Het is nu vr 19 apr 2024, 22:31


aanschaf tweedehands ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Daniel

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: wo 21 maart 2012, 18:27
  • km-stand: 38000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 10:38

Ik heb een vraag waar ik jullie mening over zou willen. Mijn zus is op zoek naar een auto om haar peugeot 207sw uit 2008 mee te vervangen. Ze wil graag een automaat i.v.m. een pijnlijk linkerbeen.

Ik heb haar aangeraden te kijken naar een tweedehands ampera. De prijzen daarvan zijn in mijn optiek nu zeer scherp. Een 2012 exemplaar met 80k km vind je voor circa 17000 euro (goed, ik krijg dus ook een beetje buikpijn over de restwaarde van onze ampera...).

Met onze ampera hebben wij - afgezien van de laadklep - geen problemen gehad. Ik lees hier op het forum natuurlijk wel over de nodige andere problemen. Wat zouden jullie aanraden? Idee is een ampera met tenminste 6 maanden bovag garantie en liever een exemplaar met 1 jaar opel garantie. Klopt het dat de 8 jaar / 160 k km garantie op de gehele elektrische aandrijving zit en niet slechts de accu? Met haar jaarlijkse kilometrage zou zij dan makkelijk de 8 jaar volmaken.

Hebben jullie tips waar ik (ik heb aangeboden mijn zus te assisteren, zij heeft weinig op met auto's maar vindt de onze ampera wel lekker rijden) op moet letten?

Met vriendelijke groet,

Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 11:06

Allereerst zou ik alleen een Ampera adviseren als je zus serieus elektrisch wil gaan rijden, anders ben je veel beter uit met een benzine-automaat waar de monteur om de hoek alles zelf aan kan repareren.

Ik zou van een Ampera willen weten of deze de benodigde software-updates heeft ontvangen en of de DAB-tuner is ingeruild voor DAB+. Ik ben benieuwd of de staat van de baklagers na te gaan is.

Belangrijkste tip: Zorg dat ze goed weet waar ze aan begint.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 11:27

De enige garantie die je krijgt is dat als er problemen komen dat ze veel gezeur opleveren.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 11:57

Let wel even op dat Bovag garantie alomvattend is (tot b.v. slijtage remschijven) terwijl merkgarantie vaak veel beperkter is.

En als jaarkilometrage 20.000 is en zelden een rit boven de 150 km dan zou ik eerder voor een Renault Zoe gaan. Qua binnenruimte scheelt het weinig....
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

Daniel

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: wo 21 maart 2012, 18:27
  • km-stand: 38000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 13:42

Alex schreef:Allereerst zou ik alleen een Ampera adviseren als je zus serieus elektrisch wil gaan rijden, anders ben je veel beter uit met een benzine-automaat waar de monteur om de hoek alles zelf aan kan repareren.

Ik zou van een Ampera willen weten of deze de benodigde software-updates heeft ontvangen en of de DAB-tuner is ingeruild voor DAB+. Ik ben benieuwd of de staat van de baklagers na te gaan is.

Belangrijkste tip: Zorg dat ze goed weet waar ze aan begint.


Haar rijgedrag zou uitstekend aansluiten op de kenmerken van de ampera: haar woon-werk afstand is ongeveer 20 km, zodat ze alleen thuis hoeft op te laden. Dat kan ze dan op haar eigen oprit doen. DAB+ is inderdaad een goed punt. Bij onze eigen ampera is die vervangen, maar inderdaad pas nadat wij er zelf om vroegen.
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.


Offline

Daniel

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: wo 21 maart 2012, 18:27
  • km-stand: 38000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 13:44

japio schreef:De enige garantie die je krijgt is dat als er problemen komen dat ze veel gezeur opleveren.


Hier kan ik niet over meepraten, maar wij hebben bij onze eigen ampera dan ook geen problemen ondervonden tot nu toe (op de vastzittende laadklep na).
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.


Offline

Daniel

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: wo 21 maart 2012, 18:27
  • km-stand: 38000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 13:49

NeufegliseThierry schreef:Let wel even op dat Bovag garantie alomvattend is (tot b.v. slijtage remschijven) terwijl merkgarantie vaak veel beperkter is.

En als jaarkilometrage 20.000 is en zelden een rit boven de 150 km dan zou ik eerder voor een Renault Zoe gaan. Qua binnenruimte scheelt het weinig....


Een volledig elektrische auto zonder range extender accepteert zij niet, zeker niet eentje met zo'n beperkte range. Lang verhaal, heeft te maken met een avontuurlijke trip in de tesla in december 2013 naar Frankrijk in de tijd dat daar nog geen superchargers waren... (en wij niet wisten dat in Frankrijk vooral type 3 kabels worden gebruikt, die wij toen nog niet hadden)

Ik zal zelf een laadpunt aanleggen bij haar thuis, zodat het laden daar is geregeld.

Jullie zijn - zo lijkt het - niet erg enthousiast over het idee van een ampera. Als ik echter kijk naar de alternatieven (zowel benzine als (plug-in) hybride) dan zie ik zo snel niet een beter alternatief (prijs/kwaliteit verhouding). Ze kan leven met vier zitplaatsen en de beperkte bagageruimte. Wij hebben een auto op het oog bij een opel dealer. Ik zal daar navraag doen naar de eventueel uitgevoerde reparaties.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?

Met vriendelijke groet,

Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 17:03

Daniel schreef:Ik zal zelf een laadpunt aanleggen bij haar thuis, zodat het laden daar is geregeld.


Als ze zo weinig kilometers maakt en tussendoor overdag thuis opladen niet hoeft kun je natuurlijk ook gewoon met de omalader op een normaal stopcontact uit de voeten, scheelt weer aanschaf en installatie van wandlader.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

wseelde

Bekende

  • Berichten: 82
  • Geregistreerd: vr 15 nov 2013, 22:22
  • Woonplaats: Eelde
  • km-stand: 100000
  • Lifetime: 4
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 20:24

Ik ben tot nu toe zeer content met mijn Ampera en zou (als volledig elektrisch niet is wat je wilt, maar wel zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden) nog steeds weer voor de Ampera zijn gegaan als ik nu moest kiezen. Er zijn als je op dit forum leest veel problemen met de auto, maar het is natuurlijk ook zo, dat je degenen zonder problemen ook minder hoort, want dan is er niks te melden. Als je een Ampera koopt, zou ik vooral even nagaan of het lager ook (meerdere keren) is vervangen. Want dan zou je wel eens een auto met een structureel probleem kunnen hebben. Verder is het vooral haar goed wijzen op de plussen (rijdgedrag, stil, lage gebruikskosten, lekker vlot, zit goed) en minnen ('s winters gevoelig voor beslagen ruiten, beperkt aantal dealers, kans op vocht in achterlichten, etc..). Nouja, je kent ze zelf wel.

De garantie zit op de gehele elektrische aandrijving, dus ook het lager, motor, etc.

Met vriendelijke groet,

Christian.


Offline

Daniel

Bekende

  • Berichten: 50
  • Geregistreerd: wo 21 maart 2012, 18:27
  • km-stand: 38000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera

Re: aanschaf tweedehands ampera

Berichtdo 08 okt 2015, 21:29

wseelde schreef:Ik ben tot nu toe zeer content met mijn Ampera en zou (als volledig elektrisch niet is wat je wilt, maar wel zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden) nog steeds weer voor de Ampera zijn gegaan als ik nu moest kiezen. Er zijn als je op dit forum leest veel problemen met de auto, maar het is natuurlijk ook zo, dat je degenen zonder problemen ook minder hoort, want dan is er niks te melden. Als je een Ampera koopt, zou ik vooral even nagaan of het lager ook (meerdere keren) is vervangen. Want dan zou je wel eens een auto met een structureel probleem kunnen hebben. Verder is het vooral haar goed wijzen op de plussen (rijdgedrag, stil, lage gebruikskosten, lekker vlot, zit goed) en minnen ('s winters gevoelig voor beslagen ruiten, beperkt aantal dealers, kans op vocht in achterlichten, etc..). Nouja, je kent ze zelf wel.

De garantie zit op de gehele elektrische aandrijving, dus ook het lager, motor, etc.

Met vriendelijke groet,

Christian.


Ik ben inderdaad wel wat geschrokken van de problemen die op dit forum worden beschreven. Ik kom hier nu niet meer zo vaak op dit forum, dus ik had deze problemen nog niet meegekregen. Zoals gezegd hebben wij (nou ja, mijn vrouw, zij rijdt nu in de ampera) zelf geen serieuze problemen gehad met de ampera. Hij staat nu op 69.000 km en is van maart 2012. Ik moet er wel bij zeggen dat sinds de komst van de tesla er relatief weinig kilometers mee worden gereden (minder dan 10.000 op jaarbasis).

Ik dacht dus dat ik een betrouwbare auto adviseerde aan mijn zus. Met de garantie op de gehele elektrische aandrijving zit zij echter toch wel goed lijkt mij. Ik hoop alleen dat de service vanuit opel adequaat is, ik word niet heel vrolijk van bijvoorbeeld het verhaal van de auto waarbij lagers worden vervangen en maanden moet worden gewacht op onderdelen. (P.S.: ook bij Tesla's zijn wel problemen, maar daar is de service vanuit tesla perfect. Wat heet: zaken als de navigatie worden in de tesla wel steeds beter!)

Ik zal in ieder geval goed nagaan of en welke reparaties zijn uitgevoerd. Die informatie is beschikbaar bij de betreffende opel dealer.

Ik houd jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,

Daniel
Sinds maart 2012 is de ampera mijn auto voor dagelijks vervoer. Inmiddels een Tesla Model S (85 kWh performance, zwart, tech pakket, 21"lmv, sound, derde zitrij) besteld, levering in september/oktober 2013. De ampera wordt dan de auto van mijn vrouw.


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron