Het is nu vr 19 apr 2024, 06:30


Hoe efficiënt kun jij rijden?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

herbie

Bekende

  • Berichten: 56
  • Geregistreerd: zo 13 mei 2012, 08:59
  • km-stand: 137600
  • Lifetime: 14
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtwo 11 jul 2012, 22:19

vandaag heen en weer naar den Haag, 59,8 km elektrisch heen op een volle accu en 57,8 km op precies 3 liter benzine, bij snelheden van 80-120 dus 1 liter per 19,3 km!
nu Ampera loos en bezitter van een Tesla Model S 75D


Offline
Avatar gebruiker

Guinness

Stamgast

  • Berichten: 383
  • Geregistreerd: di 08 mei 2012, 19:50
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 20
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdo 12 jul 2012, 13:38

herbie schreef:vandaag heen en weer naar den Haag, 59,8 km elektrisch heen op een volle accu en 57,8 km op precies 3 liter benzine, bij snelheden van 80-120 dus 1 liter per 19,3 km!


Dat zijn precies de afstanden en waardes die ik elke dag met woonwerk heb. Alleen rij ik dan op de snelweg 140. Heb al getest door op de snelweg alleen benzine te gebruiken om de accu te sparen, maar het probleem is dat benzine duurder is dan accu. Dus heb getest door juist wel op de snelweg accu te gebruiken en gewoon voor minder accubereik te gaan. Uiteindelijk blijf ik rond dezelfde waardes schommelen qua benzineverbruik: tussen de 2-3 liter per dag. Het weer is van invloed, maar ook of ik wel of niet achter een vrachtwagen zit op de 100 weg.
Lithium White, Full Options except alarm, EVbox homecharger


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdi 07 aug 2012, 23:36

Hallo Iedereen.
Laatst tijdens een trip van de Franse Camargue naar Antwerpen zijn we er in geslaagd om niet minder dan 147,8 km elektrisch te rijden, ZONDER TUSSENTIJDS OPLADEN. Gewoon door oordeelkundig om te springen en manueel te wisselen tussen de hold stand en de elektrische stand. Steeds de L stand er bij om af te remmen of af te dalen.
Deze afstand is wel volledig gehaald door van autostrades weg te blijven, enkel nationales ( tot de laatste 300 km)
tot dan lag het gemiddelde benzine verbruik op 5,2 liter, bij thuiskomst, na de laatste 300 km zaten we op 5,8.
Lees ook het betreffende verslag in dit forum. En, oh ja..., we hebben de fotografische bewijzen indien nodig... :thumbup:


Offline
Avatar gebruiker

Marcel

Stamgast

  • Berichten: 415
  • Geregistreerd: za 14 apr 2012, 14:02
  • Woonplaats: Assendelft
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtwo 08 aug 2012, 20:18

Ik zou wel een foto willen zien van het aantal verbruikte KW van deze km stand :think:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtdo 09 aug 2012, 22:11

U vraagt, wij tonen... De foto is wazig, genomen terwijl we nog reden omdat we niet goed wisten wat er zou gebeuren.
Je kan ook zien dat het totale km-tal op "streepjes" staat, want meer dan 3 digits....
De volgende dag stond de nominale afstand dan ook op 80km, wat daar duidelijk het maximum is.
Het komt dus neer op 20,5 Kw, waarvan ongeveer 10 puur op recuperatie. Natuurlijk wel enkel mogelijk als de afstand groot genoeg is.... Ik had wel de indruk dat de wagen beter recupereerd als de motor af staat. Dus bij elke afdaling motor afgezet en laten bollen, hetzij in "D" of "L", afhankelijk van de helling....
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Offline
Avatar gebruiker

LightningBlue

Vaste klant

  • Berichten: 235
  • Geregistreerd: di 01 mei 2012, 00:26
  • Woonplaats: Tiel
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtvr 10 aug 2012, 00:37

Dus als ik het goed begrijp heb je de hold mode (benzine) gebruikt om 10kWh op te wekken in L? Ik vind het knap!

Han
Why, this car is automatic
it's systamatic, it's hydromatic
Why, it's blue lighting! (blue lightning!)
Go, go, go, go, go, go, go, go, go, go


Offline
Avatar gebruiker

Marcel

Stamgast

  • Berichten: 415
  • Geregistreerd: za 14 apr 2012, 14:02
  • Woonplaats: Assendelft
  • km-stand: 70000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtvr 10 aug 2012, 11:58

Dan heb je dus gewoon die 10 KW met benzine opgewekt :lol: :lol:
Je hebt nu dus bijna 2 acculadingen gebruikt voor 147km :eh:
Dus is er toch een manier om de accu onderweg op te laden :D
Hoeveel keer heb je wel niet om moeten schakelen :think:
Ampera Sovereign Silver met navi/camera/alarm, Pilot 5000k Xenon, 19" en Pod-Point.

Voeding : 25 zonnepanelen goed voor 6250Wp
:wave:


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtvr 10 aug 2012, 12:21

Volgens mij heeft Erwin de 'recuperatie' gewoon op re-gen bij afdalen verkregen en berg op de Extender gebruikt, dus niet de Berg modus (anders was ook veel meer benzine verbruikt). Dus eigenlijk gereden zoals met een 'normale' benzineauto, en de energie die normaal verloren gaat bij afdalen aan afremmen juist in de accu opgeslagen.
Die energie moet natuurlijk weer deels gebruikt worden aan elektrisch rijden, omdat er anders geen ruimte voor de volgende ge-regenereerde Watts is ;)
Mooie prestatie om met dit slimme schakelen zo'n enorm aantal elektrische kilometers te realiseren voordat weer een laadkabel nodig is..! :thumbup:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline

ErwinHayen

Newbie

  • Berichten: 33
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 22:32
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtvr 10 aug 2012, 23:20

Inderdaad. Deze laatste veronderstelling klopt. telkens er kans was om stevig te recupereren (er zitten een paar lange hellingen op dat + 1000km lange parcours) omgeschakeld van de motor naar de batterij.
Op zich is het niet zo moeilijk, de drive modus knop ligt lekker bij de hand als je die op de schakelpook houd.
Je moet er wel voor zorgen dat je batterij nooit zakt beneden de 10 km want als ie op 0 valt kan je niet meer omschakelen. enkel op de laatste 20 km laat je de wagen zich elektrisch leeg rijden. Gecombineerd krijg je zo naast veel recuperatie km dus ook een lager gemiddelde benzine verbruik. Het spreekt voor zich dat dit alleen kan als het parcours lang genoeg is. En, oh ja, nominaal zit het rijbereik eerder tegen de 6 dan de 500km zoals Opel beweert. Echt een prachtwagen!


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Hoe efficiënt kun jij rijden?

Berichtma 06 apr 2015, 23:49

De afgelopen dagen veel kilometers in het glooiende noord Frankrijk (la Meuse) rondgereden en tot mijn verbazing draaide de Ampera daar gewoon 60 tot 65 km op één lading!! In de Ardennen had de auto het er nog wel eens moeilijk mee om 'om te schakelen', je voelt dan dat de auto heuveltje op inhoud en wacht op een stukje dat er geen kracht op de aandrijving staat.
Met voldoende sap in de batterij jakker je werkelijk iedere helling probleemloos op, met een platte HV zou ik het niet eens durven proberen want er is naast de ICE soms tot wel 1kWh per minuut nodig om de boel gaande te houden.
Na 2,5 jaar zijn de stickers nu ook van mijn uitlaat afgebrand :lol:
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron