Het is nu do 18 apr 2024, 21:02


Capaciteit accu weergeven

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtdi 03 nov 2015, 23:29

NeufegliseThierry schreef:Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde maar zeggen het anders.


In tegendeel. Ik bedoel te zeggen dat volgens mij het cijfer in het scherm weergeeft hoeveel kW de motor heeft verbruikt, ongeacht of dat uit de accu of regeneratie komt. Het lijkt mij niet logisch dat geregenereerde kW's hier van af zouden worden getrokken, dan zou je dus negatieve getallen kunnen krijgen.

Als je bijvoorbeeld je rit zou beginnen op een bergtop en naar beneden zou rollen, om zou keren en weer omhoog zou rijden, dan denk ik dat als je accu boven leeg is er bij wijze van spreken 12 kWh staat en niet 8. Misschien leuk om eens te proberen :mrgreen:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2062
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtdi 03 nov 2015, 23:38

boeuf schreef:Als je bijvoorbeeld je rit zou beginnen op een bergtop en naar beneden zou rollen, om zou keren en weer omhoog zou rijden, dan denk ik dat als je accu boven leeg is er bij wijze van spreken 12 kWh staat en niet 8. Misschien leuk om eens te proberen :mrgreen:

Zoiets heb ik wel eens tijdens mijn vakantie in de Alpen gehad. Bij vertrek bovenaan de berg met volle accu, naar beneden rijden en vervolgens de accu leeg rijden steeg alleen het aantal kilometers dat ik in totaal op een volle accu kon rijden en niet het aantal kWh dat ik in totaal verbruikt had op het scherm, dat bleef ongeveer 10. Dus geregenereerde energie wordt niet in het getal op het scherm bijgeteld, maar blijft buiten de meting. Dat getal geeft dus de echte gebruikte accucapaciteit weer.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtwo 04 nov 2015, 09:14

boeuf schreef:
NeufegliseThierry schreef:Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde maar zeggen het anders.


In tegendeel. Ik bedoel te zeggen dat volgens mij het cijfer in het scherm weergeeft hoeveel kW de motor heeft verbruikt, ongeacht of dat uit de accu of regeneratie komt. Het lijkt mij niet logisch dat geregenereerde kW's hier van af zouden worden getrokken, dan zou je dus negatieve getallen kunnen krijgen.

Als je bijvoorbeeld je rit zou beginnen op een bergtop en naar beneden zou rollen, om zou keren en weer omhoog zou rijden, dan denk ik dat als je accu boven leeg is er bij wijze van spreken 12 kWh staat en niet 8. Misschien leuk om eens te proberen :mrgreen:


Ok, duidelijk: maar een negatief getal kan niet want als je boven aan een berg begint met rijden zal het regeneratief remmen niks opslaan in de accu omdat die al vol zit.

En het is dus wel logisch dat de geregenereerde kWh's verrekend worden aangezien die regeneratie (behalve als je van een berg afrijdt) in eerste instantie vanuit de accu via de motor in snelheid wordt omgezet. Wanneer de snelheid via regeneratief remmen weer in energie voor de accu omgezet wordt is het logisch dat het niet om "extra" energie gaat maar om gerecyclede energie. En dus wordt er gesaldeerd.

Dan nog maar een keer in andere woorden: het getal van zeg ergens tussen de 9,1 en 10,7 die je ziet nadat je de accu leeg gereden hebt geeft weer hoeveel de accu per saldo aan energie afgegeven heeft in een rit, ongeacht hoe die kWh erin gekomen zijn (opladen of regeneratief remmen, want deze worden met elkaar verrekend). Er wordt dus pertinent niet weergegeven hoeveel de motor verbruikt heeft.

Hoop dat 'ie zo duidelijk is ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtwo 04 nov 2015, 09:16

Poul schreef:
boeuf schreef:Als je bijvoorbeeld je rit zou beginnen op een bergtop en naar beneden zou rollen, om zou keren en weer omhoog zou rijden, dan denk ik dat als je accu boven leeg is er bij wijze van spreken 12 kWh staat en niet 8. Misschien leuk om eens te proberen :mrgreen:

Zoiets heb ik wel eens tijdens mijn vakantie in de Alpen gehad. Bij vertrek bovenaan de berg met volle accu, naar beneden rijden en vervolgens de accu leeg rijden steeg alleen het aantal kilometers dat ik in totaal op een volle accu kon rijden en niet het aantal kWh dat ik in totaal verbruikt had op het scherm, dat bleef ongeveer 10. Dus geregenereerde energie wordt niet in het getal op het scherm bijgeteld, maar blijft buiten de meting. Dat getal geeft dus de echte gebruikte accucapaciteit weer.

Groeten,
Poul


Ik ben erg kien op mijn verbruik en op vele ritten gezien dat bij het naderen van een rotonde het aantal verbruikte kWh van zeg 8,1 naar 8,0 terugliep of van 6,5 naar 6,4. De energie die opgewekt wordt met regeneratief remmen wordt dus wel verrekend met de teller waar we het over hebben.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline

opeltwan

Bekende

  • Berichten: 87
  • Geregistreerd: vr 20 sep 2013, 14:14
  • km-stand: 37000
  • Lifetime: 18
  • Auto: Ampera

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtwo 04 nov 2015, 14:23

Wat zou ik graag zien dat de beschikbare capaciteit wat omhoog wordt gesteld zeg. Naar 12, 13 of zo.
Maar goed, daar is al eerder het nodige over gezegd en geschreven.


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtwo 04 nov 2015, 22:06

boeuf schreef:Als je bijvoorbeeld je rit zou beginnen op een bergtop en naar beneden zou rollen, om zou keren en weer omhoog zou rijden, dan denk ik dat als je accu boven leeg is er bij wijze van spreken 12 kWh staat en niet 8. Misschien leuk om eens te proberen


Ik heb in de Ardennen met nog een 'halve batterij' een flinke klim op benzine gemaakt en ben vlak voor de top overgeschakeld naar E, de teller tikt dan een paar kWh af en is 'leeg' bij 10.x kWh.
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtdo 05 nov 2015, 10:26

opeltwan schreef:Wat zou ik graag zien dat de beschikbare capaciteit wat omhoog wordt gesteld zeg. Naar 12, 13 of zo.
Maar goed, daar is al eerder het nodige over gezegd en geschreven.

Anders ik wel, mijn dagelijkse rit is 59.6 km s'ochtends (s'middags 63.3 km) waarvan zo'n 54 km snelweg, zomers met 100 km/h (met de drukte is veel harder ook niet echt mogelijk) gemiddeld geen enkel probleem maar het hele stuk in de vakantietijd met 120 km/h op de cruisecontrol red ik dan weer net niet.....
In de winter nog niet gereden (rijd pas Ampera vanaf midden februari), maar merk wel dat het steeds krapper word met de dalende temperaturen. (en dan heb ik eigenlijk de kachel nog niet echt gebruikt....)
Had liever een bruikbare capaciteit gehad van 75 tot 80 % i.p.v. de huidige +/-62 %.
Ik had begrepen dat ze de (bruikbare) capaciteit bij de Leaf na verloop van tijd wel vergroot hadden??
(niet dat GM dat bij de huidige Volt/Ampera zal doen, aangezien die liever ziet dat men overstapt naar de nieuwe Volt 2, maar wij hebben die keuze helaas(?) niet...)

Maar goed, we wijken af van het topic. ;)


Offline
Avatar gebruiker

shumway

Harde kern

  • Berichten: 921
  • Geregistreerd: do 13 sep 2012, 10:41
  • km-stand: 73500
  • Lifetime: 28
  • Auto: Ampera-e

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtdo 05 nov 2015, 14:30

Ja en als we de keuze hadden deden we het niet :lol: :lol:
Chevrolet Volt LTZ zwart
Voltec SPX Pilot Xenon


Offline
Avatar gebruiker

boeuf

Harde kern

  • Berichten: 516
  • Geregistreerd: di 15 mei 2012, 17:04
  • Woonplaats: Leiden
  • km-stand: 0
  • Lifetime: 0
  • Auto: anders

Re: Capaciteit accu weergeven

Berichtzo 20 dec 2015, 15:09

NeufegliseThierry schreef:Dan nog maar een keer in andere woorden: het getal van zeg ergens tussen de 9,1 en 10,7 die je ziet nadat je de accu leeg gereden hebt geeft weer hoeveel de accu per saldo aan energie afgegeven heeft in een rit, ongeacht hoe die kWh erin gekomen zijn (opladen of regeneratief remmen, want deze worden met elkaar verrekend). Er wordt dus pertinent niet weergegeven hoeveel de motor verbruikt heeft.

Ik reed de afgelopen tijd in de jaarlijkse FMM om in een paar honderd kilometer zo'n 20 liter benzine te verstoken. Ik begon met een volle accu en heb pas weer geladen toen de Volt paniekerig begon te doen dat de tank leeg was. Op dat moment stonden er nul electrische kilometers in het 'this charge' overzicht, maar wel 4,4kWh verbruikte stroom. Met 0,9kWh laden was de accu weer vol.

Als jouw stelling klopt, had er moeten staan dat er 0,9kWh verbruikt was, namelijk wat de accu per saldo had afgegeven. Maar kennelijk wordt er hier ook behoorlijk opgeteld wat er uit regeneratie en/of surplus door ICE opgewekt is gebruikt voor aandrijving.

Blijft naar mijn idee dus lastig conclusies trekken over of dat getal nou boven of onder de 10 staat bij lege accu :think:
Nu: VW e-Golf & ICU Compact Mini
Ex: Chevy Volt LTZ Summit White & ICU Basic wandlader


Vorige

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten