Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
Plaats een reactie

Vreemdgaan is heerlijk

za 29 okt 2016, 13:11

Vreemdgaan is heerlijk
Na mijn vele uitstapjes met een Tesla en Volkswagen GTE (zie ook https://www.youtube.com/watch?v=-KZ2aus ... zoo8_Bu8uQ), nu de stoute schoenen aangetrokken om met een Hyundai te spelen.: ze heet IONIQ. Met beide zusjes gespeeld: de hybride zonder stekker en de Electric waar de stekker ingestoken mag worden. Wat een plezier; lichtvoetig, voorzien van allerlei snufjes die het spelen zeer aantrekkelijk maken (lane keeping assist, smart cruise control en autonomous emergency brake, schuifdak, 28kWh accu = ruim 200km) moet ik toch wel zeggen dat ik blij verrast was. De overeenkomsten met een Ampéra zijn er ook: gedeelde achterruit en de overall looks qua vorm. Maar al die kleine dingen die ze in het Verre Oosten standaard op zo’n speeltje zetten: prachtig display met super-eenvoudig menu, regensensor, e-stoelverstelling, kantelende spiegels bij achteruitrijden, verwarmd stuurwiel, laadpalen in de navi, 3zits achterbank, hoedenplank. Kom ik weer thuis: de aankondiging van de nieuwe AMPERAe met wel 500 km range, dus toch nog even wachten na mijn 4 heftige jaren en ruim 100Kkm

Re: Vreemdgaan is heerlijk

za 29 okt 2016, 20:20

Ik had me ook aangemeld voor een proefrit, alleen hadden ze toen alleen de "gewone" (plug in) hybrid, en daar had/heb ik geen interesse in.... Volgens mij is de electric nu beschikbaar, had vandaag een oproep van de Hyundai dealer gemist. :roll: :roll:
Overigens is die 500 km wel erg optimistisch...... :eh: :eh: :eh:

Re: Vreemdgaan is heerlijk

zo 30 okt 2016, 09:13

En die 200 km is ook erg optimistisch: zelfs een Leaf met 30 kWh accu haalt in de winter echt bij lange na geen 200 km. Van die 30 zijn er namelijk maar 27 effectief inzetbaar. In de winter loopt het verbruik gemiddeld tot ten minste 0,17 kw per km op, 27/0,17 = 159. En dat gaat bij de Hyundai ook zo zijn.

Alhoewel.... Hyundai claimt een verbruik van 11,5 kWh per 100 km tegenover een Leaf 15. Persoonlijk lijkt me dat echt te optimistisch, dan zou de Hyuandai 23% efficiënter zijn dan de Leaf. Maar goed: ik laat me graag verrassen, vind het een mooie auto om te zien.

Mijn volgende nieuwe elektrische auto zal een accu van tenminste 40 kWh moeten hebben en niet "born in the USA" ;-)

Re: Vreemdgaan is heerlijk

zo 30 okt 2016, 14:05

mogelijk de i3 of i5 welke in 2019-2020 uit gaat komen
zou een 40kwh kunnen hebben of meer

Re: Vreemdgaan is heerlijk

ma 31 okt 2016, 21:40

0,15kWh/km is reëel en 0,115 is een mooi weer met altijd windje mee waarde.

De elektrische aandrijving is al vanaf vanaf de eerste Leaf meer dan 85% efficiënt, de ontlaadverliezen zijn max 6% en de CW + frontaal oppervlak ontlopen elkaar niet zo heel veel. Het zal Hyundai nooit niet lukken om daar nog een puntje van 40% aan te zuigen.

Re: Vreemdgaan is heerlijk

ma 31 okt 2016, 23:08

haal toch met dit weer ( eer-gisteren ) 108watt per km. of wel 10,8 per 100km.
dat is zonder laad verliezen maar puur wat de boordcomputer aangeeft.
aan het stop contact is dit 129 watt per km.
Laatst bijgewerkt door gl640 op di 01 nov 2016, 17:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Vreemdgaan is heerlijk

di 01 nov 2016, 12:03

Ja, gisteren heb ik ook heel efficiënt gereden met mijn Evalia :-) Met 16/17 graden gaat het een stuk beter dan bij 5 graden buitentemperatuur.
Plaats een reactie