Het is nu do 28 maart 2024, 10:40


Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Vision

Stamgast

  • Berichten: 282
  • Geregistreerd: za 29 sep 2012, 15:54
  • Woonplaats: Putten
  • km-stand: 235000
  • Lifetime: 31
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 17 feb 2017, 18:18

Arnold, goed plan om een 2e hands aan te schaffen. De prijzen zullen nu nog sterker gaan dalen omdat er steeds meer ex-lease beschikbaar komen en omdat de nieuwe AmperA-e er aan komt.
Over de range zou ik me in jouw situatie geen zorgen maken: in de winter gebrik je wat benzine, nou én? daar kun je ook de auto even mee verwarmen.
Accu-degradatie: niet merkbaar na ruim 120.000 km: blijft gaan als een dolle!!
Die aanhanger? ik doe daar niet moeilijk over en rij soms ook met een karretje naar de stort.

Kortom: join the club
Power Blue Ampéra, SUNpower, WaterScouting & ZendAmateur


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtza 18 feb 2017, 14:09

NeufegliseThierry schreef:Maar durven we die nog aan na alle aanloopproblemen met de Ampera?

Ik ga het liefst voor een auto met een hoge(re) zit maar ben erg huiverig geworden voor een GM product, zelden zo'n kwalitatief slechte auto gereden (en dat zegt wat voor iemand die 15 Citroëns en 2 Renaults gereden heeft...).

Ik kon geen nieuwe Ampera betalen in 2012 en ook geen nieuwe Ampera-e in 2017. (Als "arme" particulier zijnde...)
Dus ik koop er wel 1 wanneer ze na 2 a 3 jaar uit de lease komen en alle aanloopproblemen en kinderziektes er uit zijn..... :lol:


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 19 feb 2017, 17:08

Ik snap je redenatie maar bij de Ampera zijn na 5 jaar de aanloopproblemen/kinderziekten er nog niet uit ;-) Lagerprobleem blijft opspelen, gemodificeerde onderdelen ten spijt.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtwo 22 feb 2017, 12:12

ANNA. Altijd Nagaan, Nooit Aannemen. Volgens mij valt het lagerprobleem reuze mee. Zeker, hier zijn een aantal mensen die het probleem enrom opblazen. Maar wat is nou het percentage Ampera's met lagerproblemen? Ik denk (dus geen ANNA) dat het probleem in de praktijk niet zo groot is als dat het hier lijkt. Tuurlijk, als het je treft heb je erg pech. Maar als ik zo op de auto verkoopsites kijk en ik tel de VW's TSI met motorproblemen dan is mijn gevoel (ook geen ANNA) dat je met zo'n auto meer kans hebt op ernstige problemen dan met een Ampera.
De Ampera heeft wel last van kleine irritaties. Vooral op softwaregebied. Maar sleutel 10 doet wonderen.
Ik vind nog steeds de Ampera een GEWELDIGE auto. Snel, comfortabel, stil. Gisteravond even op en neer naar Petten geknalt. 400km lang 160kmh gereden. Geen enkel probleem. En geen enkele last van de harde wind. Zijwind gevoelig is de Ampera niet. Okee, het ging net op één tank. Maar met die snelheid vind ik bijna 1 op 11 helemaal geen probleem. Onze PC Hooftstraat Tracktor rijdt bij 120 al 1 op 8.

Ik rij inmiddels in de tweede Ampera maar als ze er nog zouden zijn zou mijn volgende auto zo weer een Ampera worden.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdo 30 maart 2017, 19:48

Hoi allen,

Alweer even stil hier van mijn kant... Ik ben inmiddels bij een nieuwe werkgever begonnen met dus een nieuwe woon/werk route. 70Km enkele reis op 95% 130km/h snelwegen.

Zowel thuis als op kantoor zou de auto prima aan de paal kunnen maar ik vrees dat ik met een kruissnelheid van 140km/h bij krap 40Km al over moet gaan schakelen op benzine.
Het zal echt een afweging worden tussen weer een diesel of een Ampera voor de komende auto. Tuurlijk kent de Ampera nieuwe techniek wat mogelijk in de papieren kan lopen bij defect (vooral aangezien de auto particulier bereden wordt) maar de moderne diesels zijn ook niet helemaal vrij van problemen. Daarnaast scheelt de wegenbelasting al een aardig deel.

Zal er eens een excel berekening op los moeten laten denk ik...
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline

christiaanjanssen

Vaste klant

  • Berichten: 112
  • Geregistreerd: do 05 sep 2013, 21:42
  • Woonplaats: 's-Hertogenbosch
  • km-stand: 53000
  • Lifetime: 19
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdo 30 maart 2017, 20:27

Ik rij 35.000-45.000 km/jaar in mijn Ampera. Vaak 100 km enkele reis heen en 's avonds weer terug. Probeer zoveel mogelijk te laden, maar dat lukt niet altijd. Lifetime over het hele jaar gezien 3.2. Ben ik best tevreden mee.
Inmiddels 192.000 km op teller en laatst nog 62 km op de accu gereden.
4 jaar en 200.000 km in Ampera I, 2 jaar Nissan Leaf en eind 2019 naar Ampera II


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdo 30 maart 2017, 21:40

Arnie82 schreef:Hoi allen,

Alweer even stil hier van mijn kant... Ik ben inmiddels bij een nieuwe werkgever begonnen met dus een nieuwe woon/werk route. 70Km enkele reis op 95% 130km/h snelwegen.

Zowel thuis als op kantoor zou de auto prima aan de paal kunnen maar ik vrees dat ik met een kruissnelheid van 140km/h bij krap 40Km al over moet gaan schakelen op benzine.
Het zal echt een afweging worden tussen weer een diesel of een Ampera voor de komende auto. Tuurlijk kent de Ampera nieuwe techniek wat mogelijk in de papieren kan lopen bij defect (vooral aangezien de auto particulier bereden wordt) maar de moderne diesels zijn ook niet helemaal vrij van problemen. Daarnaast scheelt de wegenbelasting al een aardig deel.

Zal er eens een excel berekening op los moeten laten denk ik...


Denk dan ook aan een volledig elektrische auto zoals Leaf of Zoe. Als je overdag kunt opladen redt je het makkelijk op en neer. Of met meer veiligheid/flexibiliteit: I3 met range extender.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdo 30 maart 2017, 23:18

Arnie82 schreef:maar ik vrees dat ik met een kruissnelheid van 140km/h bij krap 40Km al over moet gaan schakelen op benzine.

Tja, misschien moet je daar eens verandering in brengen, elektrische auto's zijn er niet voor bedoeld om zo bereden te worden.
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

HenryAmpera

Harde kern

  • Berichten: 1135
  • Geregistreerd: vr 23 jan 2015, 10:21
  • Woonplaats: Deventer
  • km-stand: 200250
  • Lifetime: 22
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 31 maart 2017, 09:56

Alex schreef:
Arnie82 schreef:maar ik vrees dat ik met een kruissnelheid van 140km/h bij krap 40Km al over moet gaan schakelen op benzine.

Tja, misschien moet je daar eens verandering in brengen, elektrische auto's zijn er niet voor bedoeld om zo bereden te worden.

Buiten dat, zijn er nog plekken in Nederland waar je aan 1 stuk 140 op de cruisecontrol kan rijden??
Op mijn route Deventer - Amersfoort was ik al blij als het 100 was en niet teveel files onderweg.... :silent:


Offline

Wimson

Newbie

  • Berichten: 4
  • Geregistreerd: za 25 feb 2017, 22:28
  • km-stand: 112000
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtza 01 apr 2017, 20:15

Ik ben echt uitermate tevreden op de Ampera. Superauto. Van de week naar Nijmegen (circa 200km op en neer) op slechts één laadbeurt 1:25 gereden.

Dag erna moest ik vanuit de Belgische grens naar Den Helder en daar is een verbruik van 1:22 behaald. Op de snelweg rijd ik vrijwel niet elektrisch. Rijd hier het dorp elektrisch uit en schakel op de snelweg direct over op benzine. Zodra ik de stad of dorp van bestemming arriveer schakel is weer over op elektriciteit. Op de terugweg idem. Enkel schakel ik weer over op elektriciteit op de terugweg zodra de actieradius toereikend is om tot de voordeur te geraken.

Ik rijd continu in de L-stand om zo optimaal mogelijk te regenereren. Haal tot nu toe (1e week) makkelijk 70 km op één accu.

Enige nadelen zijn de verouderde navi en de DAB- module i.p.v. DAB+. Deze laatste staat nog ter discussie bij Opel Nederland. Ik hoop dat zij dit alsnog naar behoren oplossen.

Succes met het maken van je keuze!


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron