Het is nu do 28 maart 2024, 10:17


Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 12 feb 2017, 17:57

Beste allen,

Momenteel rijd ik nog dagelijks zeer tevreden in een Volvo V50 diesel maar ik ben me toch een beetje aan het oriënteren op de vervanger van deze auto. Een andere diesel middenklasser zou dan een logische stap zijn maar ik moet zeggen dat het elektrisch rijden wel mijn interesse heeft.
Sinds dat Tesla het echt elektrisch realistisch mogelijk heeft gemaakt qua range is deze interesse er al. Helaas is Tesla nog wel een stukje boven budget maar een nette occasion Ampera komt nu wel een beetje in mijn budget. (2012/2013 met 60 tot 70 dkm ervaring) Momenteel komt de wegenbelasting op €119,- per kwartaal wat al aanzienlijk minder is dan de huidige €340,- die ik voor de Volvo betaal. Qua ruimte zouden we met een Ampera makkelijk voldoende hebben en ook de beschikbare uitrustingsniveaus zijn wel prima. Alleen het feit dat hij geen kar mag trekken zal soms wat lastig zijn.

Ik heb me op dit forum al wel wat ingelezen maar ik blijf toch nog wel met wat concrete vragen zitten. Ik probeer ze hier zo helder mogelijk te maken en hoop dat er wat mensen hun ervaring met me willen delen om zo een goed beeld te krijgen van de auto in dagelijks gebruik.

Even mijn situatie... Ik zal de auto gewoon privé rijden en zonder lease constructies. (gewoon cash betalen en rijden :D )
Ik rij zo'n 30 tot 35 duizend kilometer per jaar wat een mix is tussen woon/werk en privé kilometers. Een enkele reis naar het werk is zo rond de 55 kilometer waarvan 90% op de snelweg zal zijn en zowel op het werk als thuis kan de auto aan de lader. (in theorie zal je elke woon/werk rit dus met een volle accu beginnen)

Ik ben een persoon die wel van doorrijden houdt. 80 en 100km wegen worden dus ook zeker met dit tempo gereden en op de snelweg rij ik eerder 130 dan 120. Uiteraard zal het doel zijn om zoveel mogelijk elektrisch te rijden maar het feit dat er wel een extra range beschikbaar is is wel een goed gevoel.

Vraag 1 is dan eigenlijk ook gericht op de range... Ga ik het gemiddeld gezien redden om die 55km puur elektrisch te rijden of zal de range extender gemiddeld gezien in werking komen? (en hoever komt je als je zowel de accu als benzinetank combineert)

Vraag 2 is met oog op het opladen... Wat ik begrijp is dat de Ampera geen fast charger ondersteund... Wat is in de praktijk dan de tijd aan een laadpaal dat de auto nodig heeft om op te laden?

Vraag 3 is op het gebied van de accu's zelf... Zijn er mensen die al merken dat deze in hun auto's teruglopen qua capaciteit? Mijn streven zal zijn om een auto aan te schaffen die zo rond de 60 tot 70 duizend km gereden heeft zodat ik een aantal jaar vooruit kan.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat meer inzicht kunnen geven...

Groet, Arnold
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

Poul

Moderator

  • Berichten: 2061
  • Geregistreerd: vr 18 mei 2012, 21:15
  • Woonplaats: Rotterdam
  • km-stand: 185000
  • Lifetime: 29
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 12 feb 2017, 19:07

Ad 1. In de winter: 40 - 50 kilometer op de accu; in de zomer is dat 70 - 80 kilometer. Met een volle benzinetank kun je voor circa 500 kilometer electriciteit opwekken. Een en ander is natuurlijk uiteindelijk afhankelijk van de gemiddelde snelheid die je rijdt. Ik heb echter verstokte 140-kilometer-rijders zich zonder gefrustreerd te raken zien beheersen tot een maximale snelheid van circa 100 kilometer.
Ad 2. Voor een volledig opgeladen accu ben je aan de laadpaal circa 4 uur kwijt. Op mijn werk laadde ik destijds aan het stopcontact en was de laadtijd voor een volle accu circa 6,5 uur.
Ad 3.Ik heb geen teruggang wat betreft accucapaciteit gemerkt. Inmiddels heb ik circa 92.000 kilometer gereden.

Groeten,
Poul
Sinds 9 december 2013 model 2013; Lithium White met Jet Black bekleding, navigatie, Opel Eye, Xenon 6000k. ;)


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 12 feb 2017, 19:57

met een lader van 16 ampères is een accu vollegig opgeladen in 3h30,niet met de geleverd lader van gm


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 12 feb 2017, 20:16

Wanneer je 90% snelweg kilometers gaat maken en er van houdt 120 a 130 te rijden ga je in de winter zeker niet de 55 km halen maar ook in de zomer zal het lastig worden.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtzo 12 feb 2017, 21:23

NeufegliseThierry schreef:Wanneer je 90% snelweg kilometers gaat maken en er van houdt 120 a 130 te rijden ga je in de winter zeker niet de 55 km halen maar ook in de zomer zal het lastig worden.


Saab... Goede herinneringen aan mijn Saab 9-3 sport sedan :thumbup:
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtma 13 feb 2017, 15:42

Ik ben ook een verstokte "doorrijder". Ongeveer 25kmh boven de maximale snelheid vanaf 80km toegestaan. Daaronder hou ik me aan de snelheid. Maar mijn ouders en vrienden wonen allemaal tussen de 20 en de 30km bij mij vandaan. Ik betrap me erop dat ik de ritten naar hun toe echt mijn best doe om dat heen en terug geheel elektrisch te doen.

Als je op je rechter voet let ga je de ritten in de zomer wel redden. In de winter niet. Als je blijft doorknallen kun je het wel vergeten. Neem dan liever een Nissan Leaf. Die haalt het wel.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtma 13 feb 2017, 21:12

Paar maandjes geduld; dan komt de 'E'.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Offline

tofelec

Stamgast

  • Berichten: 386
  • Geregistreerd: vr 15 jul 2016, 19:35
  • km-stand: 100027
  • Lifetime: 12
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtma 13 feb 2017, 21:32

sigmasailor schreef:Paar maandjes geduld; dan komt de 'E'.

+1 :thumbup:


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtma 13 feb 2017, 23:07

sigmasailor schreef:Paar maandjes geduld; dan komt de 'E'.


Maar durven we die nog aan na alle aanloopproblemen met de Ampera?

Ik ga het liefst voor een auto met een hoge(re) zit maar ben erg huiverig geworden voor een GM product, zelden zo'n kwalitatief slechte auto gereden (en dat zegt wat voor iemand die 15 Citroëns en 2 Renaults gereden heeft...).
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

sigmasailor

Vaste klant

  • Berichten: 126
  • Geregistreerd: ma 02 jan 2017, 11:20
  • km-stand: 80000
  • Lifetime: 55
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtma 13 feb 2017, 23:37

Ach, na de PHEV kan ik wel wat hebben. Bovendien rijden ze dan al een half jaar rond.
Heb nu nog een Mitsubishi Outlander PHEV (sinds november 2013) met zo'n 85k ervaring. Blauwe Ampera E (af)besteld. Nu een Leaf 2 besteld.


Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten