Het is nu vr 29 maart 2024, 06:55


Oriënteren op een Ampera

Algemene vragen over de Opel Ampera & Chevrolet Volt, antwoorden en ervaringen
  • Auteur
  • Bericht
Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdi 01 aug 2017, 17:25

Het is helemaal afhankelijk hoe je de Ampera gebruikt. Gisteren even op en neer naar Almelo geweest. Totaal een kleine 100 kilometer. Verbruik 1,25l op 100km. Gewoon met het verkeer meegereden dus geen extra moeite gedaan.

Ik rij (ahum) erg hard met mijn Ampera. Op de snelweg en autoweg rond de 25km boven max. Maakt me niet uit wat je daar van vindt, ieder zijn mening maar mijn lifetime ligt op 5,2. Bijna 1 op 20 dus. Die 6,7 uit de tabel is veel te hoog. Dat haal je alleen als je nooit laadt.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdi 01 aug 2017, 18:47

Ik kan de auto inderdaad op het werk laden... De kosten hiervan moet ik nog uitzoeken. Keerzijde is wel dat er thuis tzt ook via zonnepanelen kan worden geladen dus heb ik een beetje het gemiddelde genomen.

Qua rijder ben ik wel een beetje als jou Morgoth ;)

Mijn dagelijkse route is via de A6 richting Friesland wat een traject is met weinig verkeer en 130Km/h toegestaan... Momenteel staat de cruise altijd ergens tussen de 140 & 150km/h te wijzen en kan ik vrijwel altijd doorrijden zonder oponthoud. Nu denk ik wel dat ik met 130km/h ook prima leven kan. Zal qua reistijd verlies te verwaarlozen zijn en als knooppunt Joure straks klaar is scheelt me dat zowieso weer een minuut of 10.

Wat ik wel wil blijven kunnen is gewoon vlot meerijden en de snelheid rijden die is toegestaan... Dus 100Km/h en 130Km/h waar dat mag. (en af en toe een beetje spielerei :angel: ) Vandaar dat ik hem nu even op 50/50 gerekend heb qua elektra/benzine verhouding. Ik denk dat ik een groot deel van alle privékilometers wel elektrisch kan doen en dan een kilometer of 40 van de enkele woon/werk route. Mooi voor de N-wegen en de stukken in de bebouwde kom dus.

Als ik zo een beetje de meningen peil ben ik voorzichtig met mijn berekening wat alleen maar positief is.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtwo 02 aug 2017, 07:14

Arnie82 schreef:Als ik zo een beetje de meningen peil ben ik voorzichtig met mijn berekening wat alleen maar positief is.


Ik moet mijn eerdere standpunt wel wat nuanceren nu ik weet dat je 130 km per uur wilt kachelen. Dan wordt het allemaal wel wat lastiger, verbruik neemt namelijk exponentieel toe en stijgt daarmee 'explosief' tussen de 100 en 130 km per uur.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er wel wat Ampera rijders die er 'gewoon' flink mee doorkachelen maar er zitten ook heel wat tussen (zoals ik) die mede omwille van duurzaamheid proberen zoveel mogelijk km's rustig te rijden en op de snelweg rond de 100 km/u aanhouden (let wel: ik ben geen moraalridder, reed met mijn vorige auto's ook gerust met 150 km/u dwars door het land, de knop is alleen omgegaan bij mij).

Ik denk niet dat je op 1 op 15 uit gaat komen op benzine als je stelselmatig 130 km/u rijdt (welke auto kan dat überhaupt bij die snelheid?) maar misschien dat iemand anders die dit aanhoudt kan aangeven wat dan een redelijk verbruik is.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtwo 02 aug 2017, 08:26

Bij mijn huidige auto (V50 2.0D) is het verbruik ook afhankelijk van veel factoren maar inderdaad gaat het verbruik boven de 120Km/h met sprongen omhoog.

Wil kijken of ik na de vakantie eens ergens een Ampera voor 2 dagen kan gebruiken/huren om iets meer gevoel erbij te krijgen.
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline
Avatar gebruiker

Morgoth

Harde kern

  • Berichten: 799
  • Geregistreerd: ma 25 jun 2012, 16:25
  • Woonplaats: Eschebrügge (D)
  • km-stand: 186000
  • Lifetime: 49
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtwo 02 aug 2017, 11:22

Tsja, Het is natuurlijk een slap excuus maar ik wordt heel onrustig van langzaam rijden. Het is ook minder ontspannend. Je moet steeds van de CC af omdat je veel (en langzaam) wordt ingehaald als je rond de toegestane snelheid rijdt. Het is rustiger als je wat harder rijdt.
Moet ik wel zeggen dat ik nauwelijks in de drukke randstad rij. Het rustige Noorden en Oosten van het land maakt lekker doorrijden goed mogelijk.
Tsja, en iedereen zegt dat de Ampera je uitdaagt om zuiniger te rijden. Ik vind dat niet. Ik vind het een heerlijke auto om lekker mee door te rijden. Tsja, milieu is natuurlijk wel een ding... Maar goed, in een gewone auto had ik het milieu nog veel meer belast. Bovendien heb ik ook een V8 in de schuur staan dus geloofwaardig ben ik toch al niet.

Ik respecteer ieders reden om in een Ampera of EV te rijden, of dat nou bijtelling, milieu, statement of rijplezier is. Lekker je ding doen. Ik heb wel een hekel aan mensen die op een drukke enkelbaans autoweg 70kmh gaan rijden om op die manier zo weinig mogelijk benzine te verbruiken. Vooral Prius rijders zie je dit doen. Wordt op het Prius forum doorgaans ook heel normaal gevonden.
Twee Ampera's gereden, een Parelwitte van 2012 en een Subterranean van 31 december 2016. In 7 jaar totaal 351.000km mee gereden.

Inmiddels al twee jaar onderweg met een Hyundai Kona EV.


Offline
Avatar gebruiker

Arnie82

Bekende

  • Berichten: 66
  • Geregistreerd: zo 12 feb 2017, 17:26
  • km-stand: 102000
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtwo 02 aug 2017, 12:07

Morgoth schreef:Het is ook minder ontspannend. Je moet steeds van de CC af omdat je veel (en langzaam) wordt ingehaald als je rond de toegestane snelheid rijdt. Het is rustiger als je wat harder rijdt.


Morgoth schreef:Ik heb wel een hekel aan mensen die op een drukke enkelbaans autoweg 70kmh gaan rijden om op die manier zo weinig mogelijk benzine te verbruiken. Vooral Prius rijders zie je dit doen. Wordt op het Prius forum doorgaans ook heel normaal gevonden.


+1

Zat overigens laatst nog achter een 206 die 75Km/h reed op een 100Km/h weg waar inhalen niet mogelijk is... Dan zit er echt een enorme stoet van auto's achter zich te frustreren. "waarom" denk ik dan wel eens... :? Je hoeft echt geen mach 5 te rijden maar gewoon 100Km/h is dan wel net zo handig/sociaal/veilig...
Ampera uit 2012 | Lithium White & Jet Black | DAB+ | Xenon | LS24


Offline

Bazzy

Newbie

  • Berichten: 8
  • Geregistreerd: wo 14 jun 2017, 12:22
  • km-stand: 22000
  • Lifetime: 22
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtdo 03 aug 2017, 23:50

NeufegliseThierry schreef:
Arnie82 schreef:Als ik zo een beetje de meningen peil ben ik voorzichtig met mijn berekening wat alleen maar positief is.


Ik denk niet dat je op 1 op 15 uit gaat komen op benzine als je stelselmatig 130 km/u rijdt (welke auto kan dat überhaupt bij die snelheid?) maar misschien dat iemand anders die dit aanhoudt kan aangeven wat dan een redelijk verbruik is.


Ik heb toevallig de laatste weken bijgehouden wat het verbruik bij 130 op cc en 100 op cc is. Dit omdat ik binnenkort met de Volt naar Hongarije ga en benieuwd was wat het verschil in verbruik is voor deze langere afstand. Bij 100 kom ik uit op 1 op 18,5 en bij 130 kom ik op 1 op 15. Achter een vrachtwagen is het net geen 1 op 20, maar dit is voor mij verder geen optie, was er enkel benieuwd naar.

Het gaat voor de reis naar Hongarije dus "gewoon" ongeveer 130 worden.
“Some people feel the rain. Others just get wet.”


Offline
Avatar gebruiker

NeufegliseThierry

Harde kern

  • Berichten: 1289
  • Geregistreerd: di 05 aug 2014, 22:01
  • Woonplaats: Zoetermeer
  • km-stand: 195
  • Lifetime: 0
  • Auto: Ampera-e

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 08:56

Bazzy schreef:Bij 100 kom ik uit op 1 op 18,5 en bij 130 kom ik op 1 op 15. Achter een vrachtwagen is het net geen 1 op 20, maar dit is voor mij verder geen optie, was er enkel benieuwd naar.


Met alle respect voor je uitzoekwerk: ik geloof het niet. Jij/jouw Volt zou dan namelijk met natuurwetten spotten.

Terwijl je snelheid met 30% toeneemt zou jouw auto maar 20% meer brandstof gaan verbruiken. Als dat zo was dan zouden de autofabrikanten nu in de rij staan om jouw auto voor grof geld over te nemen.

De te overwinnen rolweerstand en luchtweerstand tezamen nemen exponentieel toe bij het stijgen van de snelheid. 30% harder rijden MOET dus tot meer dan 30% extra brandstofverbruik leiden.

Let wel: ik twijfel niet aan wat jij afgelezen hebt op je dashboard/boordcomputer, maar het KAN simpelweg niet kloppen.
Sinds kort Ampera-e (na Ampera, Leaf, e-Evalia, Zoe, i3 en 320d)
Verder op stal 1 x Saab 9-5 ('05), Saab 96 ('78) en Renault Modus (05)


Offline
Avatar gebruiker

Alex

Sponsor

  • Berichten: 3332
  • Geregistreerd: za 19 mei 2012, 09:28
  • Woonplaats: Amersfoort
  • km-stand: 230000
  • Lifetime: 21
  • Auto: Volt

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 10:34

NeufegliseThierry schreef:Let wel: ik twijfel niet aan wat jij afgelezen hebt op je dashboard/boordcomputer, maar het KAN simpelweg niet kloppen.

Je leest benzineverbruik af, maar weet je ook wat de auto stiekem nog uit de accu haalt?
Forum Sponsor, Buurauto
Chevrolet Volt, Viridian Joule, Xenon Pilot 6000k, Thule wingbar dakdragers, accident camera, korte dakantenne


Offline
Avatar gebruiker

japio

Harde kern

  • Berichten: 3504
  • Geregistreerd: do 06 dec 2012, 23:50
  • Woonplaats: Mijdrecht
  • km-stand: 125250
  • Lifetime: 23
  • Auto: Ampera

Re: Oriënteren op een Ampera

Berichtvr 04 aug 2017, 12:11

Heuveltje af wind mee met lekker zomers weer zijn deze verbruikscijfers realistisch. Volbeladen richting Hongarije mag je de handjes dichtknijpen met 1 op 12 bij 120km/h
Na 5 jaar zakelijk afscheid genomen van de Ampera.


VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron