Het is nu zo 28 apr 2024, 12:49


ervaringen met de Ampera in de praktijk

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 11 maart 2012, 11:17

Heb nu een 500km gereden in mijn Ampera en wil graag even wat delen met toekomstige Ampera eigenaren.
de achteruit kijk camera is geen luxe....het uitzicht naar achteren is als het droog weer is redelijk, door de kleine ruit in de achterklep....echter wanneer het wat regent of de auto nat is dan zie niets meer door de achter ruit.
Er is geen achterwisser..... dus handig om even de achterruit met een trekkertje droog te trekken voor je weg gaat...en als je een Ampera gaat bestellen neem in iedergeval de achteruitkijk camera...dat werkt geweldig...

Er komen eenvoudigere uitvoeringen in de komende maanden beschikbaar begreep ik...echter ik denk dat de stoelverwarming ook een must is...aangezien je die veel beter kan gebruiken dan de verwarming omdat die veel km s van je bereik opeet...zou me niet verbazen als je km bereik elektrisch niet boven de 35km komt met de verwarming op volle kracht aan..

tot nu toe haal ik max 62 km bereik elektrisch, ik merk dat rijden op de snelweg meer stroomverbruikt dat provinciale weg, zeker als je in de L stand rijdt....leuk om te zien....dat als je je versnellingspedaal (gaspedaal heb ik niet) loslaat die de energie terug wint....op provinciale wegen heb je daar meer aan dan op de snelweg...


Thuis een wandlader aan de woning gemonteerd en dat is om 2 redenen handig: 1. gedoe met kabel uit de auto halen en oprollen heb je niet meer en 2. laadt een stuk sneller....in 3,5 uur vol....
thuis komen stekker erin....zo laat je meerdere keren op een dag vol...
Laatst bijgewerkt door Henri op wo 14 maart 2012, 16:13, in totaal 2 keer bewerkt.


Offline

Marco

Stamgast

  • Berichten: 250
  • Geregistreerd: zo 26 feb 2012, 01:00
  • Woonplaats: Almere
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 11 maart 2012, 14:03

Leuk om zo de eerste real life ervaringen te zien. Ik begrijp dat 'het nieuwe rijden' nog meer loont in de ampera. Daar zal ik nog aan moeten gaan wennen ;)
Ik vond ook ,tijdens de proefrit, het zicht naar achter beperkt en camera bijna noodzakelijk..het camera beeld vond ik overigens niet erg sterk in vergelijking met mijn huidige in de prius. Maar beter iets dan niets.

3.5 uur laden en dan vol, da's wel lekker snel moet ik zeggen.
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

rijden in L

Berichtzo 11 maart 2012, 19:24

Ik heb op dit moment vrijwel uitsluitend in de L stand gereden, het rempedaal hoef je nauwelijks te gebruiken, electrapedaal (lees gaspedaal) loslaten en de Ampera remt prima terwijl die energie terug wint..een en ander is mooi te volgen op het scherm .
Bereik op de accu vind ik wat tegenvallen, stond op 62 km bij een volle lading en vandaag zag ik 57 km staan...
volgens de dealer moeten de banden op een wat hogere druk gezet worden 2,5 bar....daar maar eens naar kijken morgen.......80 km is bijlange na niet realistisch denk ik...
Laatst bijgewerkt door Henri op wo 14 maart 2012, 16:14, in totaal 2 keer bewerkt.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 11 maart 2012, 21:09

/zeikmodes/ het is pedaal, zonder n :mrgreen:

Ik zou verder niet de verleiding van de S stand kunnen weerstaan, denk ik :angel:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

Ampera34

Vaste klant

  • Berichten: 133
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 12:06
  • km-stand: 21164
  • Lifetime: 17
  • Auto: Ampera

Re: rijden in L

Berichtzo 11 maart 2012, 22:39

Henri schreef:Ik heb op dit moment vrijwel uitsluitend in de L stand gereden, het rempendaal hoef je nauwelijks te gebruiken, electrapendaal (lees gaspendaal) loslaten en de Ampera remt prima terwijl die energie terug wint..een en ander is mooi te volgen op het scherm .
Bereik op de accu vind ik wat tegenvallen, stond op 62 km bij een volle lading en vandaag zag ik 57 km staan...
volgens de dealer moeten de banden op een wat hogere druk gezet worden 2,5 bar....daar maar eens naar kijken morgen.......80 km is bijlange na niet realistisch denk ik...


op de Duitse Ampera site haalt iemand 87km. Die geeft daar ook een aantal tips..wel nuttig te weken blijkbaar :thumbup:

groeten,

Henk

Man kan sehr viel mit Heizung, Klima, Lüftung erreichen, also auf Eco lassen oder eben aus. Innenraumtemp. nicht höher als 19°C, lieber die Sitzheizung verwenden. Den Wagen auf jeden Fall morgens über die Steckdose vorwärmen. Naja ich fahre morgens schon um 5.30h los, alle Ampeln sind noch auf Nachtbetrieb, sind also aus oder blinken gelb. Ich fahre also ohne stop und go mit Tempomat und in Fahrstellung L (L ist wichtig, da er dann auch leichte Verzögerungen rekuperatiert) meine 24kM mit eben 50kM/h lt. Tacho. Wenn ich Autobahn fahre mit etwa 100kM/h bin ich zwar 10 min. eher da, habe aber statt 2,8kWh eine 3,9kWh auf meinen BC. Und sachte mit dem Strompedal umgehen, zum Anhalten die maximale Rekuperation verwenden. Uwe Winter macht das in seinem Video vor.


Offline

Erdeke

Vaste klant

  • Berichten: 147
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 21:03
  • Woonplaats: Barendrecht
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 11 maart 2012, 22:44

Ik heb inmiddels zo'n 200 kilometer gereden met de Ampera. Wat een geweldige wagen om mee te rijden zeg! Hij is echt super stil, zelfs in de range extender modus. Het is alleen even wennen dat het toerental niet correspondeert met de mate waarin je het stroompe(n)daal intrapt. Er is wel altijd genoeg power om even een snelle inhaalactie te doen.

Het verschil tussen de diverse rij modussen is goed voelbaar. Als jij tijdens het rijden over schakelt naar Sport, dan lijkt het alsof de auto in een keer een paar honderd kilo lichter wordt. Dit is toch wel mijn favoriete standje. :mrgreen:

In de L stand merk je dat de auto behoorlijk afremt wanneer je het het pedaal los laat. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat nou echt prettig vind.

Ik heb nu een keer een de batterij helemaal leeg gereden. Het is me gelukt om tot de 55 kilometer te komen. Toch een stuk minder als de anderen, maar ik heb ook best een zware rechtervoet :oops:

Gr. Richard


Offline

Ampera34

Vaste klant

  • Berichten: 133
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 12:06
  • km-stand: 21164
  • Lifetime: 17
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtzo 11 maart 2012, 22:54

voor de liefhebben misschien nuttig, voor meer algemeen info, op het Duitse Ampera forum (zitten ook Nederlanders op, en Zwitsers). Er schijnen bij sommigen ook al een paar "software-bugs" aan het licht gekomen te zijn, niet ernstig hoor.

http://opel-ampera-forum.de

Groeten,

Henk


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtma 12 maart 2012, 00:04

ik vermoed dat rijden op de snelweg meer stroom kost dan bijvoorbeeld door de stad en op de provinciale weg, daarmee kan je denk ik een hoger gemiddelde per lading halen. Moet ik allemaal nog uit proberen, heb nu een 400 km op de teller staan, waarvan inverhouding veel snelweg km s.
Verhaal van hogere bandenspanning moet ik ook nog proberen...

Sport stand is genoeg om je even naar achteren te drukken in je stoel en meerijdende mensen (voor een proefrit) een kreet van ...jeetje wat een kracht.....ontlokken...is een doorslaand succes nummer :)


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

ervaringen met de Ampera in de praktijk deel 3

Berichtdi 13 maart 2012, 11:31

Km bereik op de accu

Opvallend is dat als je alleen snelweg rijdt (gemiddeld 120km) de accu snel leeg gaat, bij 90 km is het verbruik een stuk beter, alleen meestal niet wenselijk.

Beste bereik op de accu is in de stad en file rijdend, hierbij in L rijden en alleen door het versnellingspedaal (electrapedaal?) los te laten om af te remmen hiermee wordt de meeste energie terug gewonnen , rijdt rust gevend......

Je ziet af en toe zelfs je accu km bereik van de accu omhoog gaan...ik rij tot nu toe vrijwel nooit in D en alleen in L....zelfs bij hoge snelheid op de snelweg werkt het terug winnen van energie perfect (zie krachtbron display)...wees je alleen wel bewust van het feit dat als je in L rijdt..je vaak sterk afremt zonder remlichten aan de achterkant....... puntje voor Opel/GM is dit aan te passen?

Ampera..perfecte auto..... :D

1000km op de klok...


Offline

Ampera1

Stamgast

  • Berichten: 369
  • Geregistreerd: wo 22 feb 2012, 19:01
  • Woonplaats: Roosendaal
  • km-stand: 56000
  • Lifetime: 38
  • Auto: Ampera

Re: ervaringen met de Ampera in de praktijk

Berichtdi 13 maart 2012, 13:08

Ik kom nog niet verder dan 45 km. Dat ligt aan mijn rijstijl. Het is nog te verleidelijk om te stromen (gassen, wou ik schrijven, maar dat kan niet :lol: ): Snelheid 130 km/uur of "iets" meer. Uiteraard de Sportstand. Tja, dat gaat wel veranderen als het nieuwtje er vanaf is. Ik ga binnenkort een behoorlijk stuk rijden en zal dan mijn totaalverbruik eens meten. Dat moet een reële indicatie geven over wat mogelijk is bij de Ampera.
Ampera: Amper verbruik


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten