Pagina 6 van 7

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 09:04
door NeufegliseThierry
Niet onbelangrijk: wat de auto verbruikt is niet wat je erin stopt aan elektriciteit. Hierover zijn andere berichten te vinden, er is al snel sprake van (ik meen, heb het niet meer zo paraat) 10 a 20% laadverlies.

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 09:24
door Morgoth
Nee. Maar in feite ben je dat wel kwijt aan de auto dus moet je dat er wel bij op tellen.

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 09:41
door NeufegliseThierry
Ja en het blijft apart: ik heb dezelfde wandlader die ik eerst voor de Ampera gebruikte daarna voor de Leaf en Evalia gebruikt en daar zit een aparte groep + digitale kWh teller op. Bij de Nissans kom ik uit op een veel lager verlies dan bij de Ampera. Blijf dat maf vinden maar het zal dan wel ergens in warmteontwikkeling in het laadsysteem van de Ampera zitten en/of hogere weerstand in de accu want anders valt het niet te verklaren (immers: de wet van behoud van energie moet blijven gelden ;-) )

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 09:52
door Morgoth
Ja, is raar. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier hoe de auto een hoge gelijkspanning maakt van 230V wisselspanning. Welke spanning heeft Nissan in zijn hoofdaccu?

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 10:01
door NeufegliseThierry
Morgoth schreef:Ja, is raar. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de manier hoe de auto een hoge gelijkspanning maakt van 230V wisselspanning. Welke spanning heeft Nissan in zijn hoofdaccu?


380.

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 19:25
door Morgoth
Dat is geen groot verschil met de Ampera. Dat zou het verlies niet kunnen verklaren.

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: ma 07 aug 2017, 23:07
door tofelec
op de mijne(een 2012)heb ik 371 volts gezien,op een 2014 heb ik 392 volts gezien :idea: is dat de 1,5 kw/h verschil tussen beide modellen?ik heb deze gevonden over de inboard charger:http://media3.ev-tv.me/ChevyVoltLearChargerOperations.pdf

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: di 08 aug 2017, 07:16
door japio
Het laadverlies heeft niets met de spanning van de HV batterij van doen.
Een prima link @Tovelec, minimaal 8% verlies voor de lader zelf, door het kleine formaat van de lader is er een geforceerde vloeistofkoeling nodig (lees pomp) en zo af en toe springt de airco bij om de warmte nog verder af te voeren.
viewtopic.php?f=17&t=1597&p=37311
Over de levensduur van de Ampera (200k km) kosten de keuzes van GM mij een slordige €500,--

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: za 09 sep 2017, 16:38
door Arnie82
Dit topic kan aangepast worden... De oriënterende fase is voorbij en er is een Ampera aangeschaft!

http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=3326

Re: Oriënteren op een Ampera

BerichtGeplaatst: di 11 mei 2021, 15:53
door Alex
Voor zij die zich oriënteren op een Volt of Ampera, AutoVisie heeft er een stukje over geschreven in de rubriek Koopwijzer:

https://www.autovisie.nl/koopwijzer/koo ... el-ampera/

Stukje geeft een goed beeld van de auto. Daar voeg ik mijn ervaringen aan toe:
* De range van 40 tot 80 klopt echt;
* Na 9 jaar zagen de Volt-wielen er niet meer uit en heb ik ze laten stralen en poedercoaten;
* Qua binnenruimte legt de auto het wel af tegen moderne en veel kleinere auto's.