ma 10 apr 2017, 14:46
Om waterstof te maken moet je elektrische energie omzetten. Daarbij gaat 40% energie verloren. Om vervolgens waterstof om te zetten in elektriciteit ben je weer 40% kwijt. In mijn ogen is waterstof geen serieuze optie. Bijkomend nadeel is dat waterstof erg moeilijk is op te slaan. Niet alleen vanwege de hoge druk maar ook vanwege het feit dat waterstofmoleculen zo klein zijn dat ze door het tankmateriaal heen dringen. Na een poosje is je tank dus leeg.
Ik denk dat opladen in combinatie met zonnecollectoren op de auto de toekomst heeft. Er is een verf ontwikkeld die als zonnecollector functioneert, net als transparante zonnepanelen waar je doorheen kunt kijken. Als je daarmee je auto uitrust kun je 's nachts opladen en overdag bijladen door je zonnepanelen. Ik heb hier vorige week een lezing over gehad.
Men verwacht binnen twee jaar betaalbare auto's op de markt te hebben (€35.000) met een reëel actieradius van 400km. Met snellaadmogelijkheid is dat meer dan genoeg voor zelfs een kilometervreter als ik ben.
Over een paar jaar, als iedereen is voorzien van zonnepanelen en windmolens hebben we een energieoverschot. Dat zouden we mooi in waterstof kunnen opslaan voor slechtere tijden.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.
Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.