Het is nu do 18 apr 2024, 19:59


De eerste 1000 km

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Aart

Newbie

  • Berichten: 10
  • Geregistreerd: ma 12 maart 2012, 23:29
  • Woonplaats: Den Haag
  • km-stand: 35455
  • Lifetime: 39
  • Auto: Ampera

De eerste 1000 km

Berichtza 24 maart 2012, 00:02

Eigenlijk al ruim 1100, na een wat langere rit vandaag, maar nog steeds geen benzine getankt ;) . Ik heb mijn Ampera (lithium white) nu precies veertien dagen, op 9 maart jl. afgeleverd door PA van der Kooij in Naaldwijk. Gereserveerd op 19 maart 2011 en besteld op 30 juni 2011 via ALD ((de EUR 150,- reserveringskosten zijn nog niet terugontvangen). Door een misverstand tussen leasemaatschappij en dealer heb ik vermoedelijk de enige Ampera zonder de wel bestelde achteruitrijcamera en parkeersensoren. Vooral de camera wordt erg gemist ;) . De dealer kijkt of deze alsnog is in te bouwen. Ik reed hiervoor een Lexus GS450h(ybride) en in de vergelijking valt de Ampera beslist mee. De topsnelheid is weliswaar 100 km/u lager, maar qua binnenruimte (voor bestuurder en voorpassagier) comfort en weggedrag is er vrijwel geen verschil.De stoelen zitten goed, hoewel ik graag een traploze verstelling van de rugleuning had gezien. Nu blijft het gevoel van 'net niet goed ingesteld'. Ook v.w.b bediening is de hoeveelheid en plaatsing van de knopjes in de Ampera bijna net zo wanordelijk als de in de Lexus, maar dat is kennelijk de Amerikaanse smaak. Vooruitgang is de erg goede (DAB)radio als onderdeel van de Bose geluidsinstallatie en de standaard USB- iPodaansluiting i.p.v een cassettespeler :) . De geluidskwaliteit van het Bosesysteem is iets minder dan de Mark Levinson in de Lexus, maar nog steeds erg goed. Hinderlijk is de 'rubber dam' aan de voorzijde, die elke verkeersdrempel raakt. Ik verwacht dat 'ie binnen afzienbare tijd vanzelf losraakt en verdwijnt, net zoals bij een eerdere Peugeot 406 die ook zo'n skirt had. Laden doe ik thuis m.b.v. een PodPoint en op het bedrijf aan een EV-box. Totaal nu ca. 110 kWh gebruikt (netto ca. 85 kWh, op Atoomstroom <www.atoomstroom.nl>) en daarmee ongeveer 500 km elektrisch gereden. Benzineverbruik is ca. 1:16 en de tank is nu dus vrijwel leeg. Financieel is de Ampera natuurlijk alleen interessant door de fiscale subsidie, hoewel ik hem daarvoor - als gadgetfreak - niet gekocht heb. Maar het maakt de auto (vrijwel iedereen, behalve mijn vrouw, vindt hem ook mooi), in vergelijking tot de weggevallen bijtelling van de Lexus wel extra leuk :D .

Aart.


Offline

jotema

Vaste klant

  • Berichten: 119
  • Geregistreerd: wo 29 feb 2012, 15:53
  • Woonplaats: Overijssel
  • km-stand: 138000
  • Lifetime: 60
  • Auto: Ampera

Re: De eerste 1000 km

Berichtma 26 maart 2012, 09:56

Mooi verhaal Aart,

Ook ik heb de Lexus GS450H ingeruild.
Wel met wat tranen hoor want wat een gave bak was dat zeg (heb al afscheid genomen...).
Maar inderdaad, het gebrek aan bijtelling (25% van 86.500 euro) vergoedt veel.
Atoomstroom heb ik ook. Mooi is dat ze bij het gebruik van zonnepanelen 100% van de teruglevering vergoeden.
Kortom, CO2-arm rijden.
ZZP, zwart, full opties, SPX, 60.000 km/jaar, vanaf mei 2012


Offline
Avatar gebruiker

jobongers

Newbie

  • Berichten: 42
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 15:29
  • Woonplaats: Maastricht
  • km-stand: 25000
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: De eerste 1000 km

Berichtvr 06 apr 2012, 21:47

Ik heb nou ook 1000 km op de teller.
Het virus van het zuinig rijden heeft ook mij gepakt. Ik probeer zo slim mogelijk te plannen en te rijden.
Vindt het een geweldige auto. Ik wordt er helemaal rustig van. Het lifetime average staat bij mij nou op 2.3 per 100 km.
Gelukkig heb ik ook een laadpas van E-Laad (naast die van de newmotion) en kan tot 2013 gratis "tanken". thuis staat de meter op 90 KWH.
Het meeste km wat ik heb kunnen "tanken" is nu 71 km. Het begon bij 57 bij de eerste keer.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: De eerste 1000 km

Berichtvr 06 apr 2012, 22:04

Zo Jo, 71 km is niet mis. Als je het zo beschrijft, lijkt een Ampera daadwerkelijk de belastingvoordelen te verdienen. Zuinig rijden, milieu ... :clap:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron