Oriënteren op een Ampera
Geplaatst: zo 12 feb 2017, 17:57
Beste allen,
Momenteel rijd ik nog dagelijks zeer tevreden in een Volvo V50 diesel maar ik ben me toch een beetje aan het oriënteren op de vervanger van deze auto. Een andere diesel middenklasser zou dan een logische stap zijn maar ik moet zeggen dat het elektrisch rijden wel mijn interesse heeft.
Sinds dat Tesla het echt elektrisch realistisch mogelijk heeft gemaakt qua range is deze interesse er al. Helaas is Tesla nog wel een stukje boven budget maar een nette occasion Ampera komt nu wel een beetje in mijn budget. (2012/2013 met 60 tot 70 dkm ervaring) Momenteel komt de wegenbelasting op €119,- per kwartaal wat al aanzienlijk minder is dan de huidige €340,- die ik voor de Volvo betaal. Qua ruimte zouden we met een Ampera makkelijk voldoende hebben en ook de beschikbare uitrustingsniveaus zijn wel prima. Alleen het feit dat hij geen kar mag trekken zal soms wat lastig zijn.
Ik heb me op dit forum al wel wat ingelezen maar ik blijf toch nog wel met wat concrete vragen zitten. Ik probeer ze hier zo helder mogelijk te maken en hoop dat er wat mensen hun ervaring met me willen delen om zo een goed beeld te krijgen van de auto in dagelijks gebruik.
Even mijn situatie... Ik zal de auto gewoon privé rijden en zonder lease constructies. (gewoon cash betalen en rijden )
Ik rij zo'n 30 tot 35 duizend kilometer per jaar wat een mix is tussen woon/werk en privé kilometers. Een enkele reis naar het werk is zo rond de 55 kilometer waarvan 90% op de snelweg zal zijn en zowel op het werk als thuis kan de auto aan de lader. (in theorie zal je elke woon/werk rit dus met een volle accu beginnen)
Ik ben een persoon die wel van doorrijden houdt. 80 en 100km wegen worden dus ook zeker met dit tempo gereden en op de snelweg rij ik eerder 130 dan 120. Uiteraard zal het doel zijn om zoveel mogelijk elektrisch te rijden maar het feit dat er wel een extra range beschikbaar is is wel een goed gevoel.
Vraag 1 is dan eigenlijk ook gericht op de range... Ga ik het gemiddeld gezien redden om die 55km puur elektrisch te rijden of zal de range extender gemiddeld gezien in werking komen? (en hoever komt je als je zowel de accu als benzinetank combineert)
Vraag 2 is met oog op het opladen... Wat ik begrijp is dat de Ampera geen fast charger ondersteund... Wat is in de praktijk dan de tijd aan een laadpaal dat de auto nodig heeft om op te laden?
Vraag 3 is op het gebied van de accu's zelf... Zijn er mensen die al merken dat deze in hun auto's teruglopen qua capaciteit? Mijn streven zal zijn om een auto aan te schaffen die zo rond de 60 tot 70 duizend km gereden heeft zodat ik een aantal jaar vooruit kan.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat meer inzicht kunnen geven...
Groet, Arnold
Momenteel rijd ik nog dagelijks zeer tevreden in een Volvo V50 diesel maar ik ben me toch een beetje aan het oriënteren op de vervanger van deze auto. Een andere diesel middenklasser zou dan een logische stap zijn maar ik moet zeggen dat het elektrisch rijden wel mijn interesse heeft.
Sinds dat Tesla het echt elektrisch realistisch mogelijk heeft gemaakt qua range is deze interesse er al. Helaas is Tesla nog wel een stukje boven budget maar een nette occasion Ampera komt nu wel een beetje in mijn budget. (2012/2013 met 60 tot 70 dkm ervaring) Momenteel komt de wegenbelasting op €119,- per kwartaal wat al aanzienlijk minder is dan de huidige €340,- die ik voor de Volvo betaal. Qua ruimte zouden we met een Ampera makkelijk voldoende hebben en ook de beschikbare uitrustingsniveaus zijn wel prima. Alleen het feit dat hij geen kar mag trekken zal soms wat lastig zijn.
Ik heb me op dit forum al wel wat ingelezen maar ik blijf toch nog wel met wat concrete vragen zitten. Ik probeer ze hier zo helder mogelijk te maken en hoop dat er wat mensen hun ervaring met me willen delen om zo een goed beeld te krijgen van de auto in dagelijks gebruik.
Even mijn situatie... Ik zal de auto gewoon privé rijden en zonder lease constructies. (gewoon cash betalen en rijden )
Ik rij zo'n 30 tot 35 duizend kilometer per jaar wat een mix is tussen woon/werk en privé kilometers. Een enkele reis naar het werk is zo rond de 55 kilometer waarvan 90% op de snelweg zal zijn en zowel op het werk als thuis kan de auto aan de lader. (in theorie zal je elke woon/werk rit dus met een volle accu beginnen)
Ik ben een persoon die wel van doorrijden houdt. 80 en 100km wegen worden dus ook zeker met dit tempo gereden en op de snelweg rij ik eerder 130 dan 120. Uiteraard zal het doel zijn om zoveel mogelijk elektrisch te rijden maar het feit dat er wel een extra range beschikbaar is is wel een goed gevoel.
Vraag 1 is dan eigenlijk ook gericht op de range... Ga ik het gemiddeld gezien redden om die 55km puur elektrisch te rijden of zal de range extender gemiddeld gezien in werking komen? (en hoever komt je als je zowel de accu als benzinetank combineert)
Vraag 2 is met oog op het opladen... Wat ik begrijp is dat de Ampera geen fast charger ondersteund... Wat is in de praktijk dan de tijd aan een laadpaal dat de auto nodig heeft om op te laden?
Vraag 3 is op het gebied van de accu's zelf... Zijn er mensen die al merken dat deze in hun auto's teruglopen qua capaciteit? Mijn streven zal zijn om een auto aan te schaffen die zo rond de 60 tot 70 duizend km gereden heeft zodat ik een aantal jaar vooruit kan.
Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat meer inzicht kunnen geven...
Groet, Arnold