Newbie
- Berichten: 10
- Geregistreerd: ma 12 maart 2012, 23:29
- Woonplaats: Den Haag
- km-stand: 35455
- Lifetime: 39
- Auto: Ampera
Eigenlijk al ruim 1100, na een wat langere rit vandaag, maar nog steeds geen benzine getankt . Ik heb mijn Ampera (lithium white) nu precies veertien dagen, op 9 maart jl. afgeleverd door PA van der Kooij in Naaldwijk. Gereserveerd op 19 maart 2011 en besteld op 30 juni 2011 via ALD ((de EUR 150,- reserveringskosten zijn nog niet terugontvangen). Door een misverstand tussen leasemaatschappij en dealer heb ik vermoedelijk de enige Ampera zonder de wel bestelde achteruitrijcamera en parkeersensoren. Vooral de camera wordt erg gemist . De dealer kijkt of deze alsnog is in te bouwen. Ik reed hiervoor een Lexus GS450h(ybride) en in de vergelijking valt de Ampera beslist mee. De topsnelheid is weliswaar 100 km/u lager, maar qua binnenruimte (voor bestuurder en voorpassagier) comfort en weggedrag is er vrijwel geen verschil.De stoelen zitten goed, hoewel ik graag een traploze verstelling van de rugleuning had gezien. Nu blijft het gevoel van 'net niet goed ingesteld'. Ook v.w.b bediening is de hoeveelheid en plaatsing van de knopjes in de Ampera bijna net zo wanordelijk als de in de Lexus, maar dat is kennelijk de Amerikaanse smaak. Vooruitgang is de erg goede (DAB)radio als onderdeel van de Bose geluidsinstallatie en de standaard USB- iPodaansluiting i.p.v een cassettespeler . De geluidskwaliteit van het Bosesysteem is iets minder dan de Mark Levinson in de Lexus, maar nog steeds erg goed. Hinderlijk is de 'rubber dam' aan de voorzijde, die elke verkeersdrempel raakt. Ik verwacht dat 'ie binnen afzienbare tijd vanzelf losraakt en verdwijnt, net zoals bij een eerdere Peugeot 406 die ook zo'n skirt had. Laden doe ik thuis m.b.v. een PodPoint en op het bedrijf aan een EV-box. Totaal nu ca. 110 kWh gebruikt (netto ca. 85 kWh, op Atoomstroom <www.atoomstroom.nl>) en daarmee ongeveer 500 km elektrisch gereden. Benzineverbruik is ca. 1:16 en de tank is nu dus vrijwel leeg. Financieel is de Ampera natuurlijk alleen interessant door de fiscale subsidie, hoewel ik hem daarvoor - als gadgetfreak - niet gekocht heb. Maar het maakt de auto (vrijwel iedereen, behalve mijn vrouw, vindt hem ook mooi), in vergelijking tot de weggevallen bijtelling van de Lexus wel extra leuk .
Aart.
Aart.