Het is nu za 15 dec 2018, 11:26


Welke EV na de Ampera/Volt

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

volt-NL

Stamgast

  • Berichten: 309
  • Geregistreerd: vr 08 jun 2012, 14:42
  • Woonplaats: Eindhoven
  • km-stand: 42
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtdo 29 okt 2015, 15:04

Nu er geen Volts (en dus Ampera's) van de eerste generatie meer gebouwd worden, is de vraag wat nu? Generatie 2 komt zo ver we weten niet naar Europa. Er is een andere, volledige elektrische, auto belooft voor Europa door GM / Opel. Iemand al iets gehoord wanneer die komt? En hoeveel range deze auto heeft? Zal deze gebaseerd zijn op de Bolt?
[update feb 2016]Opel Ampera-e aangekondigd voor 2017. waarschijnlijk de Bolt in Europees jasje.

Het rijden op elektrisch is mij zeer goed bevallen. Dus mijn volgende auto moet als hoofd motor een elektrische motor hebben. Als de batterijen nog nog niet goed / goedkoop genoeg zijn mag er een verbrandings-motor inzitten die een generator aandrijft. Van deze laatste categorie is dat een Volt / Ampera, een BMW i3 met range extender of een BMW i8. Of mis ik daar iets? De Volt / Ampera is straks niet meer leverbaar. De range van de i3 zelf met generator is te klein en de i8 een klein beetje te duur.

Van de BEV auto's, dus volledig elektrisch, is er buiten de te dure (voor mij) Tesla de nieuwe Nissan Leaf met 30 kWh waarschijnlijk de auto met het grootste range die in 2016 beschikbaar zal zijn. Als goede tweede de Mercedes B250e.

BEV autos die nu verkrijgbaar zijn met geschatte range:
  • Mercedes B250e: xx kWh, actieradius 150 km (30 a 40 kWh???)
  • Renaul Zoe: 22 kWh, actieradius 130 km (NEFZ? 210 km)
  • VW e-Golf 1.0: xx kWh, actieradius 130km
  • VW e-Golf 1.1: 35,8 kWh, actieradius 300 km (NEFZ: 300km)
  • BMW i3: 22 kWh (60 Ah), actieradius 120 km
  • BMW i3 1.1: 33,2 kWh (94 Ah), actieradius 200 km (140 km bij -10C; tot 200 km in de zomer; NEFZ: 300 km)
  • Nissan Leaf: 24 kWh, actieradius 120 km (199km)
  • Nissan Leaf: 30 kWh, actieradius 150 km (250km)

BEV die in 2017 worden verwacht:
  • Nissan Leaf 2.0: 60 kWh, actieradius 320 km (200miles)

BEV die in 2018 worden verwacht:
  • Opel Ampera-e (Chevy Bolt): 60 kW actieradius 320+ km (200+ miles, NEFZ: 500km)
  • Tesla Model 3: actieradius 320 km (500km?)
  • Jaguar I-Pace: 90kWh, 2 motoren, actieradius 500+ km

BEV die later worden verwacht:
  • Mercedes EQ: actieradius 500km
  • Audi e-tron SUV: 500km


Notitie: Als er fouten in staan of als er nieuwe data beschikbaar is, hoor ik het graag en zal ik deze topic updaten.
[update 2016-1-11: specs Bolt]
[update 2016-2-12: Ampera-e toegevoegd]
[update 2016-5-23: e-Golf in i3 bijgewerkt en naar 2016 verschoven]
[update 2016-7-19: Nissan leaf 2017 en BMWi3 1.1 bijgewerkt, ]
[update 2016-11-23: updated Ampere-e and Leaf 2.0]
[update 2017-02-20: update nissan leaf and bmw-i3]
[update 2017-07-13: 2018 verwachting toegevoegd. Ampera-e en Model-3 naar 2018 verschoven. I-Pace toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door volt-NL op za 15 jul 2017, 10:13, in totaal 10 keer bewerkt.
2018-nu Zilver grijze Ampera-e (2019 model)
2012-2018 Zwarte Volt


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1469
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtdo 29 okt 2015, 16:54

ja heb precies het zelfde
er is eigenlijk gen echte vervanging
viel me ook op dat de prijs van de ampera/volt 2e hands te zijn gestegen!
zou dat kunnen komen doordat mensen deze wagens zakelijk nog willen kopen omdat ze dan alsnog de lagere bijtelling mogen gebruiken? en dus dat per 1 jan 2016 deze 2e hands prijzen zullen zakken.
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1242
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtdo 29 okt 2015, 17:24

Er zit een foutje in de opgave van de Leafs:
2013-2015 model heeft een accu van 24 kWh, range is 150 km easy (snelweg) en 200 als je enkel stadsverkeer en 80 km/u wegen pak, maar zeg voor nu: 150
2016 model (kun je eigenlijk al in de lijst van "nu" zetten want de auto's staan al op de boot onderweg naar Europa) heeft een accu van 30 kWh en 150/24*30 (Leaf gebruikt vrijwel de gehele capaciteit ipv de Ampera/Volt) = 185 km range.
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

gl640

Harde kern

  • Berichten: 1469
  • Geregistreerd: di 11 nov 2014, 14:31
  • km-stand: 24000
  • Lifetime: 25
  • Auto: Ampera-e

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtdo 29 okt 2015, 17:38

de gehele cap bij de leaf 2016? dat kan niet
dat gaat tegen elke theorie en praktijk in over het behouden van de levensduur van de accu.
passen ze wat nieuws toe?
bak/rotor lager stuk? vul even in aub = http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=2685&hilit=poll+bak+lager
Black, Halogeen, SPX Voltec reislader.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1242
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 70804
  • Lifetime: 30
  • Auto: Ampera

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 09:55

Alles is natuurlijk relatief, maar van de 24 wordt 21,3 effectief gebruikt, wat procentueel bezien natuurlijk een veel hoger effectief benutbare capaciteit oplevert dan de Volt/Ampera, deel 10,3 a 10,7 maar eens door 16 en 21,3 door 24 ;-)
Amperaloos, na Leaf, E-Evalia en Zoe nu kilometers aan het vreten in een BMW i3 & praat en denk nog graag mee.
Verder op stal Saab 9-5 ('05) en Saab 96 ('78)


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 918
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 11:54

Bij mij is het nu gemiddeld 9.7 /16 = +/- 60%.....


Offline

ArjanB

Vaste klant

  • Berichten: 247
  • Geregistreerd: ma 11 feb 2013, 00:11
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 26
  • Auto: Volt

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 12:12

Lastige vraag dit...

Voor de voordelen van een EV financieel gezien hoef je het bijna niet meer te doen.
In 2016 is het al 15% bijtelling en 50% MRB, dit maakt de auto behoorlijk duurder.

De meeste autos zijn zowiezo al duurder dan de niet EV versie en je hebt nog minder ruimte ook.
Als je dan ook nog een bijtelling gaat krijgen, dan ga ik echt twijfelen.

Zeker in de prijsklasse van de Volvo V60 kun je echt veel mooie en goede auto's krijgen met de " normale" bijtelling.

Ik hoop op een mooie Ford Mondeo Plugin Hybrid (rijd al in de USA), maar aangezien ik nog 2,5 jaar moet bekijk ik het per jaar.

Voor de aanvulling van het lijstje hierboven kijk even op de volgende pagina:http://www.startersinformatiecentrum.nl/fiscaliteiten-zakelijke-auto-2015-en-2016/


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 918
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 160062
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 14:28

Financieel gezien is het wel afhankelijk of je zakelijk rijdt of prive.
Ik rijd privé, en afhankelijk van het aantal km's per jaar (op dit moment zo'n 35.000) is het zeker interessant. (reed hiervoor een diesel auto)
Welke EV er na de Ampera komt?? Ik zou het nu niet durven zeggen, aangezien ik op dit moment 99.9 % zeker weet dat mijn huidige functie over een jaar "opgeheven" is....


Offline

ArjanB

Vaste klant

  • Berichten: 247
  • Geregistreerd: ma 11 feb 2013, 00:11
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 26
  • Auto: Volt

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 14:54

Zolang ik dus geen 500 km kan rijden (gisteren nog gedaan) op een lading moet ik hybride rijden..
Het model wat ik eigenlijk wil: http://www.ford.com/cars/fusion/trim/seenergi/


Offline

Marco

Stamgast

  • Berichten: 250
  • Geregistreerd: zo 26 feb 2012, 01:00
  • Woonplaats: Almere
  • km-stand: 78000
  • Lifetime: 44
  • Auto: Ampera

Re: Welke EV na de Ampera/Volt

Berichtvr 30 okt 2015, 17:56

Ik heb met veel plezier mijn Ampera gereden voor 3 1/2 jaar en 100.000km. Ik had wellicht z'n opvolger gekozen maar die is er dus niet. Toevallig kwam Leaseplan met een aanbieding om de ampera nog dit jaar om te ruilen (contract liep tot juni volgens mij) voor een andere auto. Ik had keus uit een 8 tal auto waar alleen de 2e generatie Outlander bijzat als elektrisch en praktisch. Leaf, I3 zijn leuk maar niet praktisch voor mij
Outlander is het dus geworden vanwege de oplaadmogelijkheden die ik al heb thuis en op werk, bijtelling en hij er nu iets minder lelijk uitziet dan de 1e generatie.
De andere auto's waren sowieso allemaal iets te klein en de toyota auris hybrid werd zwaar afgekeurd door de vrouw :)
Hij komt in December en ben heel benieuwd hoe die gaat bevallen
Lithium white, Navi, camera, good old 230v, plugwise, openbaar laadpunt in bestelling -> werkend!


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast