Het is nu vr 29 maart 2024, 08:48


Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de bergen

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht

hajobakker

Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de bergen

Berichtwo 20 jul 2016, 19:02

Kan hier met thuislader 's ochtend starten met een volle accu, het is best een fijn gevoel om de berglucht niet te verzieken.

Vandaag een bergwandeling gedaan, 40 (accu) km verderop. Hierna was dus nog 18 (accu) km over. De terugrit is 90% bergaf en ik parkeer de auto op het vakantieadres met 18 (accu) km over voor een totale rit van 68 echte km's. :lol: :lol: :lol:

Het regenereren van energie is bizar, bergaf zie ik meer accu-km's beschikbaar dan ik aan km's heb gereden. Dat kan de aderlating van de heenweg goedmaken, het blijft jammer als je moet tanken.


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtwo 20 jul 2016, 19:57

Ja, had ik ook op vakantie in de Eifel.
Had op een gegeven moment nog maar 2 km over, maar laatste deel van de rit was bergafwaarts.
Ik heb zo nog ruim 10 km "cadeau" gekregen. :D


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtwo 20 jul 2016, 23:08

Kan bizar uitpakken. Ik eindigde een keer met 15 kilometer meer 'in de accu' dan ik was gestart, terwijl ik 30 km op electriciteit had gereden.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtdo 21 jul 2016, 09:15

Je kunt dat ook manipuleren. Berg op op benzine en bergaf elektrisch. Dan gaat ie doortellen. Ik had op een gegeven moment bij elektrisch actieradius 159km staan.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtdo 21 jul 2016, 21:22

Als we met z'n allen maar begrijpen dat er niets zoiets is als 'spontane energieopwekking' dan redden we het wel ;-)

Als je benzine verstookt om naar boven te komen snap ik wel waar de energie in de accu vandaan komt wanneer je naar beneden rijdt :-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtdo 21 jul 2016, 22:38

Nee man. De accu gaat echt niet voller dan vol zitten. Alleen rijd je bergafwaards zonder energie te verbruiken. Dus gaat je actieradius omhoog omdat de auto kilometers meet t.o.v. De verstookte kilowatts.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Meest briljante use case voor de Ampera; rijden in de be

Berichtvr 22 jul 2016, 00:16

LOL: ik refereer aan de wet van behoud van energie:
1) je stopt een hoop energie in de auto door hem omhoog de berg op te stoppen (hier: kost benzineverbruik of uiteraard elektra uit de accu)
2) je laat de auto naar beneden rollen, dan vangt die -in het geval van een Ampera/Volt- weer energie op.

Per saldo wek je dus geen energie op, maar vang je wel een groot deel terug. En dat is dan het voordeel t.o.v. een conventionele benzine gestookte auto.

Als we maar met elkaar snappen dat je niet -per saldo- energie op kunt wekken door op en neer door de bergen te rijden, dat was het punt wat ik wilde maken ;-)
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)



Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron