Het is nu do 18 apr 2024, 03:35


Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdi 20 maart 2012, 14:48

Hallo Iedereen.
In het kader van de verlaging van de laadcapaciteit van 16 naar 10A max met de bijgeleverde lader, heb ik Opel gvraagd dit te herbekijken. Deze aanpassing betekend dat de intrinsieke bruikbaarheid van de auto voor een stuk gehypothekeerd word. Laden op 6 uur is iets heel anders dan laden op 3h40. Ik heb daarbij ook gevraagd om zeker een tegemoetkomeing te doen voor de eerste klanten die reeds een auto bestled hadden voor deze wijziging bekend gemaakt werd. Voor mezelf was de mogelijkheid om te kunnen laden op 16A zeker een punt van overweging om in te stappen in het "programma".
In de VS kregen de eerste 4400 Chevy Volt bestellers een laadstation voor thuis. Het zou een mooi gebaar zijn dit bevoorbeeld ook te doen voor die eerste bestellers in Europa....

Ik wil hierbij wel stellen dat deze tekortkoming (althans voor mij) niets afdoet aan de validiteit van het concept en de wagen op zich! Alleen jammer van de negatieve impact op de bruikbaarheid....

Indien je ook besteld had voor de aankondiging, neem contact op met Opel en stel de vraag. Hoe meer er reageren, hoe meer kans dat er iets losgeweekt word....


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdi 20 maart 2012, 16:14

Hoi erwin
dezelfde vraag heb ik eind 2011 ook al gesteld aan mijn dealer en opel NL, als antwoord kreeg ik toen dat ze dat niet konden.
Het terug brengen van de capaciteit van 16 amp naar 10 amp voor de normale stopcontact lader is een veiligheid maatregel waar ik nu achter sta.(eind 2011 nog niet)

Als ik namelijk bij familie en/of kennissen mijn Ampera oplaadt wordt de kabel bij de stekker al behoorlijk warm...
In de VS zijn een paar Volt s in de garage waar ze aan het laden waren verbrandt omdat de garage in de brandt vloog, sindsdien is laden vanuit een standaard stopcontact terug gebracht naar max 10 amp...lijkt me gezien mijn ervaringen tot nu toe een wijs besluit...want een gewoon stopkontakt kan gewoon geen 16 ampera (16x230=3680watt) voor 3,4 uur continue aan. Dan heb ik het nog niet eens over mensen die ongetwijfeld verlengsnoeren gaan gebruiken..

Voor thuis gewoon een wandlader aanschaffen, die kan dat wel aan(mits je hem wel goed aansluit) en heel handig geen gedoe met snoeren uit de kofferbak halen en daarna weer oprollen..


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdi 20 maart 2012, 20:32

Hey Henri.
Bedankt voor je reaktie.
Ik ben me zeker bewust van het veiligheidsaspect, en dat ondersteun ik. Anderszijds is de aanschaf en installatie van zo'n station redelijk duur. Stelt zich nog de vraag wat je er nog mee kan doen als je wagen weer weg gaat....
Ik heb bij mij thuis daarentegen een separaat circuit aangelegd in 2,5 kabeldikte met kWh meter en industrieel standaard stopkontakt dat die stroomsterke wel aankan (blijft steenkoud op 10A). Daarom vind ik het jammer dat de mogelijkheid niet meer bestaat.
Zo ben ik bijvoorbeeld slechts vanmiddag weer op kantoor gekomen waar ik momenteel kan opladen op 6A. Toen ik deze avond vertrok was er slechts voor 36km range terwijl ik ongeveer 40km traject heb. Bij meer A zou dat probleem zich niet hebben voorgedaan.... +/- 4 uur is een heel andere ondergrens dan 6 of 8....
Daar komt ook bij dat uitgaande van een bepaald billijkheidsprinciepe ik gewoon vind dat Opel minstens voor die early adopters een compensatie zou mogen bieden. Voor mij was die 3h40 laadtijd zeker een punt van overweging voor de instap....
In alle geval, baat het niet, dan schaad het ook niet; het blijft een formidabele rijmachine!


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdi 20 maart 2012, 21:11

hoi Erwin

Klopt, maar als ik het zo lees ben jij je bewust van het feit dat als je de Ampera gaat laden de aansluiting op het lichtnet wat extra zorg nodig heeft. Bedenk ook dat als ze optie van 16 amp laden zouden geven op de lader uit de Ampera dat jij dan wel zo verstandig bent om je te realiseren dat je zekering in de zekeringenkast ook 16amp is....dus iets extra inschakelen betekent dat de zekering eruit gaat...en dat nog afgezien van wat er gebeurt met verlengsnoeren, stopcontacten etc etc...

Ik heb ze ook verteld dat de eerste paar 1000 Volt eigenaren een wandlader plus installatie kado kregen....maar Opel NL was niet van plan dat ook te doen....denk dat ze het geld uitgegeven hebben aan PR campagnes....

Je mag mij op je lijst erbij zetten want een beetje compensatie voor: lader probleem, modificatie vertraging mogen ze eigelijk wel geven en dan heb ik het nog niet over dat ik de verkeerde achterlicht units gekregen heb....die van de Volt ipv de Ampera

maar rijden doet die prima...>1200km....alleen valt het bereik op accu mij wat tegen......heb nu max 55km gehaald...
bij volle lading staat die op 52 km


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdo 22 maart 2012, 07:21

Hey Henri.
Te zien aan de overvloed van reakties op deze post denk ik dat het inderdaad vooral voor Opel zeker goed zit.... :eh: :problem:
Nu jah, zoals gezegd, baat het niet dan schaad het ook niet....

Je E-bereik is inderdaad aan de lage kant. 55km is voor mij ongeveer de ondergrens. Nominaal heb ik al 75km gehaald.
Ik merk wel dat het heel erg afhangt van de buitentemperatuur en je snelheid.
De 75 was op secundaire wegen waar vlot kon gereden worden. Optrekken met een heel licht voetje (dat kan best dankzij het lekkere koppel) Ik gebruik om te remmen ook heel veel de L stand (Vanuit D). Airco om te koelen lijkt niet heel erg veel uit te maken, hoewel die voor die 75 ook uitstond. Ik ben er trouwens van overtuigd dat ik toe reeel meer dan 80 gehaald zou hebben....
Ik wil je ook meegeven dat ik twee jaar geleden een jaar lang een E-Driving cursus gevolgd heb. Dat helpt echt....


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdo 22 maart 2012, 15:52

ErwinHayen schreef:Ik wil je ook meegeven dat ik twee jaar geleden een jaar lang een E-Driving cursus gevolgd heb. Dat helpt echt....


een cursus van een jaar :shock: vertel, wat/hoe/waarom? :wtf:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtdo 22 maart 2012, 23:17

Hey Ivo.
Bij Umicore moet ieder kaderlid die een firmawagen neemt moet verplicht een cursus Eco-Driving volgen. Deze cursus duurt effectief een jaar. Je wordt opgevolgd en je moet wat je tankt SMSsen. Dit leidt tot een grafiek die je in staat stelt om je evolutie op te volgen. Doorheen het betreffende jaar, zijn er ook een aantal sessies om je te begeleiden. Dit kan zowel online, als persoonlijke begeleiding zijn. Naargelang je grafiek, wordt je soms wat nader opgevolgd (neen, ikke ni... ;) ).
Ik dacht al een redelijk "groen" bestuurder te zijn, maar toch heb er best wat bijgeleerd. En wat blijkt, je kan het in iedere auto die je bestuurd gebruiken.... Met mijn vorige, een mercedes B, zat ik bijvoorbeeld een halve liter onder het gemiddelde van de leasefirma (toen nog Leaseplan). Ik merk nu ook uit verschillende commentaren van collega Ampera rijders dat ik gemiddeld verder kom op een batterijlading (tot hiertoe in het slechtste geval 55km...).
Zo word er bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan energie recuperatie. In de diesel is dat door 0 verbruik op te wekken door de wagen zo veel mogelijk in versnelling te laten "bollen". Het gaat zo ver dat het voor mij intussen een gewoonte is geworden om me van een brug af uit te laten bollen en ook reeds vanaf het begin van de uitrit van een autostrade.
Voor de firma is het ook interessant, want we hebben een tankkaart op kosten van de firma...
Als kers op de taart, merk ik ook een duidelijk verschil met onze eigenste hobbywagen, een MX5 (roadster cabrio van Mazda) ondanks dat ik niet het gevoel heb daar rustiger mee te rijden.... Mooi toch?


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtvr 23 maart 2012, 09:21

Bedankt voor je uitleg, Erwin. Zoals ik het lees, is het een serieuzere vorm van wat wij in Nederland Het Nieuwe Rijden noemen; http://www.hetnieuwerijden.nl/ :think:

Sorry for Off Topic :oops:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

Michael

Stamgast

  • Berichten: 363
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 11:12
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtvr 23 maart 2012, 10:44

Ik vind het maar allemaal " big brother " als een bedrijf je een jaar kan volgen. Ik denk eerder dat het betalen van je eigen benzine eerder een oplossing is, dan een cursus van een jaar, dan zie en voel je pas echt wat het kost.

;)


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Case - Verlaging laadcapaciteit 16 naar 10A...

Berichtma 26 maart 2012, 06:31

Hey Michael.
Ik wil hier graag verder over discussiëren (als je wil) maar zullen we dan een nieuw topic aanmaken ?



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten