Het is nu vr 29 maart 2024, 14:22


runaway volt?

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 00:32

https://www.youtube.com/watch?v=-gNHG8_FSUs

edit:
na de video meerdere keren bekeken te hebben is het best mogelijk dat hij de auto in service mode heeft staan
het is ook bekend dat je de auto uit zet als je 2 x achter elkaar op de power knop druk.
deze zit dicht bij de drive mode knop die je meerdere keren in drukt om van drive mode te veranderen.
als dan je auto uitvalt op de snelweg is dat natuurlijk verontrustend en daardoor niet meer het overzicht houden.

maar er zijn natuurlijk meerdere redenen
laten we hopen dat het driver error is.
Laatst bijgewerkt door gl640 op wo 19 nov 2014, 11:32, in totaal 1 keer bewerkt.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 00:48

Volt eh Fault.... deze bestuurder is net zo verantwoordelijk als GM, in plaats van stoppen en zich af te laten afslepen kiest hij voor filmen en doorrijden.

HANDREM
UITKNOP
P

hij had zelfs de servicelijn kunnen bellen (onstar?)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 11:25

dat vind ik een beetje kort door de bocht

dat de bestuurder in paniek raakt als de auto niet meer reageert op het gaspedaal en als je hem dan in neutraal set en hij blijf doorrijden lijkt me niet dat het bestuurders fout is.

het is duidelijk dat de auto ergens zwaar de fout in gaat.
alles is bijna drive by wire en als een computer of verbinding ergens voor een storing zorgt kan dit er blijkbaar voor zorgen dat de auto uit zichzelf blijft rijden.
de vraag is dan ook of de drive by wire handrem enig effect heeft gehad als hij hem al onsuccesvol in de N heeft gezet
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 11:44

Als je in die situatie je mobieltje pakt en al filmend rustig een verslag kunt doen dan is de paniek niet meer dan toneelspel ;)
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 11:46

In paniek raken? Diegen edie op kalme toon terwijl hij rijdt een filmpje kan maken lijkt me niet echt in paniek.

En inderdaad: dan maar stoppen en direct contact met servicelijn opnemen.

Vraag me ook af waarom dit fimpje hier gepost wordt? Je oriënteren op een mogelijke aanschaf is één ding maar het lijkt er wel op -heb je laatste posts even bij langs gewandeld- alsof je gefixeerd bent op alle problemen die de Ampera en Volt geven.

Koop 'm dan niet en ga shoppen bij Toyota. Daar ben je bijna zeker te weten beter af als het gaat om bouwkwaliteit en storingen.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 12:21

ik fixeer me niet op problemen bij de ampera dat is gezien de vele aantallen van problemen niet verwonderlijk.

ok. kan zijn dat paniek wat overdreven is van me om te zeggen maar gerustgesteld zal hij niet zijn geweest ( meerdere zuchten ) .
en toneel spel als je auto duidelijk een eigen wil heeft....?

sommige mensen worden hysterisch en andere lijken van buiten heel rustig maar maken door deze interne paniek wel niet de juiste beslissingen.
zo had hij de rem in gedrukt kunnen houden ( als het goed is dan heb je nog een mechanische koppeling ) in plaats van deze even indrukken en dan weer loslaten.
hij had ook nog de power knop 2 x binnen 5 sec kunnen indrukken of ingedrukt kunnen houden om de auto ( als dat bij deze storing had gewerkt gezien de auto van slag lijkt te zijn )

even de smartphone starten is tegenwoordig heel snel gedaan

zoals je in de video kan horen heeft hij onstar aan de lijn en is hij on hold.

ik ben me gewoon aan het inlezen over de volt/ampere en ( gezien alle problemen die ik hier lees en op andere plekken lees mbt kwaliteit ) kwam bij toeval deze video tegen toen ik aan het zoeken was naar problemen met de volt/ampera en de title van de video volt problems is dan snel gevonden.

ik schrok hier wel van en gezien hij 4 maanden geleden is gemaakt en verder niks kon vinden hierover heb ik hem even gepost.
bij Toyota waren er ook runaway prius en lexusses maar dat kwam door een vloer mat die was blijven steken op het gaspedaal.
maar de elektronica die helemaal van slag is vind ik toch veel ernstiger

kan eigenlijk inmiddels niet geloven dat mensen de problemen die deze wagen heeft als normaal zien en gewoon accepteren.
denk eerder omdat de auto word gekocht vanuit het oogpunt van de bij telling ( toch wel 95% lijkt me ) deze problemen voor lief worden genomen omdat de auto na 2 jaar einde lease ( of iets langer ) toch wel weer word vervangen
en de prive aankopen zullen waarschijnlijk worden gedaan uit het oogpunt van milieu en deze nemen het dan ook voor lief ( al zullen ze minder blij zijn lijkt me ).

nu ik alles zo lees over de ampera, zakt me bijna de broek van af ..
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

wseelde

Bekende

  • Berichten: 82
  • Geregistreerd: vr 15 nov 2013, 22:22
  • Woonplaats: Eelde
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 13:29

Niet slim om gewoon door te rijden. Het is duidelijk dat de motor aansturing via het gaspedaal niet meer deugt. De mechanische rem lijkt wel gewoon te werken, dus zoals je ook kan zien in de film kan hij gewoon remmen, als hij de rem wat harder intrapt. En met blote voeten rijden is zowiezo niet slim omdat je dan veel minder druk kan zetten op een rempedaal. Ja, er is dus duidelijk wat mis. Nee, ik zie geen levensgevaarlijke situatie, want als hij was blijven remmen, stopt hij gewoon. En daarna uitzetten is dan een logische optie... En het feit dat hij het allemaal filmt geeft wel aan, dat hij het blijkbaar allemaal wel interessant vindt en hij graag aandacht wil. Maar het blijft natuurlijk wel slecht dat dit gebeurt. Ik heb zelf tot nu toe nooit wat met mijn auto gehad, dus zeer tevreden. En kijk eens op forums van andere auto's en overal vind je wel wat. Als je voor een nieuwe techniek kiest, weet je dat je altijd wat meer ellende kan verwachten. En als je dat niet wilt, koop dan een Toyota die al jaren op de markt is, zoals mijn vorige Yaris. Wat is het toch fijn dat je zelf de keuzes kan maken.


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1472
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 13:46

als je elektrisch wilt gaan rijden is een yaris geen optie
dus tot zover de keuze
en gezien andere wagens geen range extender hebben of nog net op de markt ( lees te duur zijn ) is daar ook geen keuze.

kan me niet voorstellen dat deze problemen bij zoveel andere merken in deze mate ( veel ) ook aan de orde zijn.
moet wel zeggen dat ik altijd japans heb gereden maar als ik kijk hoe men bij opel met deze problemen om gaat ( vandaaer de korte garantie periode van 2 jaar ? ) vind ik het toch een slechte zaak.
maar als dit normaal is bij niet Japanse autos en ook voor komt bij een vw golf of dergelijke dan snap ik waarom ik dit vreemd vind gezien ik nooit in dergelijk autos heb gereden.

maar om even terug op het onderwerp te komen.
als je dit gebeurd terwijl je een uitwijk moet uitvoeren ( het remmen mag dan nog wel werken echt snel tot stilstand kom je niet ) lijkt het me dat dit een zeer gevaarlijke situatie kan zijn.

de auto remt veel minder goed en wat doe je erna? zodra je maar niet blijft stevig op die rem trappen zal hij weer wegrijden?
staat hij stil kan je de auto dan nog uitschakelen ? ( want zo te zien is er elektrisch wat mis, zelfs de bak wil niet meer in neutraal dus wie weet wil hij ook niet uit ) er zijn berichten en videos waarbij je ziet dat de auto ( gelukkig stilstaand ) niet meer uit wil dus dat hij niet uit wil en weer wil blijven doorrijden is ook een mogelijkheid.

ik snap dat dit probleem bij elke drive by wire auto zou kunnen voorkomen ( al zitten er failsafes in normaal gezien zoals dubbel uitvoeren van Ecu's en canbus signalen dubbel checken ) maar gezien de vele elektronisch problemen met de volt/ampera is dit toch wel zorgelijk te noemen.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 15:41

Ik heb altijd mijn vraagtekens bij dit soort filmpjes. Zeker als ze met 130km/h, geheel becommentarieerd zijn opgenomen. En dan "this car is very very dangerous" yeah right...
Er branden een aantal waarschuwingen. Ik krijg sterk het gevoel dat dit in scene is gezet.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

wseelde

Bekende

  • Berichten: 82
  • Geregistreerd: vr 15 nov 2013, 22:22
  • Woonplaats: Eelde
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: runaway volt?

Berichtdi 18 nov 2014, 15:53

Feitelijk kan het bij elke auto in zeer uitzonderlijke gevallen voorkomen, ook Toyota. Overigens niets dan lof over mijn vorige auto, de Yaris, want die heeft me nooit laten staan. Maar ik durf te wedden dat het bij alle merken wel eens voor komt in zeer uitzonderlijke gevallen, maar dat wordt 99 van de 100 keer niet aan de grote klok gehangen. Zie ook onderstaande engelstalige Wikipedia artikel over Toyota. Maar ik ben het verder wel met je eens hoor, dat de Ampera meer problemen heeft, dan de gemiddelde auto, al zijn de meeste, zoals het laadklepje en vocht in de achterlichten, van heel andere orde dan het probleem in dit topic. Ik geloof echter wel dat het om een incident gaat, want verder lees je er nergens wat over.

Over Toyota (voor degenen die engels beheersen):

The second recall, on January 21, 2010, was begun after some crashes were shown not to have been caused by floor mat incursion. This latter defect was identified as a possible mechanical sticking of the accelerator pedal causing unintended acceleration, referred to as Sticking Accelerator Pedal by Toyota…..

...... However, on October 24, 2013, a jury ruled against Toyota and found that unintended acceleration could have been caused due to deficiencies in the Electronic Throttle Control System (ETCS). Michael Barr of the Barr Group testified that NASA had not been able to complete its examination of Toyota's ETCS and that Toyota did not follow best practices for real time life critical software, and that a single bit flip which can be caused by cosmic rays could cause unintended acceleration. As well, the run-time stack of the real-time operating system was not large enough and that it was possible for the stack to grow large enough to overwrite data that could cause unintended acceleration.[30][31] As a result Toyota has entered into settlement talks with its plaintiffs.[32]


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron