Het is nu do 28 maart 2024, 10:59


Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Heeft het niets te maken met Opel Ampera of Chevrolet Volt? Hier kun je het delen!
  • Auteur
  • Bericht
Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtwo 29 aug 2018, 15:47

Hie op het forum komt toch nog wel regelmatig wat kennis voorbij omtrent EV's (je verwacht't niet) dus zodoende een topic over een "projectje" dat ik overweeg. Zoals jullie wellicht is opgevallen bezit ik naast de Ampera ook een Vectrix VX-1 motorfiets (zie foto). En die wil ik dus gaan "upgraden" van de huidige Nikkel naar Lithium batterijen.

Eerste (gestolen) gedachte komt dan bij de Nissan Leaf batterijen uit... En voordat we't gaan hebben over de implementatie (wat ook een hele interessante gaat worden) wilde ik toch eerst eens kijken of er aan die dingen te komen is... En ja hoor, via de onderdelenlijn wel een paar sloperijen te vinden die die battery-packs (ja, als pack dus) aanbieden voor 5.000 - 8.000 Euro. :shock:

Hmkay... iemand enig idee hoe aan de individuele "plaatjes" te komen i.p.v. de complete "packs"...?
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtdo 30 aug 2018, 09:16

Ik zou mijn licht eens opsteken bij een bedrijf dat ICE auto's ombouwt tot elektrische voertuigen. Dat doen ze met materialen/accu's van een keur aan leveranciers, denk dat daar de kennis zit hoe je een willekeurig aantal 'losse' cellen tot het pack kunt vormen dat aan jouw behoefte voldoet. Denk dan ook dat je goedkoper uit bent overigens. Want: ze berekenen grofweg tussen de 12.000 en 20.000 voor complete ombouw en bij jou gaat het om een accupakket van beperkte omvang.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtdo 30 aug 2018, 10:33

Dank je, goede tip! Maar heb je iets meer info voor me over dat "bedrijf dat ICE auto's ombouwt tot elektrische voertuigen"? Ik heb hier op het forum gezocht en geen specifieke info kunnen ontdekken...

Wanneer ik wat breder het internet afzoek kom ik op deze twee uit:

Autoservice Stepelo

Heijnsdijk Electric Cars

Bedoelde je een van deze twee wellicht?

PS en deze foto is natuurlijk fan.tas.tisch:
Afbeelding
Bron: Olino
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtvr 31 aug 2018, 09:44

Ja, bedoelde idd deze bedrijven, m.n. de 2e. Sorry dat ik de naam niet noemde maar zie gelukkig dat je via google zelf verder gekomen bent. :thumbup:
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtvr 31 aug 2018, 11:11

Is waarschijnlijk wel een kostbare aangelegenheid want er moet een pack worden samengesteld op basis van gelijke spanning/ vermogen en de lader zal ook vervangen moeten worden.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtvr 31 aug 2018, 16:15

NeufegliseThierry schreef:Ja, bedoelde idd deze bedrijven, m.n. de 2e. Sorry dat ik de naam niet noemde maar zie gelukkig dat je via google zelf verder gekomen bent. :thumbup:


Thanks! Ja, die tweede vermoede ik ook (m.n. omdat bij die eerste de ombouw 30.000+ zou gaan kosten...).

En via dat bruggetje;

japio schreef:Is waarschijnlijk wel een kostbare aangelegenheid want er moet een pack worden samengesteld op basis van gelijke spanning/ vermogen en de lader zal ook vervangen moeten worden.


Verwacht ik ook wel een beetje... maar als ik alleen al 5-8K voor het pack moet gaan betalen wordt het wel heel erg kostbaar...

Rekenvoorbeeldje waar ik aan zit te denken:
Voor die motor zal niet meer dan 1/3 van dat Nissan Leaf pack nodig zijn;
Laten we voor het gemak (en mazzel) van 6.000 voor het pack uit gaan, dan kom je op 2000; en,
Met inbouw en lader hoopte ik dan op 500 - 1000 uit te komen, dan is het grand total < 3000.

Dat zou ik dan nog wel schappelijk vinden (maar 1500 zou nog leuker zijn)... :D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtvr 31 aug 2018, 18:25

Het cel voltage van Li ion is 3* zo hoog als van NiMh, minder cellen moeten dezelfde stroom (langdurig) kunnen leveren.
Of dit 1/3 van de Leaf is? Hoeveel kW is het vermogen van de motor?
De nieuwe VX1 wordt met Li ion geleverd zag ik net.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline

Marcel458

Newbie

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: do 30 maart 2017, 23:39
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtza 01 sep 2018, 12:40

sbogovac schreef:Dank je, goede tip! Maar heb je iets meer info voor me over dat "bedrijf dat ICE auto's ombouwt tot elektrische voertuigen"? Ik heb hier op het forum gezocht en geen specifieke info kunnen ontdekken...

Wanneer ik wat breder het internet afzoek kom ik op deze twee uit:

Autoservice Stepelo

Heijnsdijk Electric Cars


In 2017 had de ANWB hier een artikel over in hun maandblad:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/augustus/tankdop-wordt-laadklep-oldtimers-krijgen-elektrisch-hart
Daarin werd dit bedrijf genoemd:
http://www.newelectric.nl/nl/


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtma 03 sep 2018, 10:47

japio schreef:Het cel voltage van Li ion is 3* zo hoog als van NiMh, minder cellen moeten dezelfde stroom (langdurig) kunnen leveren.
Of dit 1/3 van de Leaf is? Hoeveel kW is het vermogen van de motor?
De nieuwe VX1 wordt met Li ion geleverd zag ik net.


Dat kan wel zo ongeveer kloppen met mijn verwachtingen; de fiets had "origineel" zo'n 80 km. "echt" bereik en ik zou al tevreden zijn met zo'n 100 km. (en de nieuwe versie heeft - mits "vol" aangeschaft - inderdaad zo'n 300 km.).

De originele specs. waren: RATED BATTERY CAPACITY: 30 Ah, 3.7 kW-h

Maar nu wordt het "interessant"; want het zou zomaar kunnen dat de kosten van het extra materiaal en de inbouw het rechtvaardigen om zomaar meer cellen van de Leaf in te bouwen... tegelijkertijd zou ik de gewichtsreductie van minder cellen ook helemaal niet erg vinden (het huidige pack weegt zo'n 45 kg.).
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.


Offline

sbogovac

Harde kern

  • Berichten: 509
  • Geregistreerd: za 10 feb 2018, 20:30
  • km-stand: 138578
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Vectrix VX-1 upgraden naar Lithium batterijen.

Berichtma 03 sep 2018, 10:49

Marcel458 schreef:[...] In 2017 had de ANWB hier een artikel over in hun maandblad:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2017/augustus/tankdop-wordt-laadklep-oldtimers-krijgen-elektrisch-hart
Daarin werd dit bedrijf genoemd:
http://www.newelectric.nl/nl/


Dank voor de link! Hoe meer keuze, hoe beter... :D
Amperaloos sinds 13/6/2021, nu: BMW 330e (en BMW 225xe als boodschappenwagen) dus nog steeds PHEV enthusiast.



Keer terug naar Off topic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron