Het is nu do 18 apr 2024, 04:12


enkele vraagjes

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Renevdb

Newbie

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: di 17 apr 2012, 14:10
  • km-stand: 230
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

enkele vraagjes

Berichtvr 20 apr 2012, 08:41

Beste (mede) Amperarijders:

Ik heb mijn auto sinds een week en zo nu en dan komt er een vraag bij mij op die niet beantwoord wordt, middels het bijgeleverde instructie materiaal:
• Is het oplaadsnoer, bij openbare laadpalen, door (onbevoegden)te verwijderen uit de auto en/of het oplaadpunt?

• Heeft het, voor de accu, een meerwaarde om (ook bij een buitentemperatuur tussen 0 en 32 graden) het oplaadsnoer aangesloten te laten (werkt dit b.v. mogelijk als een soort “druppelaar”)?

• Hoe te handelen wanneer ik de auto één / enkele weken niet gebruik? (accu leeg, accu vol met/zonder laadsnoer, accu ½ vol)?

• Wordt er alleen stroom gegenereerd bij remmen, of ook wanneer in D of L wordt afgeremd op de motor?

Met vriendelijke groeten,

René


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

antwoorden

Berichtvr 20 apr 2012, 11:14

Hoi rene

-ja het snoer is door anderen er gewoon af te halen, als je het alarm hebt als optie gaat dat af indien dat gebeurd
- zeker heeft het een meer waarde, de laadkabel indien mogelijk altijd aan de auto vast laten zitten de ampera houdt o.a. de batterij op temperatuur en houdt de accu op volle capaciteit, tevens kan je hem met de afstandbediening voorverwarmen voor vertrek (scheelt veel opkoude dagen)
- als de 12 volt accu leeg mocht zijn doordat je auto erg lang niet gebruikt doet de Ampera niets meer, dan moet je hem ouderwets over starten kan dmv de 12 aansluitings punten onder de mtor klep en in de achterbak onder de laadvloer. De 16kwh accu zal nietzosnel helemaal leeg zijn, en dat maakt niet uit want dan start de motor
- In de L stand rijden en "GAS" LOSLATEN ZORGT ERVOOR dat de meeste energie dmv remmen op de elektromotor terug komt, de D stand doet dit ook maar minder en bij gewoon remmen nog minder of al helemaal niet...
Ik rij zelf vrijwel alleen in de L stand (tenzij ik achteruit rij: ) dan hoef je nauwelijks het rempedaal tegebruiken..

veel plezier met je Ampera


Offline

Michael

Stamgast

  • Berichten: 363
  • Geregistreerd: do 01 maart 2012, 11:12
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: enkele vraagjes

Berichtvr 20 apr 2012, 11:15

om alvast op je laatste vraag antwoord te geven: http://www.youtube.com/watch?v=s3omAkDlBQI
Je moet leren om niet alleen te remmen omdat je moet remmen/stoppen, maar probeer al ruim van te voren heel licht je rem in te trappe bij een naderende stoplicht om een zo hoog mogelijke rem opbrengst te genereren, zonder dat dit hinderlijk hoeft te zijn voor je mede bestuurders.

De L en D forceren dit proces min of meer, maar dat merk je ook gelijk aan de auto zelf trouwens. Ik ben meer fan van het voetje zelf ;) ..


en check ook dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9xSKeQq5TPM


Offline

Henri

Stamgast

  • Berichten: 284
  • Geregistreerd: do 23 feb 2012, 10:11
  • km-stand: 166000
  • Lifetime: 2
  • Auto: Ampera

Re: enkele vraagjes

Berichtvr 20 apr 2012, 11:59

Persoonlijk vind ik rijden in de L stand prettiger, "gas" pedaal gedoseerd loslaten is remmen.....en als je je scherm op krachtstroom zet zie je de energie terug je accu in lopen...dat werkt erg verslavend...een "waarschuwing" is hiervoor op zijn plaats...:) in file rijden erg handig...scheelt denk ik ook op termijn in de slijtage van remblokken en schijven....want die hoeven niets te doen...alleen voor noodstop..


Offline

ZpaodBeeblebrox

Newbie

  • Berichten: 25
  • Geregistreerd: ma 02 apr 2012, 19:30
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: Bolt

Re: enkele vraagjes

Berichtma 23 apr 2012, 20:03

Voor wat betreft het verwijderen: dit hangt af van het laadsnoer. Het 6/10A laadsnoer is altijd te ontkoppelen, omdat het handvat een drukknop heeft waarmee het laden stopt en de stekker losgemaakt kan worden. Bij het 16A laadsnoer is dit anders. Er zitten speciale nokjes op de stekker die het snoer vergrendelen als er wordt geladen. Dit is uit veiligheidsoverwegingen gedaan: zie een mooi stukje vuurwerk voor je als een actieve 16A laadstroom zomaar lostrekt.... Een grote spanningsboog en gesmolten koperpunten zal uw deel zijn...
Het verhaal van de nokjes is mij door de installateur van mijn EV-BOX op de mouw gespeld. Of het waar is weet ik niet, maar het klinkt plausibel.


Offline
Avatar gebruiker

metalrobbie

Newbie

  • Berichten: 38
  • Geregistreerd: za 24 maart 2012, 13:51
  • Woonplaats: Hengelo Ov
  • km-stand: 41000
  • Lifetime: 67
  • Auto: Ampera

Re: enkele vraagjes

Berichtdi 24 apr 2012, 16:22

Om nog even wat toe te voegen mbt de eerste vraag:

- Het oplaadsnoer kan WEL uit de auto gehaald worden tijdens het laden, maar dit geeft een enorme herrie, omdat het alarm dan afgaat!! (ook als je de optie alarm niet hebt. gaat er een alarm af dmv claxon)
- Het oplaadsnoer kan NIET uit de laadpaal worden gehaald tijdens het laden (deze is vergrendeld, slechts dmv laadpasje te ontgrendelen). Dit voorkomt dus gelukkig dat onverlaten er met je oplaadsnoer vandoor kunnen gaan...
Ik weet alleen niet of dit laatste bij alle oplaadpalen zo is, in ieder geval de E-laadpunten wel



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron