Het is nu vr 16 nov 2018, 09:54


Leaf versus Ampera

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1224
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Leaf versus Ampera

Berichtdi 15 sep 2015, 23:26

Zoals beloofd hierbij een verslag van mijn ervaringen met de Nissan Leaf, in relatie tot mijn ervaringen met de Ampera.

Over de eerste 1.000 km heb ik precies een week gedaan, dat gaat dus lekker. De ervaringen tot dusverre:
- Verbruik circa 6,7 km op 1 kWh, dus vrijwel gelijk aan de Ampera
- Hoge zitpositie maar toch snaarstrak door de bochten door het lage zwaartepunt in de auto
- Erg stil en snel, mis de 41 paardenkrachten (109 i.p.v. 150) niet (maar ben dan ook geen strepentrekker)
- Comfortabel, drempels gaan beter dan met de Ampera, geen piepjes of kraakjes in het interieur
- Al een dag van meer dan 350 km gedaan, met tussentijds (snel)laden geen probleem en nauwelijks tijdsverlies
- Bediening cruisecontrol wat omslachtiger, kan niet zoals bij Ampera permanent aan staan
- Dochterlief van 12 jaar is in d'r nopjes met én eindelijk voldoende voet/beenruimte én achterbankverwarming
- Inclusief kosten snelladen (stuk duurder) 40 euro kwijt op 1.000 km, bij Ampera was dat afgerond 60 aan benzine en elektra (lifetime circa 3.0), scheelt toch 2 tientjes in de week

Vandaag was het wel spannend maar dan door eigen schuld, had per ongeluk verkeerde laadpas meegenomen. Op laatste accuspanning ANWB servicestation Rhoon gehaald en daar hebben ze me op kosten van de ANWB aan de snellader kunnen plaatsen, complimenten voor de heren van de wegenwacht!

Paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Leaf versus Ampera

Berichtwo 16 sep 2015, 11:41

Hoever kom je op een acculading?
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1224
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdo 17 sep 2015, 08:17

Afgaande op huidige verbruik zal je hoogzomer uitkomen op circa 160 km en in de winter rond de 120 km.

De 2016 versie zal dan 195 km effectief redden in de zomer. En de 2017 versire wordt echt leuk.

Maar zoals aangeven: voor mij is die 150 voorlopig meer dan voldoende, de meeste ritten zijn enkele reis een stuk korter dan dat.
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

Kat9

Sponsor

  • Berichten: 307
  • Geregistreerd: do 22 maart 2012, 23:16
  • Woonplaats: Ochten
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdo 17 sep 2015, 16:24

Leuk van de kentekens. Zitten zeer dicht bij elkaar, alleen dan een serie later. :angel:

Koen
Forum Sponsor, Koen Engineering & Consultancy
Lithium White, (nearly) full options, Pod Point! tevreden rijder!


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1224
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdo 17 sep 2015, 17:12

Leuk dat je het opmerkt :-)

Was me zelf natuurlijk al wel opgevallen maar vandaag bij parkeren in Amsterdam husselde ik de kentekens door elkaar, moest toch echt even teruglopen voordat ik het zeker wist :lol:
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3101
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 11
  • Auto: Volt

Re: Leaf versus Ampera

Berichtma 03 okt 2016, 22:20

NeufegliseThierry schreef:De 2016 versie zal dan 195 km effectief redden in de zomer. En de 2017 versie wordt echt leuk.

Vandaag de eerste Leaf Buurauto in ontvangst mogen nemen. Auto heeft al ruim 5000 gelopen en bij aanvang gaf de accu 201 km aan. aan het einde van de dag bij Fastned tot 95% opgeladen, gaf 183 km aan.
Afbeelding
Voor de oplettende lezer, de BMW stond verkeerd om, toen moest ik ook wel, om bij de laadkabel te kunnen.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1224
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtma 03 okt 2016, 22:38

Proficiat,

Daar gaan jullie vast veel lol van hebben!

Ik heb afgelopen week op mijn verjaardag de vervanger van mijn Leaf op mogen pikken:

Afbeelding

Minder actieradius maar met een laadruimte van ruim 2 kuub (!) achter de achterbank ideale veel-vervoerder, misschien iets voor in de toekomst in je autopoule :thumbup:
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3369
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdi 04 okt 2016, 07:59

Weer een verrassende keuze @Thierry :lol:

2014 was kennelijk ook niet zo'n best gasverenjaar https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... =MGP160153
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1224
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdi 04 okt 2016, 10:35

Bedankt voor 't meedenken Japio, ik was al op de hoogte van de terugroepactie. Bij 't RDW maken ze er wel een potje van: mijn auto was vanwege fiscale truc op grijs kenteken gezet, toen stond de cataloguswaarde + terugroepactie correct in het systeem. Hij is nu omgekeurd naar geel kenteken (nou ja keuring, alleen het chassisnummer is gecheckt) en wat denk je? Cataloguswaarde hebben ze 10 mille naar beneden bijgesteld (= incorrect) en de terugroepactie is verdwenen uit het systeem.....<edit: vanaf 21-9 was 'ie weg en sinds vandaag weer terug>.

Wat betreft de verrassende keuze: we hebben toch wel regelmatig een vervoersprobleem (fietsen, tripje bouwmarkt, dieren mee op vakantie) die ontstond nadat de Saab 9-5 estate met trekhaak voor een Honda Insight vervangen was. Mijn gedachte is nu pakweg 1,5 jaar met deze E-Evalia te rijden en dan door te schuiven naar mijn vrouw (vervanger van de Insight) en zelf dan in de compleet nieuwe Leaf over te stappen.

Maar mijn plannen komen wel vaker niet uit :lol: :lol: :lol:
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3101
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 150000
  • Lifetime: 11
  • Auto: Volt

Re: Leaf versus Ampera

Berichtdi 04 okt 2016, 12:58

NeufegliseThierry schreef:... die ontstond nadat de Saab 9-5 estate met trekhaak voor een Honda Insight vervangen was.

:wtf: :wtf: :wtf:
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Volgende

Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast