks mis mee, dat men met subsidies nieuwe ontwikkelingen in de groene richting wat ondersteunt om ze zo van de grond te krijgen. Zolang het dan ook maar echt wat bijdraagt.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Mercedes C350 plugin hybrid

Berichtzo 22 feb 2015, 22:06

wseelde schreef:Ik heb overigens destijds wel dik 500,- euro subsidie gekregen bij de aanschaf van de panelen uit de daarvoor bestemde subsidiepot. Daar hebben jullie dus allemaal wel aan mee betaald.

De BTW die jij via de leverancier aan de staat hebt betaald, is minstens zo groot als die € 500 subsidie, die die subsidie heb je ook zelf betaald. :idea: :lol:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik electrisch vs hybride

Berichtma 23 feb 2015, 00:25

De titel van deze topic dekt de lading niet echt... we hebben het over een energievraagstuk.
Sprekend voorbeeld is Alex, hij heeft wel panelen op zijn dak, maar geen eigen oplaadpunt. Als ik de redenatie van zonnestroom rijders volg dan zou hij ook al produceert hij een overschot minder groen rijden dan dat ik doe omdat mijn PV stroom wél de auto in gaat (toch?)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

peterjn

Bekende

  • Berichten: 93
  • Geregistreerd: za 07 dec 2013, 20:27
  • Woonplaats: Den Haag (Leidschenveen)
  • km-stand: 29000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: Verbruik electrisch vs hybride

Berichtma 23 feb 2015, 01:20

wseelde schreef:
Energiebelasting wordt geheven op het verbruik en heeft niets te maken met de productie. Productie met zonnepanelen ontvangt subsidie. Je moet dus 14,9 cent/kWh betalen voor het verbruik (laden auto). De zonnepanelen ontvangen 14,9 cent/kWh subsidie. Het saldo is dus nul voor jou. Echter de alle belastingbetalers moeten wel de subsidie opbrengen. De subsidie die jij ontvangt gebruik jij om de investering in de zonnepanelen te bekostigen. Kortom wij met ze alleen betalen indirect jou zonnepanelen.


Ik zie het toch net even anders...
Ik ontvang subsidie voor mijn geleverde stroom en ik betaal net zo veel energiebelasting om deze zelfde stroom weer af te nemen. Ik betaal dus mijn eigen subsidie :angel: Oftewel, ik schiet er niet zoveel mee op maar mag gewoon geleverde en afgenomen stroom tegen elkaar wegstrepen, wat me vrij reëel lijkt. Dus om nou te zeggen mijn subsidie op de geleverde stroom door ons allen moet worden opgebracht gaat volgens mij dus niet helemaal op.

Wie betaald dan de energiebelasting over jou verbruik? Juist de andere belastingbetalers. Dit komt dus op het zelfde neer.



wseelde schreef:Ik heb overigens destijds wel dik 500,- euro subsidie gekregen bij de aanschaf van de panelen uit de daarvoor bestemde subsidiepot. Daar hebben jullie dus allemaal wel aan mee betaald. :thumbup: Dat compenseert weer een beetje het feit dan ik 0.0 euro subsidie op mijn Ampera heb gehad als particuliere koper.. Overigens vind ik er niks mis mee, dat men met subsidies nieuwe ontwikkelingen in de groene richting wat ondersteunt om ze zo van de grond te krijgen. Zolang het dan ook maar echt wat bijdraagt.

Waar ik mij persoonlijk aan stoor is de misinformatie. Het probleem is veel groter en complexer en niet op te lossen door op ieder dak maar een zonnepaneel te plaatsen en een paar accu's in de kelder.

Iemand is niet groener omdat hij groene energie koopt en/of omdat hij zonnepanelen op zijn dak heeft. 98% van alle kosten verbonden aan vergroenen van onze samenleving gaat via belastingen en subsidies en is dus een inspanning van iedereen.


VorigeVolgende

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten