Volgens Autoblog.nl
http://www.autoblog.nl/nieuws/verkoop-stekkerautos-q1-vw-aan-top-bmw-i8-populair-76156 is de Ampera nu de op 1 na slecht verkopende 'stekker' auto in Q1 van 2015. Alleen de failliete Fisker Karma heeft er nog minder verkocht (1 om precies te zien tov 9 Amperas).
Merk Model Registraties 2015 Q1
Volkswagen Golf GTE 1581
Mitsubishi Outlander PHEV 1226
Volvo V60 Plug In Hybrid 707
Audi A3 Sportback e-tron 575
Porsche Cayenne S E-Hybrid 243
BMW i3 REx 67
Mercedes-Benz S500 Plug-in HYBRID 52
BMW i8 47
Ford C-Max Plug-In Hybrid 39
Toyota Prius Plug-In Hybrid 29
Porsche Panamera S E-Hybrid 28
Mercedes-Benz C 350 e 11
Opel Ampera 9
Fisker Karma 1
Ben nu erg benieuwd hoelang de Ampera nog leverbaar blijft. Aangezien de fabriek geen Volts (en dus geen Amperas) van deze generatie meer maakt, omdat ze de fabriek aan het voorbereiden zijn op de volgende generatie, zal de huidige Ampera geen lang leven meer hebben. Ik weet niet hoeveel voorraad er nog is bij Opel, maar als die eerst op moet zal het waarschijnlijk nog heel lang duren voordat de opvolger naar NL komt.
Ik vraag mij nog steeds af waarom de verkoop zo slecht is. Technisch gezien is dit een zeer goede auto: stil, soepel, geen geschakel, snel optrekkend en de grootste accu van alle stekker auto's. Snel genoeg voor NL en de meeste Europese landen. Ook kom je nog redelijk mee in Duitsland. Vooral omdat je als je bv 140 of 150 km/h rijdt je nog steeds goed kan versnellen. Nadelen zijn relatief hoog benzine verbruik als de accu leeg is.
Als je veel relatief korte stukken rijdt, en dus meest elektrisch, is het relatief hoge benzine verbruik geen probleem. Rijdt je veel langere stukken, zoals ik zelf, is dat wel een probleem. Mijn lifetime staat op 4.9 l/100 km. Ik reed laatst in een Audi A5 diesel automaat, deze reed (met mijn rij stijl) onder de 4.9L/100 km en was bijna net zo soepel. Plus dat diesel nog goedkoper is dan benzine + elektrisch....