Het is nu wo 15 mei 2024, 01:17


Hoe efficiënt kun jij rijden?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ZpaodBeeblebrox

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2012, 19:30
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 07 apr 2012, 01:27

Ik merk dat ik het een sport begin te vinden om zo zuinig mogelijk te rijden en zo veel mogelijk kilometers per KWh eruit te persen. En dat overigens zonder mijn medeweggebruikers daarbij te hinderen door absurd "hoedjes/oude kranten"-gedrag te vertonen (daar werd ik voorheen zelf ook altijd erg agressief van).

Zoals vandaag bijvoorbeeld: nog maar 26 km op de "accubereikindicator" (3x woordwaarde) staan en een rit van 30 km voor de boeg. Toch, mede door niet over de snelweg te rijden (stond toch alleen maar een file van 16 km) en goed afstand houden, rijden in de L-stand en rustig op te trekken, had ik er nog 5 over toen ik eenmaal thuis was. Daarbij volgens het display een 94% efficiënte rijstijl en 100% efficiënte klimaatbeheersing.

Totaalverbruik voor deze rit plus de voorgaande 6,6 km per KWh. Da's stukken beter dan de 4 tot 5 km per KWh die ik tot nu toe gemiddelde haalde.
Het is mij nog nooit gelukt om méér dan 94% op de klok te krijgen. Wie lukt dat wel?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 07 apr 2012, 16:00

Ben benieuwd hoeveel km s je haalt op een volle lading? Tot nu toe heb ik max 65 km gehaald, maar dan wel met aangepast rijden. Ik rijd overigens eigelijk altijd in L en gebruik mijn rem nauwelijks, "spelen" met de versneller (gaspedaal in een benzine auto) is genoeg om af te remmen .
Vindt het wel een sport om te proberen zoveel mogelijk km s te "krijgen" met een lading.


Offline

Lambert

Newbie

  • Berichten: 34
  • Geregistreerd: vr 09 maart 2012, 17:32
  • Woonplaats: Susteren
  • km-stand: 13564
  • Lifetime: 5
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 07 apr 2012, 18:43

Ik heb 68 km gehaald op een volle lading. Rij ook altijd in de L stand. Klimaatinstelling op Eco. Blijf proberen er meer uit te halen.


Offline
Avatar gebruiker

franc

Stamgast

  • Berichten: 325
  • Geregistreerd: ma 09 apr 2012, 11:27
  • Woonplaats: Heerlen
  • km-stand: 136000
  • Lifetime: 48
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtma 09 apr 2012, 12:05

ZpaodBeeblebrox schreef:Het is mij nog nooit gelukt om méér dan 94% op de klok te krijgen. Wie lukt dat wel?

Het is mij één keer gelukt om 100% te halen. Dat was op een van die warme dagen vorige week en tijdens een rit van 15-20 km voornamelijk lokaal en stadsverkeer. Klimaatinstelling had ik op MIN staan, waardoor beide klokken 100% aangaven.
Ik gebruik overigens de L-stand zelden, behalve bij stevig afdalingen. Gewoon remmen regenereert namelijk net zo goed als de L-stand. Het gaat erom dat je anticipeert en tijdig en rustig remt en weer rustig optrekt.

-Franc
Cyber Grey Ampera (april 2012)


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdi 10 apr 2012, 14:03

Hieronder twee foto's die bewijzen dat de 80 km mogelijk zijn, als ook de 100%.
Dit is onder redelijke omstandigheden gerealiseerd, bij 10°C en 2 personen in de auto.
Wel van de autostrade wegblijven, en voor de rest gewoon wettelijk rijden.
Ik schakel dikwijls naar L, als ik moet stoppen en probeer dan zo veel mogelijk te anticiperen.
Je velgen blijven daarbij ook lekker "clean"....
Zet je raampje op een spleetje (als het niet regent), en als je het koud krijgt, zet dan eerder je stoel op stand 1 dan je airco in te schakelen. De airco is veel efficienter als ie moet koelen dan om te verwarmen....
IMAGE_087_Small.jpg

IMAGE_089_Small.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Offline
Avatar gebruiker

Ivo

Beheerder

  • Berichten: 2686
  • Geregistreerd: di 21 feb 2012, 22:27
  • Woonplaats: Waalwijk
  • km-stand: 171000
  • Lifetime: 41
  • Auto: anders

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdi 10 apr 2012, 16:08

ErwinHayen schreef:Hieronder twee foto's die bewijzen dat de 80 km mogelijk zijn, als ook de 100%.]


Koning! Dit is best indrukwekkend, en meer nog als je hiermee laat zien dat je zelfs meer dan 90 km gehaald zou kunnen hebben :shock:
Amperaloos sinds 14/09/2018, na 77 maanden en 171.000 km


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdi 10 apr 2012, 16:21

Jah, dat dacht ik ook...,maar...,
Op die "range" schakelde de wagen zelf over naar de extender, met normaal gesproken nog 0,2kW ter beschikking.
Toen ik achteraf een goed half uurtje oplaadde, had ik direct weer 8 km range.
Ik vermoed dus dat ie gewoon niet verder gaat.... Wordt vervolgd....


Offline

ZpaodBeeblebrox

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2012, 19:30
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 14 apr 2012, 20:03

Nou, het is mij vandaag dan eindelijk gelukt om 100% efficiënte rijstijl te hebben. Speciaal voor de gelegenheid een hoedje gekocht ;) .
90 km/u met cruise control op de snelweg voor ruim 55 km (wel wat boze blikken gezien...) en de rest 80 en 50km/u gereden en de rem maar een keer of 10 gebruikt, voor de rest alles op de L-stand. In totaal bijna 64 km kunnen rijden op één volle lading en 11 op de extender (toch nog 1:18...). De totaalteller staat nu op 1,3L/100km (ofwel 1:77!!). Inmiddels zo'n 1500 km gereden. Da's nog ruim onder de 1:50 waarop de CO2-waardes van de Ampera zijn berekend. Ik ben benieuwd of ik nog ooit die 80 km van Erwin zal halen, da's toch nog een dikke 15 erbij... (geen snelweg dus).

IMG_0217.JPG

IMG_0218.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Offline

Michael

Stamgast

  • Berichten: 363
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 11:12
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 14 apr 2012, 20:11

Tja. Netjes dat je 100% score hebt gehaald, alleen om daar nou 90 voor te rijden op een autosnel weg ? Dan krijg je vanzelf het prius fenomeen denk ik.


Offline

choncoop

Newbie

  • Berichten: 13
  • Geregistreerd: di 10 apr 2012, 11:41
  • Woonplaats: Hoofddorp
  • km-stand: 29750
  • Lifetime: 18
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtza 14 apr 2012, 20:24

Ik ben vorige week van Hoofddorp naar America (LB) gereden met 4 personen in de auto en volledig volle kofferbak.

De gehaalde afstand was 78.9 km in stand D, wel binnendoor niet harder dan 84 km p/u. Ook op de snelweg achter een vrachtauto blijven hangen, dit alles tot grote ergernis van mij puber dochters.

Ik ga voor de 90 km....


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron