Pagina 1 van 3

Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 22:26
door NeufegliseThierry
Zoals elders ook zojuist beschreven, kogel is door de kerk. Heb een op 19-3-2015 geregistreerde Leaf gekocht voor 24.450,-- inclusief BTW (cataloguswaarde € 36.310,--) met 0 km op de teller.

Aangezien er vast wel een paar geĂ¯nteresseerden in volledig elektrische auto's alhier vertoeven zal ik een paar keer verslag uitbrengen van het vergelijk met de Ampera. Alvast een paar opmerkingen:

Uitrusting
aangezien de auto's (Leaf/Ampera/Volt) ongeveer tegelijkertijd op de markt kwamen is het best legitiem om het uitrustingsniveau met elkaar te vergelijken. Voor die (normaal gesproken) 36 mille krijg je in vergelijking met de meest recente nieuwprijs inclusief leder/navi (37.500,--, zie opel.nl, Ampera is nu echt voordelig geworden) het volgende meer bij de Leaf:
    Dual zone airconditioning
    Led verlichting voor
    Verwarmd stuurwiel
    Verwarmde achterbank
    Aroundview monitor (ipv dus 1 camera aan de achterzijde)
    Quick charger
    Elektrische buitenspiegels
    Meer ruimte op de achterbank (kan achter mezelf zitten...)
    Grotere bagageruimte
    Met mobiel bedienbare voorverwarming/voorkoelingsfunctie

Rijgedrag
Zal ik voor nu kort houden maar auto is stiller, je hebt een hogere zit (voor mij bij uitstappen fijn vanwege lichte heupklachten) en rijdt een stuk soepeler (geen vertraging meer bij 'gas'pedaal induwen op de snelweg).

En dit is 'm dan:

Afbeelding

Nu nog even wachten tot aflevering.

Tot slot niet onbelangrijk: aangezien op demovoertuigen jonger dan half jaar en minder dan 6.000 km ook nog MIA zit krijg ik wat ik nu bij moet betalen met inruil van de Ampera netto in mindering op belastingaangifte over 2015 en dus voor per saldo voor niks, nadda noppes over kunnen stappen :-)

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 22:57
door japio
Begrijp ik jou goed, Ampera er uit en Leaf er in?

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 23:14
door NeufegliseThierry
Yep!

(heb tekst iets aangepast opdat nu in startpost duidelijk is dat het om inruil gaat)

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: za 29 aug 2015, 23:31
door gl640
heb de leaf 1 gereden
dus die met licht kleurih dashboard
weet niet of er veel qua geluid is verbeterd maar ik vind de volt/ampera stille en vooral fijner rijden
ik houd niet van een hoge zit zeker bij lange ritten niet.
de ampera/volt vind ik echt een rijders auto voor lekker te cruisen op de snelweg.

gezien ik niet veel snelweg rij zijn mijn argumenten van hierboven die ik omscheef niet echt van toepassing
maar succes met je aankoop! helaas is de leaf voor mij niet praktisch anders was he een leaf geworden in plaats van.

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2015, 07:33
door japio
Duidelijk! Ik wil niet stilstaan op een plaats waar ik niet hoef te zijn, 160km is voor mij het minimum ook al vind ik de Leaf verder ok. Met de malle tarieven van Fastned in het achterhoofd spaar ik nog eventjes door voor een versie met een batterij van 28kWh ;)

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2015, 12:08
door Ivo
Zo'n Leaf zou over een jaartje of 2 zomaar eens een opvolger van mijn Ampera kunnen zijn :mrgreen:

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2015, 12:29
door Alex
Zo'n Leaf zou op dit moment goed bij mijn profiel passen qua actieradius en zo. Alleen zou ik bij overstap de KIA en MIA van de Volt voor anderhalf jaar moeten verrekenen en raak ik de 0% bijtelling kwijt. Alternatief: Over een paar jaar de tweede auto (waar ook nog MIA op zit) inruilen voor een Leaf en de Volt helemaal afrijden. Dat zie ik helemaal zitten.

Succes met je Leaf!

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2015, 07:04
door NeufegliseThierry
Dank voor jullie reacties!

@Japio: heb uit uiterst betrouwbare bron vernomen dat de Leafs met grotere accu en range 1e kwartaal 2017 in NL uitgeleverd zullen gaan worden, ruim na de introductie in Q2 2016.

Het betreft dan overigens de Leaf met een effectieve actieradius van 250 a 300 km, van de upgrade van een 24 naar een 28 kWh accu waar jij van spreekt wordt al lang gesproken maar daarvan is juist onduidelijk of die (tussentijdse) upgrade er nog komt.

Mijn idee is om deze leaf 2 jaar te rijden, dan de auto van mijn vrouw te vervangen en zelf over te stappen naar de nieuwe Leaf of als de Tesla III dan echt snel leverbaar wordt daar voor te opteren.

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015, 13:09
door gl640
leaf met 250 tot 300km?
dat is netjes
word het een bruikbare auto veel veel meer mensen.
van 24 naar 28 en van 160km naar 250-300? is dat dan wel in 2017 de 28kwh pakket of een nog grotere?

Re: Van Ampera naar Leaf

BerichtGeplaatst: wo 02 sep 2015, 18:44
door NeufegliseThierry
Ik heb hierboven niet gezegd dat bij sprong van 24 naar 28 kWh de actieradius naar het -pakweg- dubbele gaat.

Daarvoor zal de capaciteit van de accu echt flink omhoog moeten en dat gebeurt dus pas in 2017.